ST182 grenrör på ST162

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
LoveMercy
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:15:54
Årsmodell: 0

ST182 grenrör på ST162

Inlägg av LoveMercy » fre 31 jul 2009, 09:43:46

Jag överväger att köpa ett nytt ST182 grenrör till min ST162. Jag antar att grenröret har allt fram t.o.m. framljuddämparen, men vad har det för diameter? Avgassystemet har redan en större mellandel och slutdel (denna tänkte jag dock köpa ny). Jag tänkte att en verkstad skulle få montera ihop paketet. ST182 grenröret verkar passa direkt mot motorn, men vad behöver man göra med grenröret för att det ska passa med resten av avgassystemet? Motorn är 3S-GE utan katalysator, 156hk har den som original enligt Toyotas märkesverkstad. Den är dock trimmad med Apexi sportluftfilter, chippad (maximerad tändkurva) och utbytt bränsletrycksregulator. Hur många hk tror ni ett ST182 grenrör skulle ge till min ST162?

loorsa
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 28 jul 2009, 21:07:13
Bilmodell: Celica st162
Årsmodell: 1987
PostOrt: 65668
Land (Country): sverige

Re: ST182 grenrör på ST162

Inlägg av loorsa » fre 31 jul 2009, 16:50:12

LoveMercy skrev:Jag överväger att köpa ett nytt ST182 grenrör till min ST162. Jag antar att grenröret har allt fram t.o.m. framljuddämparen, men vad har det för diameter? Avgassystemet har redan en större mellandel och slutdel (denna tänkte jag dock köpa ny). Jag tänkte att en verkstad skulle få montera ihop paketet. ST182 grenröret verkar passa direkt mot motorn, men vad behöver man göra med grenröret för att det ska passa med resten av avgassystemet? Motorn är 3S-GE utan katalysator, 156hk har den som original enligt Toyotas märkesverkstad. Den är dock trimmad med Apexi sportluftfilter, chippad (maximerad tändkurva) och utbytt bränsletrycksregulator. Hur många hk tror ni ett ST182 grenrör skulle ge till min ST162?
Köp ett på skroten istället , det gjorde jag idag dom tog 500:- för ett

CelicaST162
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 08 sep 2009, 18:12:55
Bilmodell: Toyota Celica Gt-i
Årsmodell: 1988
PostOrt: Mörrum
Land (Country): Sweden

Re: ST182 grenrör på ST162

Inlägg av CelicaST162 » sön 20 sep 2009, 20:30:52

Måste bara fråga, var de lönt att chippa bilen? Känns det någon skillnad? Sedan vad blir det för skillnad av att byta till ett grenrör från en ST182?

Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 999
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: ST182 grenrör på ST162

Inlägg av Larco » mån 21 sep 2009, 10:43:29

Du har gen1 3S-GE motorn original i ST162 på 143hk, gen2 3S-GE motorn i st182 har 156 hk...

St182 grenröret passar utmärkt mot st162toppen, men ett bulthål på grenröret kommer du inte kunna använda. Vilket inte gör så mycket. Grenröret är just bara 4-2 grenrör, sedan behöver du ett byxrör som går från 2-1 rör också. De två bultas ihop. Byxröret måste svetsas ihop med resten av avgassystemet. Glöm inte att det bör sitta en flexsektion efter byxröret för att ta upp motorns rörelser och minska stress på resten av systemet.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd

Skriv svar