Sida 1 av 2

När byter man till kallare tändstift?

Postat: ons 07 sep 2016, 20:14:09
av kribbe
Hjärnan ville lära sig nåt nytt igen så då snöade jag in lite på tändningen i MR2:an

Motor 3sgte 1993 års modell (gen 2? )

Tänkte köpa nya stift och tänkte också installera MSD tändsystemet som ligger här hemma (Förstärkare, spole, kablar)

Bilen är trimmad med Unichip piggyback med upp till 1.2 bars ladd. (215 hjulhästar)

Frågan är då när börjar man gå till kallare stift i bilen. Hittar ingen riktig solklar fakta om detta till MR2:an. Är det redan vid sån här "småtrim" eller går man till kallare när man väl trimmar ännu mer.
(Och när går man till kallare stift rent allmänt på andra bilar)

Och en delfråga i detta då. Hur påverkas temperaturen på stiften med eller utan MSD grejorna installerade. Stiftet borde väl teoretiskt bli varmare med starkare gnista och därmed vara något steg kallare......eller är jag helt ute och cyklar?

Re: När byter man till kallare tändstift?

Postat: tor 08 sep 2016, 09:18:26
av KACE80
Hej!

Det stift som du behöver är NGK 6097.
Billigt stift som bör bytas ofta, men din motor kommer att tacka dig :thumbup:
Googla om detta stift till MR2 turbo och du skall finna en massa bra info!
En grad/skala kallare än originalstiftet.
Kom ihåg att "gappa" den till något mindre än originalet med :)

Anton

Re: När byter man till kallare tändstift?

Postat: tor 08 sep 2016, 09:32:50
av KACE80
Svar ja på frågan gällande "Är det redan vid sån här "småtrim".
Är med stor fördel redan vid lätt uppställt ladd att gå ner till ett kallare stift.
Men som jag skrev tidigare, Googla om detta stift så skall du finna allt du vill veta :)

Anton

Re: När byter man till kallare tändstift?

Postat: tor 08 sep 2016, 15:59:09
av engan
Passar på att fylla i med att det är bättre att köra kopparstift och byta ofta än att köpa longlifestift med iridium eller annat trams. Det blir bara sämre. Lite som att köra med longlifeolja, du behöver inte byta lika ofta men inte fan smörjer det heller. :thumbup:

Re: När byter man till kallare tändstift?

Postat: tor 08 sep 2016, 21:23:45
av KACE80
engan skrev:Passar på att fylla i med att det är bättre att köra kopparstift och byta ofta än att köpa longlifestift med iridium eller annat trams. Det blir bara sämre. Lite som att köra med longlifeolja, du behöver inte byta lika ofta men inte fan smörjer det heller. :thumbup:
Precis så är det, dessa 6097 stiften jag tipsade Kribbe om är just kopparstift :thumbup:

Anton

Re: När byter man till kallare tändstift?

Postat: fre 09 sep 2016, 00:07:38
av Glenn
Anledningen att GT4'orna har platinastift original är väl mest att dom är lite bökiga att byta (sitter en intercooler ivägen) vad jag förstått.

Re: När byter man till kallare tändstift?

Postat: fre 09 sep 2016, 09:00:42
av kribbe
Då fick man lära sig nåt nytt. Jag hade tron om att platinastiften skulle fungera bättre än "vanliga"
Men som ni säger så är det väl att platina fungerar bättre under längre bytesintervall.

Men för att tilläga då, när min subaru gick sönder då nämnde en subarumekaniker att där nog bara satt billiga stift i bilen (istället för platinastift som original är) Och detta var för att där var mer belägning på själva stiftet, och det sa han att det inte blev på platinastift. Just då att motorn skulle gå bättre med de "riktiga" platinastiften

Men det är kanske samma där att de får bytas/rengöras oftare med vanliga stift.

Så sammanfattningsviss så ger ett kopparstift bättre gnista men under kortare livslängd?

Re: När byter man till kallare tändstift?

Postat: fre 09 sep 2016, 09:05:47
av kribbe
KACE80 skrev:Hej!

Det stift som du behöver är NGK 6097.
Billigt stift som bör bytas ofta, men din motor kommer att tacka dig :thumbup:
Googla om detta stift till MR2 turbo och du skall finna en massa bra info!
En grad/skala kallare än originalstiftet.
Kom ihåg att "gappa" den till något mindre än originalet med :)

Anton
Tackar för bra svar :)
Hur mycket ska dom "gappas" till?

Och efter lite googling. Stämmer det att BKR7E är modellnumret. Och ska det vara bara det numret utan massa extra siffror och bokstäver efter. Kommer upp ett par olika på diverse bildelssidor

Re: När byter man till kallare tändstift?

Postat: fre 09 sep 2016, 12:42:37
av KACE80
kribbe skrev:
KACE80 skrev:Hej!

Det stift som du behöver är NGK 6097.
Billigt stift som bör bytas ofta, men din motor kommer att tacka dig :thumbup:
Googla om detta stift till MR2 turbo och du skall finna en massa bra info!
En grad/skala kallare än originalstiftet.
Kom ihåg att "gappa" den till något mindre än originalet med :)

Anton
Tackar för bra svar :)
Hur mycket ska dom "gappas" till?

Och efter lite googling. Stämmer det att BKR7E är modellnumret. Och ska det vara bara det numret utan massa extra siffror och bokstäver efter. Kommer upp ett par olika på diverse bildelssidor

Det stämmer!
Har bara de engelska måttenheterna, så du får söka mer själv sen :)
Du bör köra på 0,028" ( inches ) och originalstiften vill jag minnas är på 0,032"
Jag bytte helt enkelt inför varje säsong/oljebyte på min gamla ( :cry: ) MR2:a, inte svårare än så hehe!
Och billiga är dem som du säkert redan sett :thumbup:

Anton

Anton

Re: När byter man till kallare tändstift?

Postat: fre 09 sep 2016, 14:24:33
av kribbe
KACE80 skrev:
kribbe skrev:
KACE80 skrev:Hej!

Det stift som du behöver är NGK 6097.
Billigt stift som bör bytas ofta, men din motor kommer att tacka dig :thumbup:
Googla om detta stift till MR2 turbo och du skall finna en massa bra info!
En grad/skala kallare än originalstiftet.
Kom ihåg att "gappa" den till något mindre än originalet med :)

Anton
Tackar för bra svar :)
Hur mycket ska dom "gappas" till?

Och efter lite googling. Stämmer det att BKR7E är modellnumret. Och ska det vara bara det numret utan massa extra siffror och bokstäver efter. Kommer upp ett par olika på diverse bildelssidor

Det stämmer!
Har bara de engelska måttenheterna, så du får söka mer själv sen :)
Du bör köra på 0,028" ( inches ) och originalstiften vill jag minnas är på 0,032"
Jag bytte helt enkelt inför varje säsong/oljebyte på min gamla ( :cry: ) MR2:a, inte svårare än så hehe!
Och billiga är dem som du säkert redan sett :thumbup:

Anton

Anton
Får ni andra fortfarande tag på just detta stift. Lite googling och besök på de flesta bildelsfirmor häromkring så har ingen det på lager. Kollar man bl.a Autoexpertens hemsida så har ca 4 butiker i hela svergie stiftet.
Finns forum där dom diskuteras med att det har byt numer och ser lite anorlunda ut.
http://www.audizine.com/forum/showthrea ... lug-vs-old

Ska man köpa den nya modellen istället?