Gen 3 ecu på gen 2 mr2
Postat: fre 19 dec 2014, 19:23:52
Gud vad man känner sig frågvis ibland.... men men
Jag tänkte använda en gen3 ecu på min gen2 mr2-93:a
På gt4:an jag har så sitter där ju en gen 3 motor i så där var det ju mest att koppla om kablar och byta lite tändgrejor och sånt.
Men nu är där ju en generation äldre motor som Ecu ska på.
Så tänkte kolla lägget innan på vad man behöver tänka på.
Jag googlade lite och hittade bl.a att där inte är en TVIS styrning på gen3.
Vad ska man göra med den?
nån påpekade också att gen3 ecun kan få problem med att det sitter andra kammar i gen2 motorn
Vad finns där mer som man behöver hålla koll på?
I slutändan så tänkte jag använda Apexi power fc:n (gen3 ecu) på bilen så där försvinner kanske problemet med kammarna då den ändå mappas om.
Jag bör ha nästan alla grejor hemma som ska passa gen3 ecun Jag gör en lista som gärna får fyllas på eller ändras på vad som behövs för installationen.
1: Ändra pinout på Kabelhärvan så den matchar ECUn ( eller köpa färdig patch kabel: http://www.ebay.com/itm/Berk-USDM-to-JD ... 8d&vxp=mtr )
2: ECU Jag har nog både mr2 (gen3) och st205:an ecu plus då apexin hemma
3: Gen3 Igniter
4: Gen3 Mapsensor plus passande mapsensor till Apexin
5: Tempsensor vid insuget (luftfiltret) tror jag behövs med även om jag tror den redan finns på mr2an på motorluckan.
6: Hur mycket inverkan har intercoolern. Jag har ju den vattenkylda i gt4an om det kan vara en fördel att den i mr2:an
7: de större spridarna har jag införskaffat (540 är det väl)
fyll gärna på vad man mer behöver tänka på som kan påverka motorn.
Jag tänkte använda en gen3 ecu på min gen2 mr2-93:a
På gt4:an jag har så sitter där ju en gen 3 motor i så där var det ju mest att koppla om kablar och byta lite tändgrejor och sånt.
Men nu är där ju en generation äldre motor som Ecu ska på.
Så tänkte kolla lägget innan på vad man behöver tänka på.
Jag googlade lite och hittade bl.a att där inte är en TVIS styrning på gen3.
Vad ska man göra med den?
nån påpekade också att gen3 ecun kan få problem med att det sitter andra kammar i gen2 motorn
Vad finns där mer som man behöver hålla koll på?
I slutändan så tänkte jag använda Apexi power fc:n (gen3 ecu) på bilen så där försvinner kanske problemet med kammarna då den ändå mappas om.
Jag bör ha nästan alla grejor hemma som ska passa gen3 ecun Jag gör en lista som gärna får fyllas på eller ändras på vad som behövs för installationen.
1: Ändra pinout på Kabelhärvan så den matchar ECUn ( eller köpa färdig patch kabel: http://www.ebay.com/itm/Berk-USDM-to-JD ... 8d&vxp=mtr )
2: ECU Jag har nog både mr2 (gen3) och st205:an ecu plus då apexin hemma
3: Gen3 Igniter
4: Gen3 Mapsensor plus passande mapsensor till Apexin
5: Tempsensor vid insuget (luftfiltret) tror jag behövs med även om jag tror den redan finns på mr2an på motorluckan.
6: Hur mycket inverkan har intercoolern. Jag har ju den vattenkylda i gt4an om det kan vara en fördel att den i mr2:an
7: de större spridarna har jag införskaffat (540 är det väl)
fyll gärna på vad man mer behöver tänka på som kan påverka motorn.