Sida 1 av 1

Insuget på Gen3

Postat: ons 04 feb 2015, 14:16:13
av zAmmE
TJohej alla!

Lite frågor angående insuget på gen3 motorn. Håller på att städa upp i motorrummet rejält så tänkte kolla vad ni andra plockat bort eller flyttat på?

ok så på baksidan på insuget sitter 2 slang kontakter om man ska kalla det så. En är pluggad men vart ska den andra gå till?
MOnterat i nedrekanten på insuget sitter en sensor eller ventil som har 2 slangar. en går till T kopplingen som sitter precis ovanför mellan insug och uttag mellan turbo och luftfilter, den andra tror jag går till wastegaten. Vad är detta för sensor/ventil? behöver jag den?

Även så alla slangar under spjällhuset? Måste jag ha dessa? Blir av med massa skit om jag kan ta bort allt detta.

Tycker gen3 motorn har fruktansvärt mycket vaccum slangar överallt och massa som går tillbaka till mellam filter/turbo.

Kan hända jag förklarar helt galet kass men de flesta kan nog förstå vad jag menar.

Re: Insuget på Gen3

Postat: ons 04 feb 2015, 15:06:30
av Pipedreams
Den andra av de två slanganslutningarna går till en ventil på styrservopumpen som släpper in lite extra luft i insuget för att höja tomgången när du vrider på ratten. Knappt märkbart om man kör utan den.
Ventilen i underkant av insug går mycket riktigt till wastegaten. Den är till för att höja laddtrycket till normal nivå, så genom att stänga ventilen kan ecu:n hålla ner laddtrycket om det skulle behövas tex vid spikning eller lagrade felkoder av skadlig typ. Monterar du extern laddtrycksstyrning så kan du ta bort den och plugga alla slangar.
Sitter det egr på motorn går den också att ta bort och plugga ihop med alla dess slangar och ventiler.

Re: Insuget på Gen3

Postat: ons 04 feb 2015, 22:34:29
av Glenn
Den sänker även laddtrycket via den ventilen när man kör på ettan, och när motorn är kall (har jag för mej iaf)

Jänkarna gillar att borra upp den där ventilen så får man samma "lågtryck" när det behövs men lite högre när allt är ok.

Re: Insuget på Gen3

Postat: tor 05 feb 2015, 11:44:48
av zAmmE
Låter som ventilen åker då. Kommer köra annan styrning för laddtryck. Har loopat de 2 kopplingarna på baksidan just nu och då får det förbli så.

Kommer bli av med massa slangar vilket känns skönt.