Bilen ville inte ladda fullt vid första turen denna vår!

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Bilen ville inte ladda fullt vid första turen denna vår!

Inlägg av KACE80 »

Hej alla!

Jag vill fatta mig kort, men som några av er vet så lyckas jag nästan aldrig...

Tvättade av pärlan ( MR2 ) idag och tog sedan en "lugn" tur.
Började att köra riktig lugnt såklart, plus att däcken hade ju maxtryck inför vintervilan som nu vart, så jag körde fint å försiktigt till macken för att sätta rätt bar i däcken.
Bilen gick stabilt dit, laddade dock typ ingenting på den resan dit.

Sedan så stack jag ut på Riksväg 40 och började känna lite på hur allt var med bilen, körde dock fortfarande försiktigt pga att mina däck är mycket slitna.
Laddade dock fullt ett tag/några ggr och bilen tycktes ladda som den skulle.
Bilen laddar runt 1bar i dagsläget.

Men efter bara 5 minuter på 40:an så vänder jag tillbaks mot Borås och det är då jag märker att bilen genast kändes klenare, tittar ner på laddmätarn och inser att fanskapet vägrar gå över 0,5bar ( mindre än original som ligger på 0,7 ) och jag fattar inte varför han bara går upp till just 0,5bar och inte en millimeter mer enligt mätaren?

Har någon en teori om vad detta beror på?
Min skalle kan bara inte komma på varför den betedde sig såhär nu idag?
Väl inne i Borås så märker jag även att tomgången är lite orolig, buggar/bluddrar/hesiterar nästan lite med plötsligt sänkt tomgång?

Kom med förslag då min skalle är full med annan skit och jag kan inte tänka riktigt klart just nu :)
Brukar ju lösa det mesta med min bil, men här stod det idag still :roll:

Anton
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Bilen ville inte ladda fullt vid första turen denna vår!

Inlägg av GT4-R »

slang lossnat vid intrecoolern / turbo
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Bilen ville inte ladda fullt vid första turen denna vår!

Inlägg av KACE80 »

Nej kollade väl som hastigast över alla slangar som jag kunde komma att tänka på, och klämmor/slangar såg ut att sitta som de skall.
Plus att han ändå laddar, hellre noll i ladd då skulle en felsökning för mig bli lättare känner jag.
Den laddar på pricken 0,5bar, detta kan jag bara inte förstå?

Tack för det tipset iaf, ös på med fler till gott folk :)

Anton
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Bilen ville inte ladda fullt vid första turen denna vår!

Inlägg av kribbe »

En grej som hände mig som låter som samma fel.
Kolla att luckan till den interna wastegaten sitter kvar. Den hade gått av på min en gång. Och då laddade den inte mer än 0.5 då luckan var konstant öppen.

Så plocka av downpipe och se om det sitter ihop
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Bilen ville inte ladda fullt vid första turen denna vår!

Inlägg av KACE80 »

Idag fanns lite mer tid och dagsljus att felsöka, kollade över alla slangar och klammor.
Bilen laddade plötsligt normalt igen utan någon egentlig orsak då jag faktiskt inte gjorde någon åtgärd.

Bra tips Kribbe!
Slipper nog i nuläget plocka bort downpipe, men blir en mindre service och genomgång innan besiktningen iaf :)

Jo en lite lustig historia....
Sann..

Har en rekommenderad 30km/h ( max 50km/h ) sträcka utanför där jag bor och idag på Påskafton var det väldigt lite trafik här i Borås faktiskt, så tänkte jag tuffar mig lite ;)
Närmar mig raksträckan utanför mig och inser att det verkligen inte var en bil eller människa i närheten och bestämde mig för att trycka till lite...

När jag närmar mig korsningen där jag skall svänga ner till mig då inser ju att "fan där står någon i mörka kläder och riktar något mot mig"!!
I detta läge tittar jag snabbt ner på mätaren och ser 65mph och hade säkert strax innan legat runt 75-80 mph.
Dom tar mig inte, mätarn krånglar med all säkerhet då jag ser att han dunkar/slår på den :)
Sånt här händer aldrig mig, men idag hade jag turen på min sida och detta skall jag verkligen komma ihåg ;)!

Poliserna tittade bara på mig och nästan log :)

Glad Påska alla!

Anton
Skriv svar