Insuget på Gen3

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
zAmmE
Inlägg: 144
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 09:26:16
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1992
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Insuget på Gen3

Inlägg av zAmmE »

TJohej alla!

Lite frågor angående insuget på gen3 motorn. Håller på att städa upp i motorrummet rejält så tänkte kolla vad ni andra plockat bort eller flyttat på?

ok så på baksidan på insuget sitter 2 slang kontakter om man ska kalla det så. En är pluggad men vart ska den andra gå till?
MOnterat i nedrekanten på insuget sitter en sensor eller ventil som har 2 slangar. en går till T kopplingen som sitter precis ovanför mellan insug och uttag mellan turbo och luftfilter, den andra tror jag går till wastegaten. Vad är detta för sensor/ventil? behöver jag den?

Även så alla slangar under spjällhuset? Måste jag ha dessa? Blir av med massa skit om jag kan ta bort allt detta.

Tycker gen3 motorn har fruktansvärt mycket vaccum slangar överallt och massa som går tillbaka till mellam filter/turbo.

Kan hända jag förklarar helt galet kass men de flesta kan nog förstå vad jag menar.
Grön Mr2 Turbo (Gen3)
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Insuget på Gen3

Inlägg av Pipedreams »

Den andra av de två slanganslutningarna går till en ventil på styrservopumpen som släpper in lite extra luft i insuget för att höja tomgången när du vrider på ratten. Knappt märkbart om man kör utan den.
Ventilen i underkant av insug går mycket riktigt till wastegaten. Den är till för att höja laddtrycket till normal nivå, så genom att stänga ventilen kan ecu:n hålla ner laddtrycket om det skulle behövas tex vid spikning eller lagrade felkoder av skadlig typ. Monterar du extern laddtrycksstyrning så kan du ta bort den och plugga alla slangar.
Sitter det egr på motorn går den också att ta bort och plugga ihop med alla dess slangar och ventiler.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Insuget på Gen3

Inlägg av Glenn »

Den sänker även laddtrycket via den ventilen när man kör på ettan, och när motorn är kall (har jag för mej iaf)

Jänkarna gillar att borra upp den där ventilen så får man samma "lågtryck" när det behövs men lite högre när allt är ok.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
zAmmE
Inlägg: 144
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 09:26:16
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1992
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Insuget på Gen3

Inlägg av zAmmE »

Låter som ventilen åker då. Kommer köra annan styrning för laddtryck. Har loopat de 2 kopplingarna på baksidan just nu och då får det förbli så.

Kommer bli av med massa slangar vilket känns skönt.
Grön Mr2 Turbo (Gen3)
Skriv svar