Bankörning st202, tips & tricks?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
KungKorreN
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 03 jul 2014, 11:27:34
Bilmodell: Toyota Celica GT4 St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Huskvarna
Land (Country): Sverige
Ort: Nässjö

Bankörning st202, tips & tricks?

Inlägg av KungKorreN »

Tjena!

Tänkte satsa på lite bankörning nu till våren, frågan återstår dock med bromsar. Körde lite förra året och paniken som uppstår när bromsvätskan kokar vill jag inte uppleva igen =D

I slutet av knutstorps rings målraka var det inte lika roligt att köra original bromsar & vanliga standard däck, om man säger så ;)

Någon som har några bra referenser/erfarenheter till just st202? Har bilen till vardags också! Gärna några som inte sotar alltför mycket heller...
Det är alltså belägg jag är mest sugen på, eftersom att jag PRECIS får plats med mina nuvarande OK när jag har mina 15 tums fälgar med R-däck på.

Några fler tips som lämpar sig för bankörning med en st202 är mycket uppskattat! Däck & sänkfjädrar är redan klart! Även beställt silikonbaserad bromsvätska :)

Vikten på bilen är inte så mycket att klaga på... 1300 kg, medans farsans nya Alfa Romeo Mito (typ polo stuk) väger 1400kg =D


Kom gärna med förslag & ideer, eller varför inte bilder ?

Ha de gött & tack på förhand! // Henke
Toyota Celica Gt-Four St205 "Midnight blue"
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Bankörning st202, tips & tricks?

Inlägg av Rastaman »

Ring till Pean (http://www.peansweden.com/) och snacka med dem angående bromsar. De är klart bäst i Sverige när det kommer till bromsar och mycket bra att ha att göra med.

För att minimera risken för överhettade bromsar gäller det att bromsa rätt. Och det är att bromsa så hårt du kan så kort tid som möjligt, dvs stå på bromsen :)
Detta sliter mycket mindre än om du fegar och börjar bromsa för tidigt och sedan halvbromsar under en längre period.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bankörning st202, tips & tricks?

Inlägg av Glenn »

Fick du verkligen bromsvätskan att koka ? bromsarna brukar ju fadea till oanvändbarhet innan det händer, fast är det mycket vatten i så..

Ska du byta till silikonbaserad (det skulle jag personligen undvika) så måste ju systemet sköljas rent för den får inte blandas med vanlig vätska.

Själv kör jag med "TRD black"-belägg på ST205'an och gillar dom, ska funka både på gata och bana, inte säker på om dessa finns för ST202 iofs, tror min har toyota original, men osäker för jag har inte bytt dom sen jag köpte den.


Annars borde ST202 vara rolig på bana, tycker det är en underbart skön balans i T20-celicorna, och bromsar och väghållning är helt okej, det enda felet när man kör på knixiga vägar tycker jag är att den understyr så mycket, vet inte om det förvärras av att min har diffbroms iofs, men det stör, specieltl på grus, ST205 har inte alls det beteendet.


F.ö kan jag tillägga att även mitt intryck av PEAN är att dom är väldigt seriösa, har pratat med dom både på nån mässa och via telefon.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
KungKorreN
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 03 jul 2014, 11:27:34
Bilmodell: Toyota Celica GT4 St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Huskvarna
Land (Country): Sverige
Ort: Nässjö

Re: Bankörning st202, tips & tricks?

Inlägg av KungKorreN »

Tackar för tipsen!
Blir att höra av sej till dem på måndag nu.

Jag lyckades få skiten att koka, ja :/ Va sjukt otäckt när bromsarna helt plötsligt slutade ta... Därför tänkte jag på silikonbaserad, men kanske finns andra vätskor som funkar, fast med högre kokpunkt?

Något måste iallfall göras! Haha =D
Toyota Celica Gt-Four St205 "Midnight blue"
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bankörning st202, tips & tricks?

Inlägg av Glenn »

nuförtiden finns det ju vanliga glykolbaserade vätskor som är lika bra kokpunktsmässigt som de silikonbaserade, men efterssom dom är hygroskopiska så blir den ju sämre med tiden.

DOT5 är ju silikonbaserad och har 260 graders kokpunkt , och efterssom det blev lite av en flopp (folk ville inte gå över till den efterssom den inte fick blandas med gamla glykolbaserade) så kom ju DOT 5.1 som hade samma specifikation som DOT5 fast glykolbaserad.

Jag skulle ha hällt i typ ATE super blue, den överträffar ju både DOT5 och 5.1, och har 280 graders kokpunkt, även den våta kokpunkten är högre än DOT5/5.1.

Är du säker på att det var pga kokning då ? jag har inte varit med om det själv men då ska väl pedalen bli alldeles svampig pga ånga i systemet ? ..medans om beläggen överhettar (aka fadeing) känns det mer som att det inte händer nåt fast man bromsar hårt, typ som om nån hällt olja på skivorna.

Har som sagt inte lyckats få fadeing på min ST202, men jag har inte kört på bana heller, min ST165 kunde man dock ganska lätt ordna det på ofrivilligt, för att inte tala om min gamla mazda 323 med biltemabelägg runtom, en hård inbromsning i motorvägsfart så fick man låta bromsarna kyla ner sej innan man kunde bromsa igen :)


Jag tror du har mest att vinna på bra anpassade belägg, dra dit extra kylning om det är möjligt (kolla tex på MagnusS MR2-tråd hur han gjorde för att dra in kalluft till skivornas centrum) och förstås, byt bromsvätskan, det är vanligen bättre med helt ny biltemavätska än racingvätska som har flera år på nacken.. så byte är alltid bra.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Bankörning st202, tips & tricks?

Inlägg av Neblade »

Det mesta är nog redan skrivet ovan...

Men fokusera på bättre belägg fram, samt byta till en riktigt bra vanlig bromsvätska (typ ATE Super Blue som Glenn tipsade om). Om det är möjligt att rikta mer kylluft på bromsarna så gör det säkert nytta också. Bakbromsarna vill man väl också ha fräscha, men där räcker det oftast med originalprylar om det är svårt att få tag i bättre belägg.

Sen får man väl räkna med att inte kunna nöta hur många varv som helst med en standardbil.

Det är väl inte fel att renovera/smörja upp bromsoken också, så att de inte ligger på efter en hård inbromsning. Även byte av bromsslangar kan vara trevligt för bättre bromsskänsla även om det kanske inte gör så mycket på bromseffekten, antingen stålomspunna eller vanliga standard där stålombundna är att föredra.


Jag har lyckats får mina bromsbelägg att börja fadea en gång så att jag helt missade ingången i en kurva, men som tur var det på Sviestad och där man kan fortsätta rakt fram istället för höger in i rondellen. :thumbup: Det ger lite höjd puls helt klart. :lol:
(Vill minnas att det var med ST162, på EBC Greenstuff.)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Bankörning st202, tips & tricks?

Inlägg av Rastaman »

haha, har kört rakt fram där 3-4 gånger på sviestad :D men snarare pga missad bromspunk än fadade bromsar...ingen kommer ju ihåg en fegis så det är bara att bromsa så sent som möjligt :D
TARManiAC
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 27 jan 2013, 20:55:11
Bilmodell: Carina Gti
Årsmodell: 1995

Re: Bankörning st202, tips & tricks?

Inlägg av TARManiAC »

Castrol SRF er bromsväsken du vil ha. Mycket dyr och mycket god. Jag har konverterat til St205 bromsar med TRD skivor och belägg , som jag fik til en god pris i England. 3000 dkr., skivor, belägg och caliper.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Bankörning st202, tips & tricks?

Inlägg av Neblade »

TARManiAC skrev:Castrol SRF er bromsväsken du vil ha. Mycket dyr och mycket god. Jag har konverterat til St205 bromsar med TRD skivor och belägg , som jag fik til en god pris i England. 3000 dkr., skivor, belägg och caliper.

Inte för att vara sådan, men jag hade ändå kört på ATE Super Blue / Typ 200, då den kostar betydligt mycket mindre. Så jag hade bytt oftare istället.
Det står även att React SRF Racing inte får blandas med andra bromsvätskor vilket ju kan vara svårt på ett gammalt bromssystem?
Men våt kokpunkt är helt klart imponerande! :)


ATE Super Blue / Typ 200
Kokpunkt minst 280°C
Våt kokpunkt minst 198°C
ca 259 kr/l

Castrol React SRF Racing
Kokpunkt minst 310°C
Våt kokpunkt minst 270°C.
ca 659kr/l
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar