Behöver tips till prestanda ökning för min Celica

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
huppes96
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 20 aug 2015, 19:49:05
Bilmodell: celica GT-I
Årsmodell: 94
PostOrt: söderbärke

Behöver tips till prestanda ökning för min Celica

Inlägg av huppes96 »

Tjenare. tänkte höra med er som är kunniga i ämnet, vad jag kan göra för att öka prestandan på min Celica GT-i 94. Även om det går att sätta in en turbo, ungefär vad det kostar och är det något man kan göra själv eller måste ett (proffs) göra det.
tänkte även byta till en sportigare ljuddämpare, vill ha ett grövre och sportigare ljud, dubbelt utblås eller enkelt? ge tips på både billiga sidor och bra prylar. OBS är ny och okunnig på ämnet så ni får gärna skratta åt mig :D Tack på förhand 8-)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Behöver tips till prestanda ökning för min Celica

Inlägg av Glenn »

Sugmotortrim är dyrt och krångligt dessvärre, billigaste sättet att få mer effekt är helt klart överladdning, men det är ju lite bök, och då kan man nästan lika gärna trycka ner en motor från en ST205 i bilen (242hk), och då är det ju egentligen bättre att köpa en sådan från början.

Man kan även sätta i en annan motor, typ en BEAMS på ~200hk i bilen, ska vara hyfsat enkelt sägs det.


Allt trim du gör kommer att vara olagligt dessutom, modifierar du befintlig motor invaliderar du avgasgodkännandet, det enda som går att göra lagligt är ett helt motorbyte, och då din bil är nyare än 1993 så krävs det en omregistrering som ombyggt fordon för det ska tillåtas, vilket vanligen betyder att du får uppgradera alla bromsar eller liknande. ..Och då får du ändå max öka med 20% effekt och 10% vrid i normalfallet.

..Sen kan man ju göra en hel del utan att det brukar märkas förstås, det får man ju avgöra själv hur man vill göra.


Hur svårt det är att turbokonvertera ? tja, det beror ju lite på hur mycket du kan, och hur mycket du tänker köpa färdigt..


Personligen tycker jag att det är rätt bra fart i ST202'orna redan original, och efterssom jag hade två bilar med mer motor redan så har jag ingen direkt lust att göra nåt åt min ST202.. men visst, mer effekt är alltid trevligt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
huppes96
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 20 aug 2015, 19:49:05
Bilmodell: celica GT-I
Årsmodell: 94
PostOrt: söderbärke

Re: Behöver tips till prestanda ökning för min Celica

Inlägg av huppes96 »

Okej, tack för snabbt svar :thumbup: så turbokonvetera är olagligt ?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Behöver tips till prestanda ökning för min Celica

Inlägg av Glenn »

Ja, det enda sättet är isåfall att byta till en turboladdad motor som har max 210hk (och lämpligt maxvrid) och samtidigt bygga om annat tillräckligt för att regag om som ombyggt fordon, vanliga byter man alla bromsar, i ditt fall är det ju enklast att hänga på ST205-bromsar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar