Mer pulver i Mr2:an

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Mer pulver i Mr2:an

Inlägg av kribbe »

KACE80 skrev:Jo en undran till, har du kvar den primära katalysatorn som stryper rejällt med effekt eller sitter där en riktig downpipe där nu?
Där sitter en stor sportcat direkt efter turbon.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Mer pulver i Mr2:an

Inlägg av kribbe »

KACE80 skrev:Dina spridare är på "bara" 440cc då din 93:a fortfarande är en gen2 motor ( om den e original ).
Har en känsla av att det är en högerstyrd 93:a vi pratar om i ditt fall eller?

Hur som helst så räcker 440 spridare ganska långt, runt 280 motorhästar så börjar de maxas ut.

Hur har du det på intercoolern fronten, originalet kvar där?

Anton
Intercoolerfråga:
Blir det inte än väldigt lång transportsträcka för luften med IC i fronten? Eller det tar ut vart annat med att luften blir kallare än att det tar längre tid att komma fram? en tanke som slog mig :)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Mer pulver i Mr2:an

Inlägg av kribbe »

kribbe skrev:Så för att göra en checklista på lättare trimning att göra av grejorna jag har och "billigare" grejor att köpa.
------------------------
Trim

-Spriddare (Har jag nog bättre om gen3 motorn har större än gen2)
-bättre bränslepump (behöver köpas)
-ställbar bränsletrycksregulator om det behövs (behöver köpas)
-kammar (bättre att köpa andra kanske än att riva ut dom från den andra bilen)
-MSD tändning (Har jag)
-apexi ECU (har jag)

------------------------
Förstärkning av motorn.

-Toppackning



Kom gärna med fler förslag på grejor att göra utan att behöva plocka ut motor igen ur bilen.
Lämna gärna också åsikter på vad som inte behöver bytas på det som står i listan. Behöver jag t.ex ny bättre bränslepump
Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

Re: Mer pulver i Mr2:an

Inlägg av Showiit »

haha ne sätt in intercooler i fronten tror inte de blir skit bra:P finns några uppgraderade modeller för original placering. annars är de en vattenkyld eller sätta en stor jävel bagaget men de kräver ju ganska mycket modifikation. har själv min i bagaget. men som sagt de kräver att man gör hål i topeden och ja kör med ett celica insug istället för att få sidmatning.
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Mer pulver i Mr2:an

Inlägg av Toyspeed »

Tändningen tror jag du klarar dig med original upp till 300hk iallafall.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Mer pulver i Mr2:an

Inlägg av kribbe »

Toyspeed skrev:Tändningen tror jag du klarar dig med original upp till 300hk iallafall.

MSD tändningen kan lika gärna göra nytta i MR2:an. Så är jag säker på att den får redig gnista med.

Många bäckar små till ökad effekt........... :)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Mer pulver i Mr2:an

Inlägg av kribbe »

En spridarfråga.

När det gäller spridare. Jag begripper att på en motor med mer hästar så har man större spridare.

Men är då storleken på spridarna relevant till storleken på motorn.

Tänker då om man har en klenare motor, kan man då ha för stora spridare?
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Mer pulver i Mr2:an

Inlägg av Toyspeed »

Man KAN ha för stora spridare ja,
Sen finns det bättre och sämre spridare på att hantera soppamängden.
Ju kortare öppentid dom klarar ha, Ju lättare är det att justera dom på låglast och tomgång.
Boschs och Siemens nya spridare är riktigt bra trots att dom är på 2400cc tillex. Medans mina Bosch 1680cc spridare är precis kass att justera tomgång på.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Mer pulver i Mr2:an

Inlägg av kribbe »

Toyspeed skrev:Man KAN ha för stora spridare ja,
Sen finns det bättre och sämre spridare på att hantera soppamängden.
Ju kortare öppentid dom klarar ha, Ju lättare är det att justera dom på låglast och tomgång.
Boschs och Siemens nya spridare är riktigt bra trots att dom är på 2400cc tillex. Medans mina Bosch 1680cc spridare är precis kass att justera tomgång på.

Bra att veta :)

Nu vet jag inte om jag fastnade på denna grej bara för att jag testade det på folkracebilen. (krävs bonnatrim ibland :) )

Men att öka bränsletrycket på mr2:an, kan det göra lite skillnad. Köpa en vettig justerbar BTR och använda? Åsikter om detta?
Räknat ju inte med supereffektökning på den grejen men många bäckar små och regulator är relativt billigt
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Mer pulver i Mr2:an

Inlägg av Toyspeed »

Öka bränsletrycket ger ju inte per automatik mer effekt.
Snarare sämre effekt.
Det skulle kunna ge dig mer marginal att öka laddtrycket och ändå få de safe.
Men då kommer den gå som en påse nötter på alla andra register.
Då måste du också ändra mappen och öppningstider på spridarna för att få de riktigt bra.
Rekommendationen är NEJ från min sida där
Skriv svar