Vilka coilover/fjäderben ska man välja?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Vilka coilover/fjäderben ska man välja?

Inlägg av kribbe »

Lite för man tåla med hårdare fjädring :)
Att jag fastnade vid dessa fjädrar va ju att dom sänker "bara' 20mm.
Bara den inte blir som min forester med d2 coilovers som nästan lika gärna kunde varit ofjädrad. Väldigt hoppig i hålor.
Känns som en bra grej med, med rebound justeringen med på konidämparna då bilen inte flyger upp igen så snabbt som möjligt.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Vilka coilover/fjäderben ska man välja?

Inlägg av kribbe »

Fortsätter tugga i min tråd här :P

Är fortfarande inne på H&R fjädrarna.
Frågan är bara är det lönt att bara testa byta fjädrarna eller ska man gå på hela kittet direkt med dämpare med.

Alternativt är ju original grejor, men med lite efterforskning så menar många på forum runt i världen att mr2:an är väldigt hög med ny original dämpning. Nån som har erfarenhet av detta?

Om jag har förstått rätt med, med min efterforskning så blir ibland inte väghållningen bättre med bara nya sänkfjädrar då dämparen arbetsområde flyttas och kanske inte fungerar optimalt. Rätt/Fel?
Användarens profilbild
TGAW11
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:44:44
Bilmodell: MR2 Mk1
Årsmodell: 1985
PostOrt: Halmstad
Land (Country): Sverige
Ort: Halmstad

Re: Vilka coilover/fjäderben ska man välja?

Inlägg av TGAW11 »

kribbe skrev:...... Nån som har erfarenhet av detta?
Original var det 7-8 cm mellan ovansida däck och hjulhus på min Mk1. Det ser ut som det var det på Mk2 också om man tittar på broschyren för -93:an: http://www.toyotareference.com/mr2/1991-1995

Numera har AW11:an gula Koni och Apex sänkfjädrar (ca.3 cm lägre), vilket på den bilen har varit en perfekt kombination för både bankörning och minst två sommarturer till Alperna. Det enda är att det hade varit snyggare med fullt justerbara coilovers. :oops:

Är du säker på att du har originalfjädrar nu? Att döma av dina bilder skulle jag gissa på att det inte är det. Den har ett mkt snyggt stuk nu. Jag har svårt att tro att det bara är den större hjuldiametern som gör det.
Mvh,
Thomas Gustafsson
Toyota MR2 AW11, Bluetop, MAP
Toyota MR2 ZZW30 2ZZ-GE
Toyota Previa XR30
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Vilka coilover/fjäderben ska man välja?

Inlägg av kribbe »

TGAW11 skrev:
kribbe skrev:...... Nån som har erfarenhet av detta?
Original var det 7-8 cm mellan ovansida däck och hjulhus på min Mk1. Det ser ut som det var det på Mk2 också om man tittar på broschyren för -93:an: http://www.toyotareference.com/mr2/1991-1995

Numera har AW11:an gula Koni och Apex sänkfjädrar (ca.3 cm lägre), vilket på den bilen har varit en perfekt kombination för både bankörning och minst två sommarturer till Alperna. Det enda är att det hade varit snyggare med fullt justerbara coilovers. :oops:

Är du säker på att du har originalfjädrar nu? Att döma av dina bilder skulle jag gissa på att det inte är det. Den har ett mkt snyggt stuk nu. Jag har svårt att tro att det bara är den större hjuldiametern som gör det.
Jag är inte säker på vilka fjädrar där sitter men dom ser gamla och lite rostiga/slitna ut. I helgen när jag körde så testade jag slalomåka lite på vägen och då kändes fjädringen relativt mjuk. Den är ju inte svajig eller gungig igentligen. Men det känns som om den kunde vara lite hårdare.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vilka coilover/fjäderben ska man välja?

Inlägg av Neblade »

Jag har lite samma bekymmer på min MR2. Gamla trötta dämpare och fjädrar, men är inte sugen på tokhårda coilovers. Och känner inget behov av att sänka den då jag tycker höjden är helt OK.
Då jag vill kunna ta bilen upp till Luleå på semestern så får det ju gärna vara lite komfort också, och som sagt, höjden kan gå åt med lite packning och ett o annat tjälskott/fartgupp.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Vilka coilover/fjäderben ska man välja?

Inlägg av kribbe »

Neblade skrev:Jag har lite samma bekymmer på min MR2. Gamla trötta dämpare och fjädrar, men är inte sugen på tokhårda coilovers. Och känner inget behov av att sänka den då jag tycker höjden är helt OK.
Då jag vill kunna ta bilen upp till Luleå på semestern så får det ju gärna vara lite komfort också, och som sagt, höjden kan gå åt med lite packning och ett o annat tjälskott/fartgupp.
Kan ju säga att H&R fjädrarna som sänker 20mm inte var i min smak. Köpte och testade. Visst bilen sänktes ca 20mm men dessa fjädrar var också mjukare. Så de gamla åkte på igen. Det som hade gjort min bil bättre tror jag hade varit ett set med bilstein fjäderben. Så att dämparna tar lite hårdare.
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Vilka coilover/fjäderben ska man välja?

Inlägg av MScME »

Gammal tråd men lyfter den:

Har någon erfarenhet av coilovers från XYZ? http://www.xyz-racing.com
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Skriv svar