Sida 1 av 1

Mer effekt i 3s-ge?

Postat: tis 24 mar 2015, 20:29:36
av KungKorreN
Tänkte fråga om någon har några tips om hur man skulle kunna få ur mer effekt ur en st202, 3s-ge gen2.

De ligger ju på 175hk org, så tänkte försöka få upp den till kanske 200hk?
Vore det någon omöjlighet?
Vad skulle jag behöva göra?
Kostnad?
Gärna sidförslag eller vart jag kan vända mig. Tips från erfarna uppskattas enormt!

Notera även att ett motorbyte till en 3s-gte var från början min plan, men pga ekonomiska skäl får jag avböja denna möjlighet.

Bomba på med förslag! :)

Mvh Henke :D

Re: Mer effekt i 3s-ge?

Postat: tis 24 mar 2015, 21:30:17
av Rastaman
Det är betydligt billigare att byta till en turbomaskin än vad det är att trimma sughästar, så stoppar ekonomin dig från att byta till en 3s-gte så glöm att trimma sugmotor.
Vanligtvis för att trimma sugmotorer så går man upp i komp, vassare kammar väl uträknade extraktorgrenrör, portad topp, större ventiler mm.

Re: Mer effekt i 3s-ge?

Postat: ons 25 mar 2015, 01:35:13
av Glenn
En 3S-GE generation 2 har inte 175hk, den har 156hk, om du har 175hk så är det generation 3.

fram till 1989 är det gen 1 (142hk ?), sen 90-93 gen2 och 156hk, sen 94-96 är det generation 3 på 175hk.
(Vissa skillnader beroende på vilket land den är såld i också.)


Om du vill undvika turbo så är nog det enklaste att swappa i en BEAMS-motor (gen4/5) som har 200(210)hk från start, fast
det är väl en del meck att få dit, och dom är inte helt gratis heller.

Re: Mer effekt i 3s-ge?

Postat: fre 03 apr 2015, 14:37:54
av TARManiAC
Mer effekt i 3sge 3.gen er piece of cake. Er själv på gång med dette för tiden. Min har for nuvärende runt 190 hk (188 på 95 oktan, hade glömt at fylla i 98). Med 98 i tanken ville den troligen komme över 190.

Jag har en bra utblås(svensk?) i 2,5" och - kat, kall luft til insug med KN i OE filterlåda. Alu remskiva.

Justering av tänding ger ca. 10 hk mer. Då er du på ca. 200.

Jag siktar efter ca. 230 hk. Till at nå denne effekt brukar jag custom kamaxlar ca. 264*, hög kompression med planat topp och lite port/polish + andra små tricks, alu svänghjul och uppgraderat bränslesystem med wideband sensor. Kanske även standalone ecu.

Re: Mer effekt i 3s-ge?

Postat: tis 21 apr 2015, 20:03:52
av KungKorreN
Tackar för informationen där!

Kikat på ett annat avgassystem och ett annat grenrör.
Sen blir det eventuellt en chipning :)

Re: Mer effekt i 3s-ge?

Postat: ons 22 apr 2015, 01:59:39
av Glenn
Jag tror personligen att det är ytterst svårt att få mer än 10hk genom att ändra på andningen av motorn och mappa, faktum är att jag inte ens tror det ger 5hk vid en sann bromsning.

Sugmotortrim är sällan billigt..

Re: Mer effekt i 3s-ge?

Postat: ons 22 apr 2015, 06:33:07
av Rastaman
+1

Re: Mer effekt i 3s-ge?

Postat: ons 03 feb 2016, 23:30:42
av TARManiAC
Glenn skrev:Jag tror personligen att det är ytterst svårt att få mer än 10hk genom att ändra på andningen av motorn och mappa, faktum är att jag inte ens tror det ger 5hk vid en sann bromsning.

Sugmotortrim är sällan billigt..
Well, som sagt min har 188hk på 95 oktan (bromsning, med papper :-) ). Kommer tilbaks her när jåg er fertig med motor och bil. Nån gång i marts/april vill jåg tro.

Re: Mer effekt i 3s-ge?

Postat: tor 04 feb 2016, 15:21:05
av Glenn
Bromsning före och efter i samma maskin med samma förutsättningar ?