Toyota Avensis T22 7AFE

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Emin
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 02 jan 2015, 23:43:22
Bilmodell: Toyota Avensis T22
Årsmodell: 99
PostOrt: örebro

Toyota Avensis T22 7AFE

Inlägg av Emin »

Hej! Det gäller en Avensis 1999 T22 1.8l.
Undrar ifall det på nåt sätt är möjligt att få bilen min lite piggare? Med snart 33 tusen km på mätaren så börjar bilen bli lite trött. Är välskött för övrigt men har sökt runt lite på internet utan nå vidare träff. Så ifall de är möjligt att få bilen lite piggare utan att ändra för mycket så är jag tacksam över lite hjälp! :) Tack på förhand.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Toyota Avensis T22 7AFE

Inlägg av Neblade »

Hur mycket piggare menar du?
Är det något problem med motorn idag och hur mycket tid o pengar har du tänkt lägga?

Har du gjort normal service med byte av tändstift, olja, oljefilter, luftfilter på sistone?
Kanske kan vara värt att kolla att alla vakumslangar är hela och att avgassystemet är tätt.
På en bil som gått så långt kan det även vara värt att byta tändkablar, fördelare och rotor.

Det kan ju ge tillbaka några hästar som försvunnit under årens lopp.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Emin
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 02 jan 2015, 23:43:22
Bilmodell: Toyota Avensis T22
Årsmodell: 99
PostOrt: örebro

Re: Toyota Avensis T22 7AFE

Inlägg av Emin »

Tack för svar! Jag vet faktiskt inte hur mycket piggare, skulle vara trevligt med lite bättre acceleration. Nån tusenlapp kan jag tänka mig lägga. Japp, bilen är skött ordentligt när de gäller service och så. Var nyss inne för byte av olja, filter och tändstift.

Enda problemet är att det strax är dags för att byta kamrem, men de löser vi snarast. Vi är ju enda ägarna också sen bilen var ny!

Edit: Allt är tätt, avgasröret är också helt och fint. Verkstaden gick igenom bilen innan besiktningen vilket gick utmärkt. Kan vara lite lite seg i starten om den stått nån dag ute i kylan, annars är det inget större problem som jag kan komma på.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Toyota Avensis T22 7AFE

Inlägg av Fnys »

För en tusenlapp så skulle jag göra som Neblade tipsade om och byta tändkablar, fördelare och rotor samt i med en flaska STP i bränsletanken :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Emin
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 02 jan 2015, 23:43:22
Bilmodell: Toyota Avensis T22
Årsmodell: 99
PostOrt: örebro

Re: Toyota Avensis T22 7AFE

Inlägg av Emin »

Fnys skrev:För en tusenlapp så skulle jag göra som Neblade tipsade om och byta tändkablar, fördelare och rotor samt i med en flaska STP i bränsletanken :)
Får göra det! Skulle du kunna vara snäll och länka grejerna? Har sökt lite men suger på detta... har en nära vän med goda mek kunskaper så de bör ju gå att göra i hans garage.. Vore sjukt schysst om du kunde länka grejer så kan jag bara beställa hem det. Ifall du orkar, är inte så jätte duktig! :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Avensis T22 7AFE

Inlägg av Glenn »

Trro inte du kommer att märka nån som helst skillnad om du byter tändkablar eller rotor iofs, om det inte är överslag i kablarna eller rotor/lock är rejält slitna.

vaccumslangar är dock helt klart värt att kolla, det kan läcka och ge dåliga prestanda utan att det loggas nån felkod, då systemet helt enkelt anser att värdet är inom normalramarna ändå.

Jag vet inte om bilen har ett adaptivt bränslesystem, men har den det kan man ju roa sig med att nolla ECU'n (rycka säkringen ett tag och sen sätta tillbaka) och sen köra hårt med bilen ett tag (när den blivit varm givetvis), det kan göra ganska stor skillnad.. nu adapterar ju systemet sej själv utan "reset" också, men om man är flera förare varav nån kör lugnt så kanske den inte gör det till nåt vassare läge..

Iofs är det ju bara tillfälligt om man inte fortsätter köra så också.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Emin
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 02 jan 2015, 23:43:22
Bilmodell: Toyota Avensis T22
Årsmodell: 99
PostOrt: örebro

Re: Toyota Avensis T22 7AFE

Inlägg av Emin »

Glenn skrev:Trro inte du kommer att märka nån som helst skillnad om du byter tändkablar eller rotor iofs, om det inte är överslag i kablarna eller rotor/lock är rejält slitna.

vaccumslangar är dock helt klart värt att kolla, det kan läcka och ge dåliga prestanda utan att det loggas nån felkod, då systemet helt enkelt anser att värdet är inom normalramarna ändå.

Jag vet inte om bilen har ett adaptivt bränslesystem, men har den det kan man ju roa sig med att nolla ECU'n (rycka säkringen ett tag och sen sätta tillbaka) och sen köra hårt med bilen ett tag (när den blivit varm givetvis), det kan göra ganska stor skillnad.. nu adapterar ju systemet sej själv utan "reset" också, men om man är flera förare varav nån kör lugnt så kanske den inte gör det till nåt vassare läge..

Iofs är det ju bara tillfälligt om man inte fortsätter köra så också.
Hmm hur funkar de där med ECU? :) De är när man varvar ur bilen som det känns som att ingenting händer. Den verkar gå orent om jag säger så. Kan försöka filma o lägga upp.. Den går okej om man kör som vanligt men när man ska varva ur händer det ingenting... låter o känns som att den typ "kvävs".. Nyss bytt luftfilter med. Brukar byta olja 2ggr per år på verkstad.

Kan detta bero på att kamrem o vattenpump måste bytas? Går bilen bättre med nytt? Jag stör mig på detta en aning då jag vet att bilen har gått mycket bättre... Känns inte som den bör vara så slut/trött bara för den gått snart 33 tusen. Ska hälla i en flaska STP vid nästa fulltank med 98. Jag har den röda flaskan, tror den heter Injector Trim. Såg att det fanns en grå flaska med som heter Complete System Cleaner. Är denna bättre då den verkar rena hela systemet då?

Ifall man nu skulle slänga i en ny motor från skroten som gått mindre. Passar det någon annan motor än 1.8L 7A-FE?
Ingooo
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 24 okt 2015, 02:24:50
Bilmodell: Ford S-max
Årsmodell: 2008
PostOrt: Eksjö

Re: Toyota Avensis T22 7AFE

Inlägg av Ingooo »

Det finns så många felkällor som är möjliga. Hade själv en Avensis 98 med 1.8 som är en av de bästa bilar jag haft. Den motorn har dock inte så mkt knuff i sig ens som ny. Men börja med att se över basics som luftfilter, tändstift. Pröva även att lyfta upp bilen och kolla så inga bromsar ligger an och gör så bilen känns slöare.

Att byta motor kommer kosta mkt!
Skriv svar