Angående Fuelcut & Ökat ladd st205

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
KungKorreN
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 03 jul 2014, 11:27:34
Bilmodell: Toyota Celica GT4 St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Huskvarna
Land (Country): Sverige
Ort: Nässjö

Angående Fuelcut & Ökat ladd st205

Inlägg av KungKorreN »

Hallå!

Har läst & hört en del om denna fuelcut på st205or, och igår, när jag drog jämt med en helt original Subaru impreza GT, slog det slint. Nånting måste vara felkopplat, eller liknande.
Jag laddar på 1 bar nu enligt turbomätaren, med hjälp av pysventil systemet. Men hur gör jag för att eventuellt kapa fuelcuten? Vilket rör/slang ska pluggas?
Står även en del om fuelcutdefender, men fattar nada =D

Nånting måste ju göras, för jag vägrar få stryk av en helt original GT! :( :( :(
Toyota Celica Gt-Four St205 "Midnight blue"
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Angående Fuelcut & Ökat ladd st205

Inlägg av Pipedreams »

Det blir lite tokigt med fuelcut defender på st205 då den baserar bränsle och tändning på den signalen som man begränsar, den från map-sensorn. Man låter alltså ecu:n tro att man bara laddar säg 1bar men kör på säg 1,2bar. Ecu.n tror att du har 1bar och ger bränsle för det så den kommer gå väldigt magert väldigt snabbt. Det funkade på st185 och äldre då de baserade bränsle och tändning på signalen från luftmängdmätaren.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Angående Fuelcut & Ökat ladd st205

Inlägg av Glenn »

Om båda är original ska dom vara nästan jämnsnabba, ST205 ska göra 0-100 på 6.1 och Impreza GT'n på 6.3 vill jag minnas, sen i lite högre hastighet borde man ju vinna på den högre effekten i celican. (har ett svagt minne på att impreza GT i japspec ska göra 0-100 på 6.1 dock, pga lägre vikt)

Så har du ställt upp trycket så borde du dra ifrån :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Angående Fuelcut & Ökat ladd st205

Inlägg av Dale »

Funkade så på min tidigare som Pipedreams skrev. Har en HKS EVC i min ist för en kulventil. Plattan i mattan genom några växlar sen är soppan slut och det tar en liten stund innan soppan kommer igen. Första gången det hände blev man skraj men har pillat om i inställningarna i HKS EVC så den inte ger allt i början så räcker soppan. När luftmotståndet ökar orkar inte varvet på motorn öka så snabbt som vid dom lägre växlarna men det är klart vill man ha ut det mesta räcker nog inte kulventilen KungKorreN har.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar