Inställningar i Apexi Power FC

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Inställningar i Apexi Power FC

Inlägg av KACE80 »

Hej!

Här hoppar jag in lite off topic och tänkte ställa en fråga kring spridare.
Själv kör jag ganska modest ökning med effekt/hk på min MR2 jämfört med er andra storfräsare, så mina originalspridare ( gen2 440cc ) räcker ännu ganska gott.

Jo frågan är att jag oftast märker ett stort hopp i era uppgraderingar på spridare.
Till exempel så gick ju du Andreas upp ifrån 850cc till smått det galna dubbla i cc och jag undrar hur ni stortrimmare tänker här?
Alltså finns det inte lite flera alternativ däremellan så att man slipper ta ett sånt stort kliv upp i cc?
Förstår om tanken är lite mer långsiktigt med målet på en jäkla massa mos i maskinen i framtiden och då slippa denna uppgradering på nytt?

Tänker spontant att denna väldigt höga kubik på spridare bara ställer till besvär med att få dem att klaffa ifall nu effekten är långt ifrån vad dessa klarar max?

Jaja hoppas du/ni hängde med på hur jag formulerade mig och kan ge mig ett svar hehe. .

Anton
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Inställningar i Apexi Power FC

Inlägg av Toyspeed »

Du kommer aldrig lyckas perfekt med tomgången på dessa spridare, är min erfarenhet iallafall
Riktigt pålitliga spridare för bra med effekt. och strular aldrig.
men för just tomgång är dom kass.

Mina 1680 spridare är dessvärre maxade nu. Så ja kommer byta till Siemens 2400cc.
Dessa sägs vara bra mycket bättre på låglast än Boschs. Då ska de gå att få till tomgång igen!
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: Inställningar i Apexi Power FC

Inlägg av Hansen »

Toyspeed skrev:Du kommer aldrig lyckas perfekt med tomgången på dessa spridare, är min erfarenhet iallafall
Riktigt pålitliga spridare för bra med effekt. och strular aldrig.
men för just tomgång är dom kass.

Mina 1680 spridare är dessvärre maxade nu. Så ja kommer byta till Siemens 2400cc.
Dessa sägs vara bra mycket bättre på låglast än Boschs. Då ska de gå att få till tomgång igen!
Jo det hade jag på känn att dom va, men just nu vill den inte funka nå bra på hela registret. Tänkte få till det så den är körduglig innan jag lämnar in den på mappning. hade jag haft råd hade jag bytt spridare, men just nu får mina bosch duga =)
KACE80 skrev:Hej!

Här hoppar jag in lite off topic och tänkte ställa en fråga kring spridare.
Själv kör jag ganska modest ökning med effekt/hk på min MR2 jämfört med er andra storfräsare, så mina originalspridare ( gen2 440cc ) räcker ännu ganska gott.

Jo frågan är att jag oftast märker ett stort hopp i era uppgraderingar på spridare.
Till exempel så gick ju du Andreas upp ifrån 850cc till smått det galna dubbla i cc och jag undrar hur ni stortrimmare tänker här?
Alltså finns det inte lite flera alternativ däremellan så att man slipper ta ett sånt stort kliv upp i cc?
Förstår om tanken är lite mer långsiktigt med målet på en jäkla massa mos i maskinen i framtiden och då slippa denna uppgradering på nytt?

Tänker spontant att denna väldigt höga kubik på spridare bara ställer till besvär med att få dem att klaffa ifall nu effekten är långt ifrån vad dessa klarar max?

Jaja hoppas du/ni hängde med på hur jag formulerade mig och kan ge mig ett svar hehe. .

Anton
Jo det finns spridare där i mellan med, men vill man fixa mer effekt så brukar man oftast villa fixa rätt mycket mer effekt än den gamla effekten =).
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Inställningar i Apexi Power FC

Inlägg av KACE80 »

Tackar för era svar grabbar :)

Anton
Skriv svar