Dieseloptimering 2,2D4D

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Cairoman
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 30 jun 2014, 21:38:08
Bilmodell: Toyota Corolla Verso 2.2 D4D
Årsmodell: 2007
PostOrt: Hörby
Ort: Hörby

Dieseloptimering 2,2D4D

Inlägg av Cairoman » lör 07 nov 2015, 03:30:19

Har nyligen köpt mig en Corolla Verso med stora dieselmotorn 176hk.

Läste att en KCR box skulle höja effekten till 215 hk samt 480 nm vilket låter lockande.
Någon som har erfarenhet av denna box eller annat box att rekomendera till dessa motorer?
Sänks bränsleförbrukningen något med?

Användarvisningsbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3594
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Dieseloptimering 2,2D4D

Inlägg av Dale » sön 08 nov 2015, 12:39:07

Finns en funktion som pytsar in extra bränsle för att bränna ur partikelfiltret som optimeringarna/trimrarna brukar stänga av och på det viset få ner bränsleförbrukningen ganska mycket. Dessvärre så sätts partikelfiltret igen vilket kan göra motorn "svag" och spridarna försöker pytsa in mer bränsle för att föröka rengöra filtret och då kan både spridare och pump paja. Sen kan det iofs ta allt mellan snart till flera år innan nått händer. Vet att det hänt en del jag känner och det är inte helt billigt att reparera. Här i Sverige har vi för övrigt inget bränsle som håller det kravet som fordonstillverkarna kräver så vi kör utanför marginalerna redan. :-(

Ska du ha kvar kärran en längre tid så undvik pilla på prylarna.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd
Galleri
http://www.teamymse.net
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
KGK-Wibe-Clas Ohlson-TeliaSonera mfl...

This message was made of 100% free and recycled electrons.

Cairoman
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 30 jun 2014, 21:38:08
Bilmodell: Toyota Corolla Verso 2.2 D4D
Årsmodell: 2007
PostOrt: Hörby
Ort: Hörby

Re: Dieseloptimering 2,2D4D

Inlägg av Cairoman » fre 13 nov 2015, 00:57:42

Om man läser om Kcr har de en ny box gen 10 som enl texten: Anpassad och utvecklad för att inte påverka dieselpartikelfilter.

Vågar man tro på detta?

Hur stor skillnad upplever man en dieselbox? Har bara provat ohippa bensinare innan och där har det blivit en annan bil efter.

Dale skrev:Finns en funktion som pytsar in extra bränsle för att bränna ur partikelfiltret som optimeringarna/trimrarna brukar stänga av och på det viset få ner bränsleförbrukningen ganska mycket. Dessvärre så sätts partikelfiltret igen vilket kan göra motorn "svag" och spridarna försöker pytsa in mer bränsle för att föröka rengöra filtret och då kan både spridare och pump paja. Sen kan det iofs ta allt mellan snart till flera år innan nått händer. Vet att det hänt en del jag känner och det är inte helt billigt att reparera. Här i Sverige har vi för övrigt inget bränsle som håller det kravet som fordonstillverkarna kräver så vi kör utanför marginalerna redan. :-(

Ska du ha kvar kärran en längre tid så undvik pilla på prylarna.

Användarvisningsbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3594
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Dieseloptimering 2,2D4D

Inlägg av Dale » fre 13 nov 2015, 09:35:06

Har dom fixat det så är det ju bra men om det är nått fel och något går sönder lär dom troligen bara byta box om man inte har garantin och bilen inte gått mer än 8 tusen mil kan det bli dyrt. Vet att vissa chipstrimmare med motorgarantier INTE gäller insprutningssystem/avgassystem/turbo utan "bara" det som är i själva motorn som ventiler, kolvar och sånt.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd
Galleri
http://www.teamymse.net
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
KGK-Wibe-Clas Ohlson-TeliaSonera mfl...

This message was made of 100% free and recycled electrons.

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 3912
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Dieseloptimering 2,2D4D

Inlägg av Glenn » fre 13 nov 2015, 09:40:47

Cairoman skrev:
Hur stor skillnad upplever man en dieselbox? Har bara provat ohippa bensinare innan och där har det blivit en annan bil efter.
Jag måste ju fråga, det måste ju vara turbobilar då eller ? ..för dom bensinchip jag sett har gjort minimal skillnad ?

På diesel brukar det ju göra större skillnad, delvis för att dom "alltid" har turbo förstås, men även jag har hört om haverier så jag skulle vara försiktig iaf.


..ohippa bensinare f.ö ? idag är det väl snarare diesel som är ohippt, småbilarna går ju alltmer över till bensin, och med kommande NOX-regler och volkswagens fusk så förutspår jag en nedgång för deisel och uppgång för bensin :)
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Användarvisningsbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3594
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Dieseloptimering 2,2D4D

Inlägg av Dale » fre 13 nov 2015, 11:22:41

Iaf rätt hippt med diesel om man har nått tungt bakom. Polarens bensinare blev hopplöst efter alla uppförsbackar medans min diesel Avensis höll farten utan att ens byta växel. Polaren med bensinaren kom inte ikapp oavsett växel. :-D

Lite sugen e man allt. 4400 kr för att gå från 177 hk & 400 Nm till 215 hk & 480 Nm. :-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd
Galleri
http://www.teamymse.net
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
KGK-Wibe-Clas Ohlson-TeliaSonera mfl...

This message was made of 100% free and recycled electrons.

Användarvisningsbild
Bempa
Vice Ordförande
Inlägg: 861
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Dieseloptimering 2,2D4D

Inlägg av Bempa » fre 13 nov 2015, 12:39:03

Jag har också sett ett och annat haveri på motorer där någon form av optimeringsbox har varit inblandad.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ST165 3sgte Brum Brum
ST165 3sgte Reservdelsbil/Delar säljes
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 3912
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Dieseloptimering 2,2D4D

Inlägg av Glenn » fre 13 nov 2015, 15:20:39

Dale skrev:Iaf rätt hippt med diesel om man har nått tungt bakom. Polarens bensinare blev hopplöst efter alla uppförsbackar medans min diesel Avensis höll farten utan att ens byta växel. Polaren med bensinaren kom inte ikapp oavsett växel. :-D
Men Dale, detta har vi ju diskuterat innan :) Inte ens dieselbilar kan bryta mot fysikens lagar, har motorerna samma effekt så är dom exakt lika bra i det avseendet, möjligen kan man ha personliga preferenser om vad man gillar för varvtal, eller så kan man ha en dåligt programmerad automatlåda.


Alltid lite vanskligt med trim på vardagsbilar, efterssom man knaprar på marginalerna och saker kan gå sönder, det kand et även på hobbybilar men då är folk lite mer beredda på det och oftast inte lika beroende av bilen.

Det är förstås en annan sak om bilen i fråga säljs med samma motor och annan effekt, alltså i praktiken strypt via mjukvara, som på flera saabar exempelvis, då kan man ju med gott samvete uppgradera förutsatt att man inte är rädd för försäkringsbolaget :)
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Användarvisningsbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3594
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Dieseloptimering 2,2D4D

Inlägg av Dale » lör 14 nov 2015, 22:47:19

Glenn skrev:
Dale skrev:Iaf rätt hippt med diesel om man har nått tungt bakom. Polarens bensinare blev hopplöst efter alla uppförsbackar medans min diesel Avensis höll farten utan att ens byta växel. Polaren med bensinaren kom inte ikapp oavsett växel. :-D
Men Dale, detta har vi ju diskuterat innan :) Inte ens dieselbilar kan bryta mot fysikens lagar, har motorerna samma effekt så är dom exakt lika bra i det avseendet, möjligen kan man ha personliga preferenser om vad man gillar för varvtal, eller så kan man ha en dåligt programmerad automatlåda.
Effekten är en funktion av vridmoment och varvtal har dieslar med motsvarande effekt högre vridmoment. Idag har inte dieselmotorn något effekthandikapp gentemot bensinmotorn, vilket bland annat visas av att de snabbaste tävlingsbilarna på Le Mans i dag är dieseldrivna.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd
Galleri
http://www.teamymse.net
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
KGK-Wibe-Clas Ohlson-TeliaSonera mfl...

This message was made of 100% free and recycled electrons.

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 3912
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Dieseloptimering 2,2D4D

Inlägg av Glenn » sön 15 nov 2015, 01:13:19

Effekten är en funktion av vridmoment och varvtal har dieslar med motsvarande effekt högre vridmoment.
Effekten är alltid konstant, varvtal och vridmoment kan däremot bytas mot varandra genom att använda utväxling, det är precis soamma sak som när man pratar spänning och ström, effekten är konstant, men du kan växla ström mot spänning eller tvärt om genom att använda en trafo eller annan metod.

Du kan däremot aldrig växla dej till högre effekt, du har den motorn kan prestera, punkt slut.

Och efterssom både dieselbilar och bensinbilar använder sig av växellåda så är det bara effekten som är intressant, ja och vridkurvans utseende, men det brukar vara till ottomotorns fördel pga att det användbara varvtalsområdet är större (vilket i sin tur beror på rent fysiska egenskaper hos diresel som bränsle)
Idag har inte dieselmotorn något effekthandikapp gentemot bensinmotorn
Det har väl gått att bygga kraftfulla dieselmotorer ända sen Rudolf var med oss, men det är inte poängen, dieslar är mer lämpade för konstantvarvtalstillämpningar, eller i alla fall liknande applikationer där man kan skräddarsy uttaget efter fordonet i fråga, typ lastbilar.

Om din polare som du nämde innan har en klenare bensinmotor (lägre effekt) än din diesel så är det väl ganska självklart att han blev efter ? ..Om båda hade samma förutsättningar vad dte gäller vikt och effekt ska resultatet bli lika, det som kan ställa till det är isåfall klantig förare elelr eventuellt dåligt programmerad automatlåda.
vilket bland annat visas av att de snabbaste tävlingsbilarna på Le Mans i dag är dieseldrivna.
HOST HOST.. just DET beror ju iofs på något helt annat, nämligen att dieselbilar har en regelfördel som inte ottomotorer har, hade det gällt motsvarande regler för ottomotorer hade det nog inte sett ut så.

Dessutom är det ju lite talande att det är just lemans, och inte någon motorsport där man faktiskt inte mest ligger och kör på samma hastighet mest hela tiden.

..En annan anledning till audis dieselfablesse i lemans är ju att audi är ett VAG-företag, och den koncernen har ju länge hävdat dieselns fördelar, fördelar som tydligen var så svåra att bevisa i verkligheten att man var tvungen att fuska, vilket gjort att man nu fått tagit ENORMA förluster (monetära och förtroendemässiga) och till och med lagt ner stora delar av sin deiselsatsning (nästa generation av flaggskeppet phaeton som skulle blivit dieseldriven blir inte det nu tex.)
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Skriv svar