Värmeproblem vid urdragning på högre växlar.

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Bezt
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:53:37
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 88
PostOrt: Fjugesta

Värmeproblem vid urdragning på högre växlar.

Inlägg av Bezt »

Behöver lite bollplank så jag inte tar bort toppen i onödan.
Problemet:
Om jag drar ur bilen på 3an-4an så sticker vattentempmätaren iväg först åt kallt när jag gasar och när jag släpper så går den upp i maxtemp, dock så går tempen ner tämligen fort efter 1-2 minuter kanske så bilen kokar inte på "riktigt".

Ni som kör lite vassare 3sgte:er hur beter era tempmätare, ligger de stabilt eller varierar de som min?

Funderar på om det är "hot spoten" där de brukar spricka som blir riktig het så vattnet som kommer ur toppen till kylaren är riktigt varmt men bara för stunden innan vattnet cirkulerat lite. Alternativt så är vattenkanalerna för små i toppackningen så den kyler inte tillräckligt.
Eller också göt jag för högt när betongfyllde blocket men jag tror inte det.

Det jag gjort hitintills är att jag satt dit en asi alukylare, trd termostat, trd kylarlock 1,5 bar, kylfläkten går hela tiden ist för tempstyrt.
Ska sätta dit en annan tempmätare och se så det inte är orginalaren som är paj.

Har ni några fler idéer eller erfarenheter?

Körde förövrigt ikapp med en 500 hk corvette idag, det var kul ända tills jag sköt en vacumslang. Han stannade lite längre fram och vi snackade lite och han var lite imponerad. Konstigt nog blev den inte varm då, det var en kurvig väg så man drog inte ur växlarna så långt och då verkade den fungera trots hård körning.
Senast redigerad av Bezt den tor 16 jul 2009, 23:37:54, redigerad totalt 1 gånger.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Värmeproblem vid urdragning på högre växlar.

Inlägg av Johannes Rydberg »

är det original kyl?
Bezt
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:53:37
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 88
PostOrt: Fjugesta

Re: Värmeproblem vid urdragning på högre växlar.

Inlägg av Bezt »

Nepp, stod i texten. Asi alukylare.
Glömde skriva att när jag drar på så blir den nog varm för den trycker ur sig vatten ibland. Dock släpper locket till expansionskärlet då det sitter dåligt. Funderar på om det kan vara något problem med expansionskärlet att den inte suger tillbaka.
Någon som satt dit en header tank på sin bil? Eller swirl pot?

Edit: verkar som det är en swirl pot jag behöver vad jag kan läsa mig till.
Ett ställe som säljer swirl pots:
"This is an essential upgrade for any high performance engines cooling system. If any localised boiling occurs it can cause unwanted air, in the form of steam, to become trapped in the system. When a swirl pot is added to the top hose it removes this air before it can become a problem."

Låter ju som mitt problem, frågan är hur man ska få rum med skiten.
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Värmeproblem vid urdragning på högre växlar.

Inlägg av behr »

Min visar stabil temperatur även när jag gasar lite längre. Jag har 1,5 bars kylarlock, i övrigt är kylsystemet original (fräscha grejor såklart).
Jag har en logg där jag gasar från noll till 7300 rpm på fyran. Då stiger vattentemperaturen från 75 grader till 80 som max. Temperaturkurvan är lite som du beskriver att den ökar när man släpper av. Beror troligtvis på att varvtalet minskar så det blir mindre vattenflöde för att kyla bort den kvarvarande värmen...
Men den stiger ju inte alls lika kraftigt som din, för att maxa mätaren måste det väl vara 120 grader eller något liknande?

Min trycke ut vatten ett tag vid hög belastning. Efter att jag drog om toppen så slutade den (nästan helt). Misstänker att förbränningstrycket läckte ut i vattenkanalerna...

Är det luft i systemet efter den svalnat? Den ska suga i sig vatten så det bara finns en liten skvätt luft när den är kall.

För att använda en "swirl pot" (som jag aldrig hört talas om innan nyss) måste man väl ha ett trycksatt expansionskärl? Ett trycksatt expansionskärl borde ha mycket bättre möjligheter att hantera luft och förångat vatten än original-lösningen. Skulle jag göra en ombyggnad av kylsystemet skulle jag satsat på att bygga om till trycksatt exp-kärl...
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Bezt
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:53:37
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 88
PostOrt: Fjugesta

Re: Värmeproblem vid urdragning på högre växlar.

Inlägg av Bezt »

Ja ett trycksatt expansionskärl verkar behövas då också, har hittat en hel del att läsa om det. Vet dock inte hur jag ska få plats med allt, det är trångt som det är redan och jag får nog bygga om en hel del och flytta nånting. Ja varm blir den, ändock så svalnar den snabbt. Antar att swirl pot/header tank inte botar problemet utan tar bara bort symptomen, hot spoten lär vara kvar.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Värmeproblem vid urdragning på högre växlar.

Inlägg av Johannes Rydberg »

okej missa att du hade ett annat kyl. Tänkte precis det som nämndes att när du släpper av så går vatten flödet ner men motorn är fortfarande varm efter jobbet. Och tempen går upp. Men det problemet borde bara finnas när man trimma mkt och har kvar original grejer.

Det är ju ganska tunna grejer annars original. Men jag antar och hoppas att alla slangar och sånt är mkt grövre än st 162.

Jag har byggt om till trycksatt expansions kärl. Har aldrig gillat toyotas system som hämtar vatten och håller på. Och inga slang klämmer och tunna slangar. Jag har ett bmw kyl istället. Kände att jag behövde det. Min celica utvecklar en enorm värme. Speciellt när alla 143pållarna springer i full galopp.
Nä men det gamla läckte och jag vägrade att köpa ett likadant kyl som är värdelöst. Så det fick bli så. Skulle tro att ett sånt kyl som jag har nu skulle orka med att kyla när det är mer rejäla effekter.

Det som skilde och som var lite trögt vid bytet var att bmw kylet har grövre slangar. Sen lite extra slang och t kors m.m
Bezt
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:53:37
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 88
PostOrt: Fjugesta

Re: Värmeproblem vid urdragning på högre växlar.

Inlägg av Bezt »

Ja det verkar vara lite underdimensionerat kylsystem om det händer redan original, frågan om det hade hänr för mig om blocket hade varit bättre. Ska försöka få ihop någon swirl pot och header tank. Undrar vad de kan heta på svenska om de har något namn.
Kontaktade Fensport om detta och de kunde bygga om de fick ritningar, låter ju gratis..=)
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Värmeproblem vid urdragning på högre växlar.

Inlägg av Larco »

Elektrisk vattenpump som inte är beroende av motorvarvet kanske är en idé? ;)
Var försiktig med att modifiera topplockspackningen då den ser ur som den gör för att tvinga flödet genom motorn på ett visst sätt.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Bezt
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:53:37
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 88
PostOrt: Fjugesta

Re: Värmeproblem vid urdragning på högre växlar.

Inlägg av Bezt »

Ja elektrisk vattenpump har jag haft i åtanke, dock verkar livslängden lite kort och är inte så sugen på att riva såpass att få dit en sån. Men behöver jag bygga motorn igen blir det nog en sån.
TRD toppackning kan ju vara något annars, LG bil sa att den flödade bättre men jag har ingen aning om det stämmer.
Skriv svar