Inställningar i Apexi Power FC

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarvisningsbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Inställningar i Apexi Power FC

Inlägg av Hansen » tor 11 sep 2014, 22:29:14

Har precis fått igång bilen efter motorbygget och har en del frågor om lite inställningar i Apexi Power FC
Först undrar jag hur jag ställer in Bosch 1680cc spridare,
sen får jag inte till tomgången nå bra alls, den pendlar mellan att gå för fett till för snålt.
Så här såg värdena ut med Shard 850cc spridarna, och då hade jag en bra tomgång, men förstår att det inte är lika lätt att få till dom här spridarna på tomgång.
Men ska man räkna från original spridarna eller från 850cc spridarna när man ska lägga in det nya värdet på 1680cc spridarna =)
MVH//Andreas

Bild
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen

Pipedreams
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Inställningar i Apexi Power FC

Inlägg av Pipedreams » sön 14 sep 2014, 15:42:21

Kommer inte ihåg vad den inringade inställningen gör och den står inte med i manualen. Jag brukar bara ställa in värdet i första tabellen. Och om det stod 100 där när du körde 850cc så räknar du från dom. Blir ganska precis 50 du ska skriva in. Eller går du över till e85 samtidigt? Då blir 66 i närheten.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374

Pipedreams
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Inställningar i Apexi Power FC

Inlägg av Pipedreams » sön 14 sep 2014, 15:44:07

Är inj lag vs bat rätt inställd för de spridarna?
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374

Användarvisningsbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: Inställningar i Apexi Power FC

Inlägg av Hansen » sön 14 sep 2014, 21:12:50

jag körde E85 med dom andra spridarna också så då blir det väll 50%.
Nä dom är inställd efter dom gamla, ska bara hitta vilket värde det ska vara på lag vs bat. Kan det ha mycket betydelse på hur spridarna jobbar på tomgång?
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen

Pipedreams
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Inställningar i Apexi Power FC

Inlägg av Pipedreams » sön 14 sep 2014, 21:23:00

Ja, det är framförallt där det spelar in, vid korta öppningstider.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374

Användarvisningsbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3602
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Inställningar i Apexi Power FC

Inlägg av Dale » mån 15 sep 2014, 14:52:50

Dum fråga men går det inte att köra med två spridare per cylinder?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]

Pipedreams
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Inställningar i Apexi Power FC

Inlägg av Pipedreams » mån 15 sep 2014, 22:18:30

Ja det går men inte med power fc om man vill att den ska växla mellan spridarna. Sen är det väldigt trångt att få plats med en till rad spridare.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374

Användarvisningsbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3602
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Inställningar i Apexi Power FC

Inlägg av Dale » mån 15 sep 2014, 22:52:58

Behöver man växla då? "Bara" öppna nr två när turbon börjar ladda. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]

Pipedreams
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Inställningar i Apexi Power FC

Inlägg av Pipedreams » tis 16 sep 2014, 09:52:56

Det kräver samma funktion i sprutet. Det går i stort sett alltid att välja om man ska skifta eller köra båda efter en viss lastpunkt. Men om inte sprutet har stöd för det så blir det en väldigt svår justering/mappning i övergången om man bara slår till den andra spridaren vid ett visst tryck.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374

Användarvisningsbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: Inställningar i Apexi Power FC

Inlägg av Hansen » tis 16 sep 2014, 19:32:42

Ingen som har en mapp kvar sen dom har kört med 1680cc i Power FC ?
får ingen ordning alls på bilen, börjar gå ganska rent men är som att man får gashäng nästan när man gör.
Får inte igång laddet häller, ligger bra i vacum men sen går den max upp till 0?
tror jag ska ställa undan den för iår å ta tag i den nästa sommar
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen

Skriv svar