Ecu till Celica Gt4 St205 -95

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
KungKorreN
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 03 jul 2014, 11:27:34
Bilmodell: Toyota Celica GT4 St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Huskvarna
Land (Country): Sverige
Ort: Nässjö

Ecu till Celica Gt4 St205 -95

Inlägg av KungKorreN »

Hallå!

Är sugen på att göra de sista motorändringarna innan jag blir nöjd även där.
Det som behövs är en ECU & en bränslepump.
Bränslepumpen blir en 255 wallbro, men ECU är jag osäker på. Vissa säger Apexi power FC, andra säger Maxxtuning, även hört att Link G4 funkar.

Vad rekommenderar ni? Vad är bäst kontra pengarna man får lägga?

Bild, bara för att! ;D

Med vänliga hälsningar, Henke
Bilagor
13148002_1217146238298133_18338062_o.jpg
13148002_1217146238298133_18338062_o.jpg (151.58 KiB) Visad 11814 gånger
Toyota Celica Gt-Four St205 "Midnight blue"
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Ecu till Celica Gt4 St205 -95

Inlägg av amby »

Har kollat rätt mycket på denna marknaden.
Apexi power FC är rätt dyrt för hur gammalt de är och du måste köpa begangnat. Eller antagligen betala rätt saftigt för ett oanvänt (om det ens finns längre).

Maxx ecu känns mycket modernare.
Fast de finns inte plugg and play till GT4orna, det är nog mest tänningen som gör att man måste customisera.

Halltech finns däremot som plugg and play, också modärnt och verkar smidigt och säkert.
Kollar du på Migty Carmods så känner du säkert till de.
De har byggt många projekt där de använt Elit serien. https://www.youtube.com/watch?v=UjDGM7n ... tH7R6D_mjD

Link finns plugg and play men man hör inte specillet mycket om de.

Hade jag velat gå plugg and play hade jag nog köpt Haltech http://www.ebay.com/itm/Haltech-Elite-1 ... Md&vxp=mtr.
Ska man gå lite mer custom så kör man Maxxecu.
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: Ecu till Celica Gt4 St205 -95

Inlägg av engan »

Jag håller på med Megasquirt, men det är varken billigt eller enkelt om det ska göras ordentligt. Men kul är det! :thumbup:
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Ecu till Celica Gt4 St205 -95

Inlägg av Spiidfriik »

Med en budget en bit under 10k lär VEMS vara svårslaget.
Megasquirt 3 är lite dyrare och säkert minst lika bra, men kan vara svårt att hitta bra support om man inte är så erfaren.
Under 15k skulle jag nog satsa på ECUMaster eller Maxxecu.
Mer än så känns inte värt att lägga tycker jag.
Jag gillar VEMS men det är inte modernast.

Plug and play har jag inga goda erfarenheter av. Men å andra sidan ser jag inga större problem i att byta trigger, bygga kabelhärva etc.
Senast redigerad av Spiidfriik den mån 23 maj 2016, 21:12:28, redigerad totalt 1 gånger.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ecu till Celica Gt4 St205 -95

Inlägg av Fnys »

Engine management
Haltek eller Power FC verkar vara idag dom mest populära.

Har träffat 2 stycken med Link i sina st205 och dom har varit väldigt nöjda +att det finns en "base map" redan så att du kan med säkerhet starta upp motorn... men det kanse dom flesta eftermarknads ECU har idag?
Link G4
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Ecu till Celica Gt4 St205 -95

Inlägg av Pipedreams »

Link plug&play alla dagar i veckan :) Kanske inte så känt bland stora massan men Link och Vipec kommer från samma tillverkare, skillnaden har varit att vipec varit mer inriktat mot motorsport med lite extra finesser. Nu finns inte Vipec längre utan alla system säljs under varumärket Link. Det har den mest flexibla programvaran jag sett iaf och en av marknadens mest avancerade bränsleberäkning.
Triggern i fördelaren på 3sgte kan vara riktigt besvärlig för vissa sprut även om de har stöd för triggermönstret. Links plug&play är väl beprövad på motorn i fråga och funkar helt störningsfritt.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
KungKorreN
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 03 jul 2014, 11:27:34
Bilmodell: Toyota Celica GT4 St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Huskvarna
Land (Country): Sverige
Ort: Nässjö

Re: Ecu till Celica Gt4 St205 -95

Inlägg av KungKorreN »

Tusen tack för alla bra svar! Link blir det med andra ord Pipedreams! Läst på om det och känns som ett bra alternativ!
Toyota Celica Gt-Four St205 "Midnight blue"
Greve Sparf
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 19 feb 2013, 12:33:14
PostOrt: Enebyberg

Re: Ecu till Celica Gt4 St205 -95

Inlägg av Greve Sparf »

Det här var intressant! Tror jag lånar tråden lite om det är ok :)

Hört mycket gott om MaxxECU och det känns trevligt att ha nära till producenten så jag antar att det är ett bra alternativ om man, som i mitt fall, ska stoppa i en ST205 motor (mer exakt en '95 ST205 topp på ett '88 ST165 block) i en ST165 och saknar det mesta av härvan (fick en som var kapad med toppen så jag har iallafall kontakterna)? Link låter väldigt trevligt om det är plug and play men om jag ändå ska göra en ny härva själv (eller ja, snarare tillsammans med en kunnigare vän) ändå så kanske MaxxECU vinner... Eller? :-|

Har oavsett tänkt låta någon firma (kanske MaxxECU själva?) göra mappningen då det än så länge är långt över min nivå. :lol:

Funderar även på att konvertera till coil-on-plug med 1ZZ spolar. Gäller samma problem med att få till tändningen i så fall när man istället kör med en trigger på veven och helt gör sig av med fördelaren? :-|
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Ecu till Celica Gt4 St205 -95

Inlägg av kribbe »

Greve Sparf skrev:Det här var intressant! Tror jag lånar tråden lite om det är ok :)

Hört mycket gott om MaxxECU och det känns trevligt att ha nära till producenten så jag antar att det är ett bra alternativ om man, som i mitt fall, ska stoppa i en ST205 motor (mer exakt en '95 ST205 topp på ett '88 ST165 block) i en ST165 och saknar det mesta av härvan (fick en som var kapad med toppen så jag har iallafall kontakterna)? Link låter väldigt trevligt om det är plug and play men om jag ändå ska göra en ny härva själv (eller ja, snarare tillsammans med en kunnigare vän) ändå så kanske MaxxECU vinner... Eller? :-|

Har oavsett tänkt låta någon firma (kanske MaxxECU själva?) göra mappningen då det än så länge är långt över min nivå. :lol:

Funderar även på att konvertera till coil-on-plug med 1ZZ spolar. Gäller samma problem med att få till tändningen i så fall när man istället kör med en trigger på veven och helt gör sig av med fördelaren? :-|
Litet tråd lyft/lån av tråd
Frågar lite samma som ovan talare.
Jag sitter på ett apexi power fc med allt som behövs till (tror jag) som jag kan koppla in. MEN jag har en i närheten som är bra på MaxxxEcu programering. Han har inte programerat Apexi nån gång men han sa att han kan försöka.
Så frågan är då: Koppla in Apexit och hoppas på att det blir bra. Eller gå på modernare styrning och sälja Apexit och köpa en MaxxxEcu istället. Jag har en adapterhärva från Berk som jag kan kapa i vid ECUn så att orginalhärvan kan vara någerlunda intakt
AffeAlien
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 21 jan 2017, 19:49:27
Bilmodell: Toyota MR2 GTS
Årsmodell: 1995
PostOrt: Uppsala

Re: Ecu till Celica Gt4 St205 -95

Inlägg av AffeAlien »

kribbe skrev:
Greve Sparf skrev:Det här var intressant! Tror jag lånar tråden lite om det är ok :)

Hört mycket gott om MaxxECU och det känns trevligt att ha nära till producenten så jag antar att det är ett bra alternativ om man, som i mitt fall, ska stoppa i en ST205 motor (mer exakt en '95 ST205 topp på ett '88 ST165 block) i en ST165 och saknar det mesta av härvan (fick en som var kapad med toppen så jag har iallafall kontakterna)? Link låter väldigt trevligt om det är plug and play men om jag ändå ska göra en ny härva själv (eller ja, snarare tillsammans med en kunnigare vän) ändå så kanske MaxxECU vinner... Eller? :-|

Har oavsett tänkt låta någon firma (kanske MaxxECU själva?) göra mappningen då det än så länge är långt över min nivå. :lol:

Funderar även på att konvertera till coil-on-plug med 1ZZ spolar. Gäller samma problem med att få till tändningen i så fall när man istället kör med en trigger på veven och helt gör sig av med fördelaren? :-|
Litet tråd lyft/lån av tråd
Frågar lite samma som ovan talare.
Jag sitter på ett apexi power fc med allt som behövs till (tror jag) som jag kan koppla in. MEN jag har en i närheten som är bra på MaxxxEcu programering. Han har inte programerat Apexi nån gång men han sa att han kan försöka.
Så frågan är då: Koppla in Apexit och hoppas på att det blir bra. Eller gå på modernare styrning och sälja Apexit och köpa en MaxxxEcu istället. Jag har en adapterhärva från Berk som jag kan kapa i vid ECUn så att orginalhärvan kan vara någerlunda intakt
Efter har kollat kompisar som kört maxxecu och sedan nu köpt en bil med Apexi inkopplat, så skulle jag sitta och behöva välja nu så maxxecu alla dagar i veckan. Massor med funktioner som inte finns i Apexi som finns i maxxecu och modernare på alla vis, Apexit utvecklades nån gång på -90 talet? medan maxxecu fortfarande utvecklas och support finns på svenska och lättare att mappa.
Det är som att välja mellan ett nintendo 8 bitar eller xbox 360 för att spela senaste forza spelet. Valet blir ganska enkelt.
Skriv svar