Bolla MR2 trimfrågor?
Postat: tis 02 sep 2014, 09:42:18
Köpte för något år sedan en Toyota-turbo av GT4-Force här på forumet som påstods vara en uppgraderad CT20b turbo av Turboservice.
Jag misstänker dock att det dock är en uppgraderad CT26 då den inte ser ut som min tidigare original CT20b, dock var avgasdelen större på den uppgraderade turbon med en till vinge än original CT20b men insugssidan är i stället lite mindre.
Vad jag förstått är dock avgasdelen största begränsningen så frågan är hur mycket man kan ladda på med den här uppgraderade turbon?
Bilen är en MR2 Turbo 3S-GTE gen2 ombyggd med gen3 motorstyrning och 800cc spridare samt E85 konverterad, gen3 stålpackning, har uppgraderade kolvar stakar, Supra MK4 soppapump ect. Jag laddar nu ca 1,2 bar då fuelcut ligger på ca 1,3 i gen3 sprutet. Turbon borde väl klara lite mer så funderar på en Mines ECU som tydligen behåller de flesta bra original-funktioner men har upphöjd fuelcut för högre laddtryck, tändning ect är mer anpassat för trim.
Bilen går i mitt tycke väldigt bra i dagsläget med original gen3 motorstyrning och på E85 och är i stort sett underhållsfri som jag vill ha det (tack vare den adaptiva originalmotorstyrningen) men skulle gärna vilja kunna få ut lite mer och ladda lite mer än 1,2 bar, för det är väl svårt att bara höja laddtrycksspärren på gen3?
Och vad tror ni turbon ect mäktar med?
Jag misstänker dock att det dock är en uppgraderad CT26 då den inte ser ut som min tidigare original CT20b, dock var avgasdelen större på den uppgraderade turbon med en till vinge än original CT20b men insugssidan är i stället lite mindre.
Vad jag förstått är dock avgasdelen största begränsningen så frågan är hur mycket man kan ladda på med den här uppgraderade turbon?
Bilen är en MR2 Turbo 3S-GTE gen2 ombyggd med gen3 motorstyrning och 800cc spridare samt E85 konverterad, gen3 stålpackning, har uppgraderade kolvar stakar, Supra MK4 soppapump ect. Jag laddar nu ca 1,2 bar då fuelcut ligger på ca 1,3 i gen3 sprutet. Turbon borde väl klara lite mer så funderar på en Mines ECU som tydligen behåller de flesta bra original-funktioner men har upphöjd fuelcut för högre laddtryck, tändning ect är mer anpassat för trim.
Bilen går i mitt tycke väldigt bra i dagsläget med original gen3 motorstyrning och på E85 och är i stort sett underhållsfri som jag vill ha det (tack vare den adaptiva originalmotorstyrningen) men skulle gärna vilja kunna få ut lite mer och ladda lite mer än 1,2 bar, för det är väl svårt att bara höja laddtrycksspärren på gen3?
Och vad tror ni turbon ect mäktar med?