Vilka coilover/fjäderben ska man välja?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Vilka coilover/fjäderben ska man välja?

Inlägg av kribbe »

Planerar inför nästa år med bilen. Då MR2:an verkade gnälla att fjädringen bak var för mjuk när den var fullpackad under europaresan och tog i skärmen ibland så tänkte jag kolla alternativ för att uppdatera.

Så alternativ 1
Ska man köpa nya original och köra på för att behålla bra mjukhet vid långkörning. Och hoppas att som fungerar vid bankörning och sånt med.

Eller alternativ 2
Köpa "racing" coilovers och sätta på då det blir kanske bättre vid bankörning och sånt.

Och vilka coilvers är bra i så fall. Där brukar ju vara erbjudanden på K-sport här på forumet. Hur fungerar dom? Går dom att ställa så pass mjukt när man kör långt och vill ha lite mer komfort.
Eller blir det typ "ofjädrat" vilka man än köper.

Och vilka finns som inte sänker bilen något precis. Gillar markfrigången där är nu
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Vilka coilover/fjäderben ska man välja?

Inlägg av kribbe »

bump

Ingen som har några erfarenheter på märken ni har använt?
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Vilka coilover/fjäderben ska man välja?

Inlägg av KACE80 »

Sitter ju Ksport på min och de sitter som smäcken!
Jag har alltid varit nöjd med dem :)

Anton
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Vilka coilover/fjäderben ska man välja?

Inlägg av kribbe »

KACE80 skrev:Sitter ju Ksport på min och de sitter som smäcken!
Jag har alltid varit nöjd med dem :)

Anton
Hur är dom komfortmössigt? Mjukaste-hårdaste? Studsar bilen efter körning i ett hål :)
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Vilka coilover/fjäderben ska man välja?

Inlägg av KACE80 »

Dom är verkligen på gränsen till hemska vad gäller komforten, men det är ju en del av tjusningen.
Kan dock justera mina men har faktiskt aldrig gjort det då de känns gött å brutalt med denna hårdhet jag kör på nu.
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Vilka coilover/fjäderben ska man välja?

Inlägg av MagnusS »

Köpte Ksport till min MR2 Mk1 från Raidopower. De har suttit på sen våren 2013. Har väl inte kört så många mil med de, kanske 1200 totalt. Blir inte att jag åker så mkt långresor med denna...

Men jag är överlag jäkligt nöjd. Dammskydden till kränghämmarstagen fram har torkat och spruckit sönder. I övrigt så håller de fint. Den är stötig, särskilt med skalstol.
Åkte 30 mil med MR2 i somras som längst, det är ju ingen höjdare om det är tjälskador... Men det är inte ohanterbart trots att jag är en 36-årig gubbe...

På normal bra väg är det bara underhållande med ett tight chassi. Brukar ställa dämparna nära det mjukaste läget. Höjden ställer man in när man installerar de så det går bra att ha en mer eller mindre i originalhöjd(varför man nu skulle vilja det).
Man behöver kolla hjulinställningen efter att man justerat höjden så det är inget man skruvar fram o tillbaka på hela tiden.

Kort sagt, stor tumme upp för ksport då jag tycker att de är grymt prisvärda. Vågar inte uttala mig för hur de fungerar om man kör 1500 mil/år dock.
Vill du inte ha den för stum så ta en dialog med raidopower vid beställning så kan du få med mjukare fjäderkonstant, mina är nog i hårdaste laget men jag har inte tagit tag i att byta.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Vilka coilover/fjäderben ska man välja?

Inlägg av Toyspeed »

Jag kör Tein, har funkat riktigt bra faktiskt.
Garagepolaren kör K-sport på sin banbil, Dock har dom haft endel problem.
Nedre hylsan som fjädern vilar på är bara pressad, Ej svetsad. Så dom har släppt och hela fjäderpaketet har sjunkit ner 5cm.

Jag hade gått på någon av K-sports dyraste modeller om jag skulle valt dom.
Men då är vi uppe i en prisklass att jag helt enkelt tittar på annat. KW´s är ju bra! lite dyrare. Men klart värt det!
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Vilka coilover/fjäderben ska man välja?

Inlägg av kribbe »

Tackar för alla tips och åsikter :)
Börjar med luta mig lite åt KW. Verkar som om dom ska vara bekväma att köra på också enligt lite sökning på nätet.

KW verkar bara ha v.3 till mr2.
http://www.kwsuspensions.net/produktfin ... roupID=1-1

Men det verkar i alla fall bra med separat inställning för rebound och compression.

Så är det nån som kör på dessa och kan säga hur dom är? :)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Vilka coilover/fjäderben ska man välja?

Inlägg av kribbe »

Börjar fundera lite på Bilstein eller koni dämpare istället. I kombination med sänkfjädrar.

Hittade det hör kittet på scstyling.se

http://www.scstyling.com/bilmodeller/to ... a-gt86-2wd

Koni ställbara dämpare i rebound och H&R Sänkfjädrar (20mm)

Bilen går ju mer långresa än bana så då är kanske detta ett bra alternativ.
Mätte höjden på bilen och då verkade den vara i samma höjd som andra mr2or med sänkfjädrar.
Så jag tror originalfjädrarna är lite utmattade och att dämparna börjar bli slitna med. Känndes som om dom slog högt upp i hjulhuset under Europaresan i sommras. 500 mil med packning och passagerare. tror jag hade mellan 50-100 kilo överlass med då :P

Blir ju samma långresa till sommaren igen. Och tror att detta kan vara ett bra val.

Så nån som har åsikter om dessa grejor innan köp?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Vilka coilover/fjäderben ska man välja?

Inlägg av Dale »

Oavsett sänkfjädrar så minskas fjädringlängden vilket resulterar till "stummare" gång och komforten blir lidande. Samma sak med större fälgar och lägre profil på däcken men det där vet ni säkert redan. Ska man åka långt och vägarna är inte dansbanesläta så märks asfaltsskarvar, broskarvar och dåligt lagade vägar mera. Vissa gånger känns det till och med när man kör över dom vitmålade markeringar/övergångsställena. Men man vänjer ju sig med även om det tar ett tag från att ha kört långt i en Citroën med gashydralisk fjädring till en Celica. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar