Söker recept på trimmning av MR2 turbo

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
jottaking
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 21:17:07
Bilmodell: MR2 turbo
Årsmodell: 1993
PostOrt: Höganäs
Land (Country): Sverige

Söker recept på trimmning av MR2 turbo

Inlägg av jottaking »

Fick i dagrarna reda på att min motor behöver och därmed ska "total renoveras" pga att oljepumpen, lagerna,stakarna mm va kass så det betyder att till att börja med så ska bottendelen på motorn renoveras/uppdateras.
Och nu när ändå det skall göras och det inte blir nått mer kört detta året så tänkte jag att det kanske va lika bra att fixa resten av motorn med så jag undrar om det finns nått recept på hur man får 350-400 driftsäkra hästar som inte betyder att jag ska bara handla massa dyra märkes delar så man står med en motor för 100-150k utan hade men tänkt mig att lägga mig nånstans kring 20-50k.
Det jag mest är nyfiken på i nuläget är vilket turbokit man ska hålla ögonen efter.
Har tyvärr precis köpt en ny CT26a som bara e provstartad men som jag kommer att lägga ut till försäljning snart med tanke på att den inte kommer va till så mycket nytta sen.

Tacksam för svar/johannes
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Söker recept på trimmning av MR2 turbo

Inlägg av Henrik »

Jag hade köpt:

Kolvar
Stakar (pga du bränt dina)
Ev 5s block och vev, kostar inte så sjukt mkt mer, du får mkt bättre vrid
Annan turbo, förslagsvis en med t25 fläns och intern wg då det blir enklare att bygga (om man bygger rätt)
Annat sprut, apexi pfc är oslagbar i pris/prestanda/användarvänligt (= bygga om till gen3 spec)
550 spridare
Bygga downpipe
st162 insug (om du har gen2 vilket jag förmodar då du har ct26 turbo)
Bättre IC, verkar som om vattenkylt funkar bra

Ihop med renoveringskostnad så landar du runt 50k. Men då har du en rätt bra motor.
Ett annat tips är att sätta en gräns, bygga lite överdimentionerat och köpa bra grejer från början. Så slipepr du göra som mig o många andra, kostsamma uppgraderingar för att man inte tänkt rätt från början etc.
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
jottaking
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 21:17:07
Bilmodell: MR2 turbo
Årsmodell: 1993
PostOrt: Höganäs
Land (Country): Sverige

Re: Söker recept på trimmning av MR2 turbo

Inlägg av jottaking »

Kollade precis lite på turbos på ebay och undrar om det är någon som har några erfarenheter av OBX turbos?

Den jag tittade på hette:
OBX T67-25G Turbo & Manifold 550HP Combo.

Kan den funka bra även om man har 350-400HP
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: Söker recept på trimmning av MR2 turbo

Inlägg av Hansen »

jottaking skrev:Kollade precis lite på turbos på ebay och undrar om det är någon som har några erfarenheter av OBX turbos?

Den jag tittade på hette:
OBX T67-25G Turbo & Manifold 550HP Combo.

Kan den funka bra även om man har 350-400HP
jag kör med det kitet, det passar bra å så men det är bara 3 skruvar till turbon mot grenrör å downpipe. Så jag har haft problem med att skruvarna gängarupp sig. å så går det inte att ståppa i längre bultar som går igenom så man kan sätta muttrar. Å så är det svårt att hitta packningar till den, men annars så funkar den ganska bra. Har ju skadat mina vingar i turbon så jag kan inte säga om spolupp tiden är bra, för min har jag fullt ladd vid 5000varv. Vet inte riktigt vilken spolupp den har när den är hel. men bromsade 356hk på hjulen men taskiga vingar
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Skriv svar