Trimdelar till MR2 Turbo

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
japmr2
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 17 apr 2009, 18:20:48
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Varberg
Land (Country): Sverige
Ort: Varberg

Trimdelar till MR2 Turbo

Inlägg av japmr2 »

Hej på er!
Har lite planer för att stressa upp effekten lite i min MR2 Turbo under vintern så jag tänkte börja göra lite inköp nu efterhand som ekonomin tillåter för att vara väl förberedd då bilen ställs av.

Hur mycket effekt kan man tänka sig att få ut ur motorn utan att byta kolvar, stakar osv?

Vad finns det för flaskhalsar i dessa motorer och vad bör jag satsa på för delar för att få en maskin som går bra och så driftsäkert som möjligt?

Kommer inte att öppna maskin och byta några delar där!
Sitter 3" avgas med vad jag tror är standard katt, öppet filter och fcd idag.
Andreas Andersson
MR2 Turbo -92
http://www.garaget.org/Doluck
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Trimdelar till MR2 Turbo

Inlägg av Impreza »

japmr2 skrev:Hej på er!
Har lite planer för att stressa upp effekten lite i min MR2 Turbo under vintern så jag tänkte börja göra lite inköp nu efterhand som ekonomin tillåter för att vara väl förberedd då bilen ställs av.

Hur mycket effekt kan man tänka sig att få ut ur motorn utan att byta kolvar, stakar osv?

Vad finns det för flaskhalsar i dessa motorer och vad bör jag satsa på för delar för att få en maskin som går bra och så driftsäkert som möjligt?

Kommer inte att öppna maskin och byta några delar där!
Sitter 3" avgas med vad jag tror är standard katt, öppet filter och fcd idag.

Vilken generation ? antar att du har gen2 eftersom du säger att du har fcd.
Sprut och kolvar e de som stoppar upp effekten även turbon stoppar upp strax efter .
Med filter ,avgas, annan katt/eller ingen alls, bättre ic då den som sitter original e ett skämt enligt mig iaf o uppställt laddtryck (vet ej hur mycket då du har gen2 men gen 3 brukar man kunna ladda 1,1bar då laddtrycksspärren kommer in strax efter så borde du kunna kräma ut runt 300 på gen3 ngåot mindre på gen 2. Bör tilläggas att gen 3 har lite elakare topp/kammar än gen2 .
Sen vet jag inte hur det är med EGR o sånt på din maskin. Min va japan import så jag hade ingen .Men har du en lär du nog få plugga den/ ta bort den.

Med det jag nämde fast med 1bars laddtryck klarade jag köra 13,46 på strippen (gen3). vilket jag tycker e rätt ok me tanke på att jag inte gjort mycket med just effekten.

vill du plocka ut mer effekt än detta tycker jag du ska skaffat ett sprut som typ apexi power fc , lite större turbo något större spridare (?) kanske 540 från gen 3 eller större om du vill ha mer effekt .
Men jag hade nog lugnat mig med för mycket effekt och laddtryck då kolvarna e en svag del (stakarna e inga problem iaf ) .
Cyrix här på klubben körde ju original kolvar och lite "mods" o fick ut 356hk(?) tror jag de var men sen gick ju en kolv som enligt honom berode på högt mottryck . Ialla fall mer om de får han utala sig själv om.
Sisst men inte minst ! ska du hålla på med effekter lär du få byta original kopplingen då den e ganska kass.. några bonzai starter med lite effekt så e den ganska snart slut.

MVH Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Trimdelar till MR2 Turbo

Inlägg av Larco »

Tyckte jag svarade härom dagen på denna eller en identisktråd...?
Börja med en grov välflödande Downpipe. Originalet stryper mycket. (eftersom du sa att det var originalkatt)
Sen en bättre Intercooler då originalet inte är så upphetsande.
Ett kalluftsintag med ett avskärmat öppet filter placerat så det får ordentligt med kalluft.
Höj laddtrycket till 0,8 bar, sen behöver du göra något åt laddtrycksspärren som stryper bränslet (fuel cut). Sen kan du gå upp till 1 bar. Ska du ladda med behöver du byta till en topplockspackning i stål.
Sen kommer uppgradering av bränslesystem, turbo, kolvar, stakar, portning, kammar, balansering osv...


Du behöver inte byta dumpen, frågan brukar ju komma...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
japmr2
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 17 apr 2009, 18:20:48
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Varberg
Land (Country): Sverige
Ort: Varberg

Re: Trimdelar till MR2 Turbo

Inlägg av japmr2 »

Impreza skrev:
japmr2 skrev:Hej på er!
Har lite planer för att stressa upp effekten lite i min MR2 Turbo under vintern så jag tänkte börja göra lite inköp nu efterhand som ekonomin tillåter för att vara väl förberedd då bilen ställs av.

Hur mycket effekt kan man tänka sig att få ut ur motorn utan att byta kolvar, stakar osv?

Vad finns det för flaskhalsar i dessa motorer och vad bör jag satsa på för delar för att få en maskin som går bra och så driftsäkert som möjligt?

Kommer inte att öppna maskin och byta några delar där!
Sitter 3" avgas med vad jag tror är standard katt, öppet filter och fcd idag.

Vilken generation ? antar att du har gen2 eftersom du säger att du har fcd.
Sprut och kolvar e de som stoppar upp effekten även turbon stoppar upp strax efter .
Med filter ,avgas, annan katt/eller ingen alls, bättre ic då den som sitter original e ett skämt enligt mig iaf o uppställt laddtryck (vet ej hur mycket då du har gen2 men gen 3 brukar man kunna ladda 1,1bar då laddtrycksspärren kommer in strax efter så borde du kunna kräma ut runt 300 på gen3 ngåot mindre på gen 2. Bör tilläggas att gen 3 har lite elakare topp/kammar än gen2 .
Sen vet jag inte hur det är med EGR o sånt på din maskin. Min va japan import så jag hade ingen .Men har du en lär du nog få plugga den/ ta bort den.

Med det jag nämde fast med 1bars laddtryck klarade jag köra 13,46 på strippen (gen3). vilket jag tycker e rätt ok me tanke på att jag inte gjort mycket med just effekten.

vill du plocka ut mer effekt än detta tycker jag du ska skaffat ett sprut som typ apexi power fc , lite större turbo något större spridare (?) kanske 540 från gen 3 eller större om du vill ha mer effekt .
Men jag hade nog lugnat mig med för mycket effekt och laddtryck då kolvarna e en svag del (stakarna e inga problem iaf ) .
Cyrix här på klubben körde ju original kolvar och lite "mods" o fick ut 356hk(?) tror jag de var men sen gick ju en kolv som enligt honom berode på högt mottryck . Ialla fall mer om de får han utala sig själv om.
Sisst men inte minst ! ska du hålla på med effekter lär du få byta original kopplingen då den e ganska kass.. några bonzai starter med lite effekt så e den ganska snart slut.

MVH Dennis
Tack för ditt svar, det är en Gen2 jag har och glömde skriva att det sitter en starkare koppling så den borde hålla för lite mer än original iaf.
Så det jag borde satsa på är alltså en alu intercooler i första hand.
Ska man sedan satsa på en elektronisk laddtrycksstyrning eller köra fulvarianten med bara en ventil?
Hur mycket mer bränsle behöver motorn om man ställer upp laddtrycket till säg 1bar?
Andreas Andersson
MR2 Turbo -92
http://www.garaget.org/Doluck
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Trimdelar till MR2 Turbo

Inlägg av amby »

1 bar klarar original bränslesystemt...Men sen skulle inte jag ladda mer med original soppa system på en gen 2
japmr2
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 17 apr 2009, 18:20:48
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Varberg
Land (Country): Sverige
Ort: Varberg

Re: Trimdelar till MR2 Turbo

Inlägg av japmr2 »

amby skrev:1 bar klarar original bränslesystemt...Men sen skulle inte jag ladda mer med original soppa system på en gen 2
Ok, tanken är att hålla sig på 1bar eller strax där under och ev köpa mig en Power FC och göra en ordentlig mappning på det.
Andreas Andersson
MR2 Turbo -92
http://www.garaget.org/Doluck
Skriv svar