Mr2 kolvar/stakar

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Jimbow_Mr2
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 00:29:02
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1991

Mr2 kolvar/stakar

Inlägg av Jimbow_Mr2 »

hej, håller på och ska trimma min motor. Det är en 3sgte och jag ska ha runt 300hk i den men vill ha så den tål 400hk (så jag slipper öppna motorn igen om jag ska öka).

så jag undrar om någon har något tips vad jag ska köpa för kolvar/stakar för jag tror inte original delarna klarar av 400hk. :)
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Mr2 kolvar/stakar

Inlägg av Cyrix »

Stakarna klara garanterat 400hk, kolvarna är mer på gränsen, håller säkert ett bra tag ifall man inte kör på bana eller ligger med fullgas på autobahn.
Skulle tro att vilka smidda kolvar som helst fungerar utmärkt, tex CP, JE, Wiseco och Ross
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Jimbow_Mr2
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 00:29:02
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1991

Re: Mr2 kolvar/stakar

Inlägg av Jimbow_Mr2 »

okej, tackar så mycket för det snabba svaret :D
Mr Tvau
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 18:42:57
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Ängelholm
Ort: Ängelholm

Re: Mr2 kolvar/stakar

Inlägg av Mr Tvau »

Jag är inne på att göra ungefär samma operation på min Mr2 Turbo eftersom att toppackningen har gått och motorn ändå är urplockad... Så om man är ute efter 300-400 driftsäkra hästar är smidda lågkompressions kolvar något att satsa på eller räcker det bra med smidda original komp. kolvar? Samt så undrar jag om det är någon som vet vad original kompressionsförhållande ligger på? 8,5:1??

// Joel
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Mr2 kolvar/stakar

Inlägg av Toyspeed »

Du behöver inte sänka kompet mer än vad de är original.
Men däremot är ju ett par smidda kolvar en bra investering till en MR2:a...
Man hör ju ett par ggr per år om nån bara här i sverige som smälter ringlandet på 3:ans kolv i sin 3SGTE...

De är ett standardfel för dom som börjar trimma lite.

Jag skulle nog hålla mig ifrån JE´s kolvar iofs.. Jag körde med dom innan. Dom är ju fina och så. Men jag fick rätt mycket spök knack på mina knacksensor med dom kolvarna. De är även ett känt fenomen i usa med "piston slap" med JE´s kolvar.

Kör Wiesco idag och är supernöjd. Så titta efter CP, Mahle, eller Wiesco är mitt tips
Mr Tvau
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 18:42:57
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Ängelholm
Ort: Ängelholm

Re: Mr2 kolvar/stakar

Inlägg av Mr Tvau »

Njae, smälta och spruckna kolvar vill man ju inte precis ha efter en helrenovering... hehe.. Vet du vad det är för komp.förhållande på kolvarna också? Jag tänkte också köra med wiseco kolvar men har hittat både med komp 8,5 och 9,0:1...
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Mr2 kolvar/stakar

Inlägg av Cyrix »

Jag kör med 8,5:1 i komp nu, men hade nog hellre valt 9:1 om det funnits när jag köpte dom.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Mr2 kolvar/stakar

Inlägg av Toyspeed »

beror nog lite på..
ATS racing i USA påstår sig ha testat både 8,5 och 9.0 kolvarna i samma motor i bänken utan att få någon mätbar skillnad direkt.

Sen beror de på lite vilket bränsle du tänkt dig köra på.
Jag hade nog tagit 9.0 kolvarna om du tänkt dig E85 och 8.5 kolvarna om du tänkt dig bensin.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Mr2 kolvar/stakar

Inlägg av Cyrix »

Toyspeed skrev:Jag hade nog tagit 9.0 kolvarna om du tänkt dig E85 och 8.5 kolvarna om du tänkt dig bensin.
Jao, det håller jag oxå med om, men efter att provat både E85 och bensin, så skulle jag välja E85 alla dagar i veckan.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Mr2 kolvar/stakar

Inlägg av Toyspeed »

Utan tvekan!
E85 är överlägset bensin på alla sätt och vis.
och de blir inte alls så hemsk förbrukning som endel predikar om.

Min MR2:a drar vid landsvägskörning ca 1liter milen på E85.
Betänk då att de är 1680cc spridare i maskinen
Skriv svar