Gen 3 ecu på gen 2 mr2

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Gen 3 ecu på gen 2 mr2

Inlägg av kribbe »

Gud vad man känner sig frågvis ibland.... men men

Jag tänkte använda en gen3 ecu på min gen2 mr2-93:a

På gt4:an jag har så sitter där ju en gen 3 motor i så där var det ju mest att koppla om kablar och byta lite tändgrejor och sånt.

Men nu är där ju en generation äldre motor som Ecu ska på.

Så tänkte kolla lägget innan på vad man behöver tänka på.

Jag googlade lite och hittade bl.a att där inte är en TVIS styrning på gen3.
Vad ska man göra med den?
nån påpekade också att gen3 ecun kan få problem med att det sitter andra kammar i gen2 motorn
Vad finns där mer som man behöver hålla koll på?

I slutändan så tänkte jag använda Apexi power fc:n (gen3 ecu) på bilen så där försvinner kanske problemet med kammarna då den ändå mappas om.

Jag bör ha nästan alla grejor hemma som ska passa gen3 ecun Jag gör en lista som gärna får fyllas på eller ändras på vad som behövs för installationen.

1: Ändra pinout på Kabelhärvan så den matchar ECUn ( eller köpa färdig patch kabel: http://www.ebay.com/itm/Berk-USDM-to-JD ... 8d&vxp=mtr )

2: ECU Jag har nog både mr2 (gen3) och st205:an ecu plus då apexin hemma
3: Gen3 Igniter
4: Gen3 Mapsensor plus passande mapsensor till Apexin
5: Tempsensor vid insuget (luftfiltret) tror jag behövs med även om jag tror den redan finns på mr2an på motorluckan.
6: Hur mycket inverkan har intercoolern. Jag har ju den vattenkylda i gt4an om det kan vara en fördel att den i mr2:an
7: de större spridarna har jag införskaffat (540 är det väl)

fyll gärna på vad man mer behöver tänka på som kan påverka motorn.
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Gen 3 ecu på gen 2 mr2

Inlägg av Pipedreams »

Om du har en power fc liggande så använd den direkt. Patch-härvan såg riktigt prisvärd ut, det är ju några kablar som måste stiftas om och vissa måste man byta kabelskor på. Du kan köra original gen3 mapsensor ihop med power fc upp till 1,8bar.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Gen 3 ecu på gen 2 mr2

Inlägg av kribbe »

Pipedreams skrev:Om du har en power fc liggande så använd den direkt. Patch-härvan såg riktigt prisvärd ut, det är ju några kablar som måste stiftas om och vissa måste man byta kabelskor på. Du kan köra original gen3 mapsensor ihop med power fc upp till 1,8bar.
Där är inget mer än TVIS:en på gen2 motorn som man behöver tänka på då?
Vill ju gärna att motorn ska gå så bra som möjligt då jag ska köra med den ca 5-600 mil på en vecka i sommar :)

Men vilken mapsensor är bäst gentligen? Eller det spelar kvittar på en motor med max 300 hästar. Jag har original mapsensor till gen3 motorn men när jag köpte apexin så fick jag med en mapsensor som har en egen kontakt på sidan av Apexi ECUn.
Tänkte köra säkert laddtryck så det blir nog inte mer än 1 bar. Piggyback boxen som sitter där nu är inställd på 1.2 bar (Unichip eller nåt sånt tror jag att den heter).

Men det är klart. är där helt plötsligt massa pengar över vid slutet av vintern så kanske det blir smidda grejor invändigt med så att laddtrycket kan ökas lite till :D Sitter bara vanliga men nya kolvar och sånt sen några år tillbaka
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Gen 3 ecu på gen 2 mr2

Inlägg av kribbe »

Bumpar upp tråden lite då jag tänkte börja koppla snart.

Är det nån som vet vad man minst behöver göra på en gen2 motor för att använda apexistyrning.

Är det bara att stifta om kablar eller behöver man byta lite av den andra elektroniken med?
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Gen 3 ecu på gen 2 mr2

Inlägg av kribbe »

Och som vanligt när man frågar så hittar man på google bara en minut efter. Efter att ha sökt efter bra beskrivning i timmar innan.

Länk till http://www.mr2.com. http://www.mr2.com/forums/threads/15129 ... en2-how-to

Men frågar igen. behöver TVISen kopplas bort på nåt viss då den inte används i gen3 styrningen.
Eller ska man slå på stort och skaffa annat insugsrör?

Och EGR systemet. Är det nåt man kan känna på att ta bort? Läste på nån sida att bil med katalysator ändå rengör/förbränner de dåliga avgaserna så att EGR systemet igentligen inte behövs.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Gen 3 ecu på gen 2 mr2

Inlägg av kribbe »

En liten fråga i min gamla tråd :)

Är det lönt att försöka stressa in Apexi ECUn nu innan sommaren?

Har ju Unichip installerat nu som ger lite extra kraft. 215 hp på hjulen (250 motor) enligt dynosiffror från TSmotorsport

Men jag tänkte mer på om man ska vänta tills jag har rivit ur motorn, uppgraderat den med smidda grejor och ståltoppackning. Eller hittat en gen3 motor och slängt i innan jag går på ECUn

Vill ju ha mer pulver i MR2:an men det känns som om det kanske blir knappt märkbart innan det andra på motorn är gjort för att kunna köra "säkert"

jag vill gärna installera Apexin men om skillnaden inte blir så stor är det kanske bättre att vänta.

Sitter och velar om jag ska börja på det eller inte. Tror att jag har alla grejor som behövs. Enda kravet är ju att den ska vara hel till maj då det blir en tur runt Europa igen.

Nån som vill lägga in en åsikt? Extrem beslutsångest :?: :thumbdown: :thumbup:
Skriv svar