Antal hk idag och nästa trim?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Redmean
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 25 aug 2015, 08:20:20
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Skara
Ort: Skara

Antal hk idag och nästa trim?

Inlägg av Redmean »

Hej,

Min supra ska enligt de tidigare ägarna ha cirka 290-300 hk. Det jag kan se/vet eller sägs är gjort är

- stort(?) öppet luftfilter
- sportavgas 3" från turbo med racekat
- något ökat laddtryck (hur ser jag det?)

Vad kan detta eg bli i hk + 235 om jag räknar snällt?

Om vi undantar laddtrycket som förmodligen skulle kunna ökas mer....? Vad tar jag tag i härnäst och vilka övriga förändringar för det med sig tex i form av att se över oljefilter (gärna det i ordning också), mest fler hk för minst insats och pengar från här och nu? Nej, jag ska inte lätta den på något utom möjligen reservdäck och domkraft, den behöver funka för 4 ibland.....

Tack på förhand för många bra och utförliga svar från er som både vet och kan!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Antal hk idag och nästa trim?

Inlägg av Glenn »

Det är ju egentligen "bara" laddtrycket som ger något där, bättre andning underlättar förstås när du ökar laddtrycket.

Du får kolla hur dom ökat laddtrycket, troligen är det väl antingen nån elektronisk laddtryckstyrning eller nån form av pys/kulventil på wastegaten.

Sen vill du förstås först och främst ha en laddtrycksmätare så du kan hålla koll på hur mycket du laddar, och då menar jag en graderad, har för mej att den i mkIII inte är graderad (precis som i GT4'orna och många andra turbobilar)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar