Celica GTI 2.0

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Firstcelica
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 19 maj 2015, 10:11:43
Bilmodell: Celica GTI 2.0
Årsmodell: 1991
PostOrt: Henån
Land (Country): Sverige

Celica GTI 2.0

Inlägg av Firstcelica »

Tjena gubs!
Har precis köpt min första bil och det är en toyota celica gti 2.0 - 91.
Tänkte kolla med er om vad jag kan göra på den för att få ut mer effekt? Ska fortfarande vara sug så ingen turbo helst.
Och sen tänkte jag fråga om vad ni tycker att denna (bild kommer) passar i för fälgar och kjolpaket. Kanske känner någon som säljer ett kjolpaket. Sen vad borde jag köpa och ha i reserv på lager iaf något rasar?
Tacksamma för alla svar :)
Firstcelica
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 19 maj 2015, 10:11:43
Bilmodell: Celica GTI 2.0
Årsmodell: 1991
PostOrt: Henån
Land (Country): Sverige

Re: Celica GTI 2.0

Inlägg av Firstcelica »

Tjena.
Jag provkörde min celica lite hårt igår.
Det känns inte rikigt som om den inte sjunger ut... om ni förstår.
Den vill inte rikigt varva. Låter typ som en gammal gubbe som skriker :lol: . Det är inte rikigt 150 hk i den nu. Tänkte kanske att det va katten men inget som skramlar när jag knackar. Vet ej var det är. Är en nybörjare på bilar överhuvudtaget så döm mig inte haha.
Sen är tomgången lite ojämn, inte överdrivet men ändå så att man hlr det. Tänkte kanske att den drar tjuvluft men inte kollat någon slang än. Sen märkte jag att när jag la i 3an lite fult så lät det som att kuggen inte hann med. Men läste att det är rätt vanligt på jappare.

Tacksam för svar! :thumbup:
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GTI 2.0

Inlägg av Glenn »

Det är svårt att sugmotortrimma, du kan ju alltid byta motor till en från en nyare celica, en nyare 3S-GE har 175hk från 1994, eller möjligen flytta över lämpliga delar från sådana.

Har du kollat att den är hyfsat servad ? då menar jag inte stämplar i boken utan att stift och luftfilter ser bra ut, dåliga stift kan ju göra bilen lite ledsen tex, och igentäppt luftfilter likaså.

Har du läst ut felkoder ?

Var läänge sen jag körde en ST182, men dom ska väl vara hyfsat pigga, dock känns ju ST202 klart vassare trots "bara" 25hk mer.


Skrapet i lådan låter som syncring, det är väl inte bara vanligt på japaner utan alla bilar med sportiga ambitioner.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: Celica GTI 2.0

Inlägg av k-len »

Börja med att bygla diagnosuttaget och läs läs av felkoder (googla hur man gör)

Två enkla saker att göra är sportluftfilter och grövre avgassyatem så den får andas lite mer.

Jag upplevde inte st202an Spec mkt snabbare än min 182 vid de race man gjorde med polarna på den tiden.

Iofs kan ju de 202orna varit dåliga.

Finns inga kjolpaket som passar celica (oavsett generation), det tycker jag trotts jag har kjolpaket på mitt.

Snyggaste är väl om du får tag på en Carlos sainz front. Krävs lite kapande i krockbalk men klart värt det.

Annars har jag nån eftermarknads frontspoilet som behöver plastas lite som jag kan sälja för ett halvt barnbidrag.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GTI 2.0

Inlägg av Glenn »

Jag har för mej att det skiljer en sekund eller nåt sånt på 0-100, men som jag minns det så hade inte T18 den där "kicken" i slutet som T20 har, utan en mer linjär kurva, vilket gjorde att den kändes betydligt tröttare än de 25 hästarna som faktiskt skiljer.

Oavsett är det mycket svårt att sugmotortrimma fram 25hk utan att det kostar skjortan.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: Celica GTI 2.0

Inlägg av engan »

Kammarna från nyare 3s-ge gen3 passar i 3s-ge gen2, i värsta fall får man slipa lite i toppen för att nockarna ska gå runt men det går!

Dessa kammar har lite högre lyft och längre duration (?) så det kan ge lite extra.

Du kan köra med 5S-FE botten och få lite längre slag, 2.2L istället för 2.0L ger ganska mycket i botten och bättre vrid över hela registret.

Precis som andra sagt är det en bra början att göra en ordentlig service! Byt stift, olja, luftfilter och bränslefilter. Kontrollera slangar och rör så du inte har några läckor.


Det är klart det går att trimma en motor utan överladdning, det är bara lite mer utmaning än med turbo eller kompressor :thumbup:
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Celica GTI 2.0

Inlägg av cheetah1 »

En schablon brukar vara 1000 kronor per hästkraft för sugmotortrimning. :)
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Celica GTI 2.0

Inlägg av Neblade »

Läs ut felkoder, finns guide på tex TCS Wiki: http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... e=Felkoder

Kontrollera att avgassystemet inte läcker, samt att vakumslangar etc sitter där de ska och är hela.
Serva tändstift, olja, oljefilter, öppet luftfilter (se till att få fram frisk luft, skärma av från grenrör), eventuellt bygga ett nytt avgassystem med fullflödesdämpare.

Det är nog det enklaste som kanske ger tillbaka ett par hästar och lite gött ljud. :)
(säger han som kör sin 3S-GTE med original luftfilter och avgassystem...)

Sen börjar det väl kosta pengar om man ska få mer effekt...
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Celica GTI 2.0

Inlägg av cheetah1 »

Det är väl i princip att lätta roterande massa och bättra på andningen som gäller. Möjligen kan man få lite av att bättra på timingen på kammar och tändningen också.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GTI 2.0

Inlägg av Glenn »

Fast att lätta svänghjul osv ger ju inte så mycket, eller snarare, det ger både för och nackdelar.

Isåfall är det nog bättre att lätta hela bilen, gärna ofjädrad vikt, men det är ju inte så lätt, när man bytt till lätta fälgar så.. ja.. :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar