Sida 1 av 2

tändspolar celica.

Postat: mån 30 okt 2017, 22:46:57
av Fritte1990
tja. tänkte sätta dit separata tändspolar till mitt sprut, undrar vilka spolar man ska använda?

Re: tändspolar celica.

Postat: ons 01 nov 2017, 20:49:29
av Codriver
Fritte1990 skrev:
mån 30 okt 2017, 22:46:57
tja. tänkte sätta dit separata tändspolar till mitt sprut, undrar vilka spolar man ska använda?
Jag har en kompis som monterat VAG-spolar på sin ST162. De passade som handen i handsken.

Re: tändspolar celica.

Postat: tor 02 nov 2017, 05:51:20
av MartZink
Det finns några olika längder på VAG spolar, kort mellan lång, vanligast är mellanlånga, ganska rund form på spolen, den korta är mer kantig som en tårtbit

Re: tändspolar celica.

Postat: tor 02 nov 2017, 10:39:43
av Glenn
Finns även toyotaspolar som ska passa, tror det var från nån yaris bland annat ?

Finns nån tråd om det.


..VAG och tändspolar känns inte som en stabil kpombination, dom har väl haft STORA problem med just tändspolar under åren :)

Re: tändspolar celica.

Postat: tor 02 nov 2017, 21:40:16
av MartZink
Hört att 2ZZ spolar är vanligt att använda, ja mycket problem med vissa VAG spolar, vet inte om VAG är bättre eller sämre än toyotas på att gnistra dock.

Re: tändspolar celica.

Postat: tor 02 nov 2017, 21:52:33
av cheetah1
Sålänge dom faktiskt gnistrar går det nog på ett ut. Vill man ha lite extra gnister kan man ju alltid köpa fyra spolar till tändningen till en jetmotor. Runt 200 kV ger dom i pulserna. Lite långsamma iofs, ger bara nån gnista per sekund, och vanliga biltändstift lär explodera, men gnistra lär det göra. :)

Annars finns ju alltid MDS. Blir väl inte coil-on-plug då kanske, men det lär ju vara bra grejer..

Re: tändspolar celica.

Postat: fre 03 nov 2017, 08:52:24
av Glenn
Jag tror det var 1NZ-spolar, men jag är lite osäker.

Sen har ju S-serien också motorer med spearata spolar, ST215 (Caldina GT-Four) har väl det exempelvis, borde inte dom passa rakt av ? och BEAMS 3SGE tror jag också har separata spolar eller ?

Re: tändspolar celica.

Postat: sön 05 nov 2017, 01:20:37
av Codriver
Min polare hade gjort en tråd här så då finns det ju lite info där. Hade missat det. Här syns VAG-spolarna.
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 19&t=12859

Re: tändspolar celica.

Postat: sön 26 nov 2017, 04:40:55
av Fritte1990
ser grymt ut!
men ja bygger på en 3sgte helsmidd och tänkte koppla in haltech e6k sprut, sett att vissa har spolar, men då måste man väl ha en impulsgivare.
så som jag vet sitter den i " fördelaren"

Re: tändspolar celica.

Postat: sön 26 nov 2017, 15:48:20
av kimdrummel
Fritte1990 skrev:
sön 26 nov 2017, 04:40:55
ser grymt ut!
men ja bygger på en 3sgte helsmidd och tänkte koppla in haltech e6k sprut, sett att vissa har spolar, men då måste man väl ha en impulsgivare.
så som jag vet sitter den i " fördelaren"
Det sitter tre impulsgivare i fördelaren. En som läser på ett hjul med 24 tänder, och sen ytterligare två stycken som läser av en extra tand. Jag kör fullt sekventiellt med VAG spolar genom att koppla in mig på signalen med 24 tänder och en av signalerna för den extra tanden. I kopplingsscheman så heter utgångarna följande: NE = 24 tands signalen, G1 & G2 = de båda extra givarna som läser på den extra tanden. Jag har kopplat in mig för vevaxelsignal på NE och kamsignal på G1. Sprutet man kör med måste ha möjlighet att köras i så kallat "dual wheel" läge, eftersom mönstret inte är ett så kallat "missing tooth" mönster. Har man den möjligheten, men inte möjlighet att specificera om signalen kommer från kammen eller veven, så får man skriva in att vevaxel signalen är på 12 tänder per varv, eftersom 24 tänder på kammen är 12 tänder på veven. Och sen då såklart att kamsynken har en tand.