Inlägg
av Glenn » fre 21 aug 2015, 01:50:41
Sugmotortrim är dyrt och krångligt dessvärre, billigaste sättet att få mer effekt är helt klart överladdning, men det är ju lite bök, och då kan man nästan lika gärna trycka ner en motor från en ST205 i bilen (242hk), och då är det ju egentligen bättre att köpa en sådan från början.
Man kan även sätta i en annan motor, typ en BEAMS på ~200hk i bilen, ska vara hyfsat enkelt sägs det.
Allt trim du gör kommer att vara olagligt dessutom, modifierar du befintlig motor invaliderar du avgasgodkännandet, det enda som går att göra lagligt är ett helt motorbyte, och då din bil är nyare än 1993 så krävs det en omregistrering som ombyggt fordon för det ska tillåtas, vilket vanligen betyder att du får uppgradera alla bromsar eller liknande. ..Och då får du ändå max öka med 20% effekt och 10% vrid i normalfallet.
..Sen kan man ju göra en hel del utan att det brukar märkas förstås, det får man ju avgöra själv hur man vill göra.
Hur svårt det är att turbokonvertera ? tja, det beror ju lite på hur mycket du kan, och hur mycket du tänker köpa färdigt..
Personligen tycker jag att det är rätt bra fart i ST202'orna redan original, och efterssom jag hade två bilar med mer motor redan så har jag ingen direkt lust att göra nåt åt min ST202.. men visst, mer effekt är alltid trevligt.
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (
Black sin) , Celica GT ST202 (kvick
silver), Pontiac
Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (
silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se