Byta motor i en yaris verso

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Decieved
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 11 jun 2015, 22:07:42
Bilmodell: yaris verso
Årsmodell: 2000
PostOrt: Västerås

Byta motor i en yaris verso

Inlägg av Decieved »

Vill byta maskin i min yaris verso -00 från en 1.3(2nz-fe) till en 1.5(1nz-fe) är det någon som gjort den resan tidigare? Motorn verkar vara densamma förutom att den ena har större slag.

Vad jag förstår så behövs insprutningsdatorn bytas och däri ligger kodnycklarna lagrade? Har ingen lust att byta lås på bilen dessutom blir det nog svårt att hitta datorn+nycklar+lås till en yaris verso då 1.5 versionen är rätt ovanlig i sverige. Själva motorn skulle komma från vanliga yaris t-sport.

Finns det nån lösning på problemet eller är det bara att glömma?

Hur funkar igentligen koden och nycklarna ?
Fjärrlåset har inget med koden som man startar bilen med utan det är nån egen historia eller?
När nyckeln används i dörrlåset då är det väll ingen kod som skickas utan bara du har rätt form på nyckeln så går det att öppna?
När nyckeln sitter i tändningslåset så får nyckeln kräm trådlöst och svara med att skicka en kod trådlöst?

Har jag fattat det rätt borde jag kunna behålla nycklar och lås och låta det jag har idag sköta den mekaniska biten och fjärrlåset, sen skaffar jag en ny dator+en nyckel som hör till denna och låter den sköta skickandet av koden. Det skiter sig ju lite om fjärrlåset sköts av insprutningsdatorn, nåja jag har nog fått allt om bakfoten iaf trist med sånna här system igentligen förr hinka man ju bara i den största motorn som passade och passade den inte så skar man bort halva motorrummet så var det bara att åka sen :)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Byta motor i en yaris verso

Inlägg av cheetah1 »

Se till att få med en nyckel som hör till datorn och klistra fast den på antennen till immobilizern. Kanske man måste flytta på antennen för att det ska fungera, så den inte får in två chip samtidigt, men det borde gå att lösa. Man förlorar såklart immobilizerfunktionen då, men det är det ingen som vet, så det är nog inget större bekymmer idag. Tala inte om det för försäkringsbolaget, bara.
P_Lindblom
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 11:11:10
Bilmodell: Lexus IS 250 & Yaris Turbo
Årsmodell: 2008
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Byta motor i en yaris verso

Inlägg av P_Lindblom »

Det står faktiskt en Yaris Verso 1,5 på Returbilen i Västerås. Kan vara värt att spana på den och undersöka om nycklarna finns kvar.
Skriv svar