När byter man till kallare tändstift?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

När byter man till kallare tändstift?

Inlägg av kribbe »

Hjärnan ville lära sig nåt nytt igen så då snöade jag in lite på tändningen i MR2:an

Motor 3sgte 1993 års modell (gen 2? )

Tänkte köpa nya stift och tänkte också installera MSD tändsystemet som ligger här hemma (Förstärkare, spole, kablar)

Bilen är trimmad med Unichip piggyback med upp till 1.2 bars ladd. (215 hjulhästar)

Frågan är då när börjar man gå till kallare stift i bilen. Hittar ingen riktig solklar fakta om detta till MR2:an. Är det redan vid sån här "småtrim" eller går man till kallare när man väl trimmar ännu mer.
(Och när går man till kallare stift rent allmänt på andra bilar)

Och en delfråga i detta då. Hur påverkas temperaturen på stiften med eller utan MSD grejorna installerade. Stiftet borde väl teoretiskt bli varmare med starkare gnista och därmed vara något steg kallare......eller är jag helt ute och cyklar?
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: När byter man till kallare tändstift?

Inlägg av KACE80 »

Hej!

Det stift som du behöver är NGK 6097.
Billigt stift som bör bytas ofta, men din motor kommer att tacka dig :thumbup:
Googla om detta stift till MR2 turbo och du skall finna en massa bra info!
En grad/skala kallare än originalstiftet.
Kom ihåg att "gappa" den till något mindre än originalet med :)

Anton
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: När byter man till kallare tändstift?

Inlägg av KACE80 »

Svar ja på frågan gällande "Är det redan vid sån här "småtrim".
Är med stor fördel redan vid lätt uppställt ladd att gå ner till ett kallare stift.
Men som jag skrev tidigare, Googla om detta stift så skall du finna allt du vill veta :)

Anton
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: När byter man till kallare tändstift?

Inlägg av engan »

Passar på att fylla i med att det är bättre att köra kopparstift och byta ofta än att köpa longlifestift med iridium eller annat trams. Det blir bara sämre. Lite som att köra med longlifeolja, du behöver inte byta lika ofta men inte fan smörjer det heller. :thumbup:
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: När byter man till kallare tändstift?

Inlägg av KACE80 »

engan skrev:Passar på att fylla i med att det är bättre att köra kopparstift och byta ofta än att köpa longlifestift med iridium eller annat trams. Det blir bara sämre. Lite som att köra med longlifeolja, du behöver inte byta lika ofta men inte fan smörjer det heller. :thumbup:
Precis så är det, dessa 6097 stiften jag tipsade Kribbe om är just kopparstift :thumbup:

Anton
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: När byter man till kallare tändstift?

Inlägg av Glenn »

Anledningen att GT4'orna har platinastift original är väl mest att dom är lite bökiga att byta (sitter en intercooler ivägen) vad jag förstått.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: När byter man till kallare tändstift?

Inlägg av kribbe »

Då fick man lära sig nåt nytt. Jag hade tron om att platinastiften skulle fungera bättre än "vanliga"
Men som ni säger så är det väl att platina fungerar bättre under längre bytesintervall.

Men för att tilläga då, när min subaru gick sönder då nämnde en subarumekaniker att där nog bara satt billiga stift i bilen (istället för platinastift som original är) Och detta var för att där var mer belägning på själva stiftet, och det sa han att det inte blev på platinastift. Just då att motorn skulle gå bättre med de "riktiga" platinastiften

Men det är kanske samma där att de får bytas/rengöras oftare med vanliga stift.

Så sammanfattningsviss så ger ett kopparstift bättre gnista men under kortare livslängd?
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: När byter man till kallare tändstift?

Inlägg av kribbe »

KACE80 skrev:Hej!

Det stift som du behöver är NGK 6097.
Billigt stift som bör bytas ofta, men din motor kommer att tacka dig :thumbup:
Googla om detta stift till MR2 turbo och du skall finna en massa bra info!
En grad/skala kallare än originalstiftet.
Kom ihåg att "gappa" den till något mindre än originalet med :)

Anton
Tackar för bra svar :)
Hur mycket ska dom "gappas" till?

Och efter lite googling. Stämmer det att BKR7E är modellnumret. Och ska det vara bara det numret utan massa extra siffror och bokstäver efter. Kommer upp ett par olika på diverse bildelssidor
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: När byter man till kallare tändstift?

Inlägg av KACE80 »

kribbe skrev:
KACE80 skrev:Hej!

Det stift som du behöver är NGK 6097.
Billigt stift som bör bytas ofta, men din motor kommer att tacka dig :thumbup:
Googla om detta stift till MR2 turbo och du skall finna en massa bra info!
En grad/skala kallare än originalstiftet.
Kom ihåg att "gappa" den till något mindre än originalet med :)

Anton
Tackar för bra svar :)
Hur mycket ska dom "gappas" till?

Och efter lite googling. Stämmer det att BKR7E är modellnumret. Och ska det vara bara det numret utan massa extra siffror och bokstäver efter. Kommer upp ett par olika på diverse bildelssidor

Det stämmer!
Har bara de engelska måttenheterna, så du får söka mer själv sen :)
Du bör köra på 0,028" ( inches ) och originalstiften vill jag minnas är på 0,032"
Jag bytte helt enkelt inför varje säsong/oljebyte på min gamla ( :cry: ) MR2:a, inte svårare än så hehe!
Och billiga är dem som du säkert redan sett :thumbup:

Anton

Anton
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: När byter man till kallare tändstift?

Inlägg av kribbe »

KACE80 skrev:
kribbe skrev:
KACE80 skrev:Hej!

Det stift som du behöver är NGK 6097.
Billigt stift som bör bytas ofta, men din motor kommer att tacka dig :thumbup:
Googla om detta stift till MR2 turbo och du skall finna en massa bra info!
En grad/skala kallare än originalstiftet.
Kom ihåg att "gappa" den till något mindre än originalet med :)

Anton
Tackar för bra svar :)
Hur mycket ska dom "gappas" till?

Och efter lite googling. Stämmer det att BKR7E är modellnumret. Och ska det vara bara det numret utan massa extra siffror och bokstäver efter. Kommer upp ett par olika på diverse bildelssidor

Det stämmer!
Har bara de engelska måttenheterna, så du får söka mer själv sen :)
Du bör köra på 0,028" ( inches ) och originalstiften vill jag minnas är på 0,032"
Jag bytte helt enkelt inför varje säsong/oljebyte på min gamla ( :cry: ) MR2:a, inte svårare än så hehe!
Och billiga är dem som du säkert redan sett :thumbup:

Anton

Anton
Får ni andra fortfarande tag på just detta stift. Lite googling och besök på de flesta bildelsfirmor häromkring så har ingen det på lager. Kollar man bl.a Autoexpertens hemsida så har ca 4 butiker i hela svergie stiftet.
Finns forum där dom diskuteras med att det har byt numer och ser lite anorlunda ut.
http://www.audizine.com/forum/showthrea ... lug-vs-old

Ska man köpa den nya modellen istället?
Skriv svar