Snorkel till org. luftburk - Avensis 06 2.0 bensin

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
gustav
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 15 aug 2015, 12:14:04
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2006
PostOrt: Lund

Snorkel till org. luftburk - Avensis 06 2.0 bensin

Inlägg av gustav »

Hej!

Har sökt svar på forumet men inte hittat något.

På mina bilar brukar jag byta ut och placera om snorkeln till luftburken till grövre och kallare placering för effekt men främst förbrukning och ljud - med gott resultat vill jag tycka! ;-) Med behållen luftburk och filter.

På snorkeln till min avensis så finns en anslutning i underkant som går till en behållare framför hjulhuset. Jag tycker den är sluten?
Snorkel avensis.jpg
Snorkel avensis.jpg (110.04 KiB) Visad 6892 gånger
Vidare efter luftburken och alla sensorer så finns en kammare precis i kröken, kan ordna bild på den senare.

Vad är funktionen med dessa två omvägar för luften till motorn? Jag gissar på ljudkomfort? Vad tror ni? Har bytt snorkeln till ett flexrör med lite insugsljud som följd men inget övrigt...

Mvh Gustav
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Snorkel till org. luftburk - Avensis 06 2.0 bensin

Inlägg av Glenn »

Ja, ljuddämpning skulle jag också gissa på, däremot har jag svårt att tro att man skulle kunna vinna nåt förbrukningsmässigt på att ordna luftvägar, det är ju nåt biltillverkaren lär ha lagt enormt mycket resurser på att optimera.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
gustav
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 15 aug 2015, 12:14:04
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2006
PostOrt: Lund

Re: Snorkel till org. luftburk - Avensis 06 2.0 bensin

Inlägg av gustav »

Tack för snabbt svar!

Har inte mätt delen så noga men har snorkeln en mindre area än resten av vägen till gasspjället blir det ju onödigt motstånd kanske inte mätbart.

Tanken är sedan att öppna upp burken som ansluter underifrån till snorkeln så den öppningen också ger kalluft.
Sen tror jag att väldigt få som köpte avensis nya hade uppskattat dett rivigt insugsljud så det spelar nog väldigt stor roll precis som förbrukningen.

Här är den andra delen.
Luftburk avensis.jpg
Luftburk avensis.jpg (139.7 KiB) Visad 6862 gånger
Skriv svar