Bolla MR2 trimfrågor?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Hanzzon
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:32:08
Bilmodell: MR2 Turbo+Prius 3-10
Årsmodell: 1990
PostOrt: EDSBYN
Land (Country): Sverige
Ort: EDSBYN

Bolla MR2 trimfrågor?

Inlägg av Hanzzon »

Köpte för något år sedan en Toyota-turbo av GT4-Force här på forumet som påstods vara en uppgraderad CT20b turbo av Turboservice.
Jag misstänker dock att det dock är en uppgraderad CT26 då den inte ser ut som min tidigare original CT20b, dock var avgasdelen större på den uppgraderade turbon med en till vinge än original CT20b men insugssidan är i stället lite mindre.

Vad jag förstått är dock avgasdelen största begränsningen så frågan är hur mycket man kan ladda på med den här uppgraderade turbon?

Bilen är en MR2 Turbo 3S-GTE gen2 ombyggd med gen3 motorstyrning och 800cc spridare samt E85 konverterad, gen3 stålpackning, har uppgraderade kolvar stakar, Supra MK4 soppapump ect. Jag laddar nu ca 1,2 bar då fuelcut ligger på ca 1,3 i gen3 sprutet. Turbon borde väl klara lite mer så funderar på en Mines ECU som tydligen behåller de flesta bra original-funktioner men har upphöjd fuelcut för högre laddtryck, tändning ect är mer anpassat för trim.

Bilen går i mitt tycke väldigt bra i dagsläget med original gen3 motorstyrning och på E85 och är i stort sett underhållsfri som jag vill ha det (tack vare den adaptiva originalmotorstyrningen) men skulle gärna vilja kunna få ut lite mer och ladda lite mer än 1,2 bar, för det är väl svårt att bara höja laddtrycksspärren på gen3?
Och vad tror ni turbon ect mäktar med?
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Bolla MR2 trimfrågor?

Inlägg av Toyspeed »

Det är näst intill omöjligt att spekulera i.
Läser man på amerikanska forum säger dom allt mellan 1,1-1,3. Sen börjar turbon bara köra varmluft.
Det där stämmer förstås inte riktigt.
Till att börja med så ger E85 dig lite mer marginal. Men sen är det så många olika faktorer som spelar in som tändning m,m

Jag skulle rekommendera dig att köra bilen till någon som mappar i bänk eller rullar. Där kan du verkligen se vilken skillnad varje 0.1bars höjning gör.
När effektökningen stannar av när du höjer laddet, Då börjar turbon gå i botten.
Det är väl egentligen först DÄR du kommer se vad de faktiskt klarar av.
Men jag skulle gissa på att din tändmapp är där du kommer få mest effekt. Och du ger dessutom turbon lite mer marginal.

MinesECUn ger dig ju inte alls en optimerad tändning till E85.
Användarens profilbild
Hanzzon
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:32:08
Bilmodell: MR2 Turbo+Prius 3-10
Årsmodell: 1990
PostOrt: EDSBYN
Land (Country): Sverige
Ort: EDSBYN

Re: Bolla MR2 trimfrågor?

Inlägg av Hanzzon »

Gäller det originalturbon menar du? Varmluften lär väl även avhjälpas lite av min uppgraderade ic antar jag. Motorstyrningen är ju rätt adaptiv original liksom i Mines ECU:n som bygger på original antar jag. Tändningen är väl även delvis omjusterbar, kanske vore värt att kolla upp någon dag. :)
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Bolla MR2 trimfrågor?

Inlägg av Pipedreams »

Det var jag som fick den turbon renoverad och jag är rätt säker på att det var en ct20. Uppgraderingen bestod i en flowpreppning. Den har väl 47mm inducer om jag minns rätt och det hjulet var svårt att få tag på, ct26 har ett hjul som fanns att köpa utan konstigheter. Låter mer som din gamla turbo kan ha varit en uppgraderad ct26?
Ct20 har ett bulthål mer för downpipen än ct26. Om du nu hade en ct20 så kan det skilja i dimension på avgassidan mellan keramiskt turbinhjul som satt på jdm-bilar och den europeiska stålturbinen.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Hanzzon
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:32:08
Bilmodell: MR2 Turbo+Prius 3-10
Årsmodell: 1990
PostOrt: EDSBYN
Land (Country): Sverige
Ort: EDSBYN

Re: Bolla MR2 trimfrågor?

Inlägg av Hanzzon »

Tack för infon! Turbon jag hade tidigare är en CT20b från MrTwos MR2 Jdm reservdelsbil från -95. Den stod det bara Toyota på och den hade 7st bulthål mot DP dvs det var en CT20b och ingen CT26. :-)

Den "uppgraderade CT20b" jag köpte stod den också bara Toyota på (på de CT26 jag sett står det Toyota CT26 på) MEN avgassidan hade dock bara 6st bultar mot DP... Hur kan det komma sig då väl alla CT20b hade 7st bultar? Kan avgashuset komma från en CT26 så den är ihopbyggd med en CT20b eller kommer den från typ Supra mk3, eller står det i såfall CT26 på dessa också?

Det sitter dock ett extra bulthål/öra på insugssidan på den uppgraderade (3st totalt) så att man kan sätta wastgate åt två olika håll, på min Jdm CT20b går wastgate bara att sätta på ett sätt i sina två bulthål.

Jag var även så duktig att jag noterade turbomåtten då jag uppgraderade motor och bytte turbon som var följande:
Min Jdm -95 CT20b: Insug ca 48,5mm. Avgassida 10st vingar ca 51,5mm (ca 52mm längre ut).

Den uppgraderade turbon: Insug ca 46,5mm. Avgassida 11st vingar ca 53,5mm (ca 60mm längre ut).

Jag valde att montera den uppgraderade turbon den gången jag höll på men det kändes lite knepigt att insuget var mindre på den än min CT20b, finns det olika dimensioner på den eller är det helt enkelt ingen CT20b? :-? Jag antog dock att det var större fördel med en grövre avgassida med 11st vingar men jag kan ju ha fel...

Turbon funkar dock bra tittills då jag laddar ca 1,2 bar, frågan är hur mycket den här turbon skulle klara av i laddtryck samt hk, har du koll där Håkan?

Mvh/Hanzzon.
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Bolla MR2 trimfrågor?

Inlägg av Pipedreams »

Hmm, nu var det ju några år sedan men det kan ha blivit ett hopplock. Men hur som helst så tar avgassidan stopp före kompressorsidan så helt riktigt att använda den med större avgassida.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Skriv svar