celica st205 spikar

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Tmr
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 23:15:00
Bilmodell: Toyota Celica Gt-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: åmål
Land (Country): sverige
Ort: Åmål

celica st205 spikar

Inlägg av Tmr »

Hej! jag har lite problem med min st205. När jag skulle mappa den i autotechs rototest märkte vi att den spikar till vid 6300rpm och fortsätter att gå bra efter det.på loggen visar det att den tappar både bränsle o tändning samtidigt :? alla tänddelar är nya och bränsletrycket ligger klockrent. har pratat med pipedreams håkan om detta men han kännde inte till något liknande.någon som varit ute för något liknande?? :roll:
har lite fakta om bilen på http://www.garaget.org/tmr
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: celica st205 spikar

Inlägg av Impreza »

Tmr skrev:Hej! jag har lite problem med min st205. När jag skulle mappa den i autotechs rototest märkte vi att den spikar till vid 6300rpm och fortsätter att gå bra efter det.på loggen visar det att den tappar både bränsle o tändning samtidigt :? alla tänddelar är nya och bränsletrycket ligger klockrent. har pratat med pipedreams håkan om detta men han kännde inte till något liknande.någon som varit ute för något liknande?? :roll:
har lite fakta om bilen på http://www.garaget.org/tmr
tycker de låter som sprutet inte e riktigt 100....
En sak om tändingen försvinner men om bägge gör de samtidigt så låter de som de vore sprutet som e vajsigt.
men va vet ja... en chansning iaf.
Aldrig hört talas om det innan. Vet att min spikar till vid nått liknande motorvarvtal o då kör ja original sprut o detta händer oavsätt laddtryck (testat på 0,5 och på 1bar) . Iof har ja inte hört nån spikning från min på länge nu men va ett tag som den gjorde de jämt.
Har du bytt spridare eller dyl ? kan ett av problemena vara motstånden för bränslepump eller spridare .....
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: celica st205 spikar

Inlägg av Pipedreams »

Hade du kollat om du får nån felkod? Har du nån logg och cbc-fil på din dator? I så fall kan du väl skicka dom till mig så kan jag kika lite: hakan@pipedreams.se
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Tmr
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 23:15:00
Bilmodell: Toyota Celica Gt-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: åmål
Land (Country): sverige
Ort: Åmål

Re: celica st205 spikar

Inlägg av Tmr »

bilen ger felkod på knacksensorn. det vore jättesnällt fall du ville göra det.jag kan köra några repor och skicka det sen.
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: celica st205 spikar

Inlägg av Pipedreams »

Då är det bara att byta knacksensor. Den sätter bara kod för att den får en orimlig signal från knacksensorn, inte för att det spikar. När den koden är satt så går inte bilen nå bra.
Det är inte alls ovanligt att den går sönder när man trimmar lite. Dom verkar vara lite känsliga.
Men se till att kolla mappningen när du bytt den. För ecu:n backar tändningen en hel del när den har den felkoden så det är stor risk för spikningar om den är mappad med koden satt.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Tmr
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 23:15:00
Bilmodell: Toyota Celica Gt-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: åmål
Land (Country): sverige
Ort: Åmål

Re: celica st205 spikar

Inlägg av Tmr »

ok. både jag o per var inne på det. i vintras lödde jag kabeln till knacksensorn för den var skavd.den är väll skärmad? kan det bero på det? isf är det kanske bara o byta kabel..?
Skriv svar