Uppgradering av mr2 turbo?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
jottaking
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 21:17:07
Bilmodell: MR2 turbo
Årsmodell: 1993
PostOrt: Höganäs
Land (Country): Sverige

Uppgradering av mr2 turbo?

Inlägg av jottaking »

Står i tankarna att uppgradera min motor lite men vet inte riktigt i vilken ände man ska börja och vilka saker som man ska göra.
Det som är gjort på bilen i dagens läge är:
3" avgas med 3" downpipe och sportkat
Apexi powerintake luftfilter
E-bay intercooler
Piggyback (unichip)
men tyvärr så hade dom höjt laddtrucket lite för högt 1,2 bar vilket jag har förstått är lite riskabelt:( går det förästen att sänka laddtrycket själv eller måste jag lämna in bilen på om mappning?

Min tanke är att sedan börja på toppen, så då undrar jag vad som skall göras med den osv...
Sen undrar jag hur mycket hk original turbon klarar och hur mycket bar.
Har nänmligen precis lämnat iväg bilen för att byta turbo till en ny original, den nuvarande läcker lite väl mycket olja för min smak hehehe.

Hur långt kan man sen gå innan det blir daggs att byta kolvar och stakar och lite annat i den nedre delen på motorn?

Tacksam för svar/johannes
Användarens profilbild
Simon
Inlägg: 79
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 22:32:51
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Lidköping
Land (Country): Sverige
Ort: Lidköping

Re: Uppgradering av mr2 turbo?

Inlägg av Simon »

1,2 skall inte vara några bekymmer om bilen är ordentligt mappad med unichip, med orgsprut verkar de ge sig mellan 1,3-1,4.
Har ej kollat nått på unichip på dator, men fick du med nån skiva med programmvara? antar att de använder org. kablarna till att
styra en magnetventil.

vet ej om du har gen2 eller gen3 motor, gen3 motorns topp tror ja tar stopp vid 400 motorhästar.
Kolvar skulle ja byta rätt omgående, samma med spridare, Bränslepump och nytt filter.
Org. stakar hänger med rätt långt så länge du inte tänkt varva mycket mer än org, skall du dock över 400 så byt dem.
jottaking skrev:Står i tankarna att uppgradera min motor lite men vet inte riktigt i vilken ände man ska börja och vilka saker som man ska göra.
Det som är gjort på bilen i dagens läge är:
3" avgas med 3" downpipe och sportkat
Apexi powerintake luftfilter
E-bay intercooler
Piggyback (unichip)
men tyvärr så hade dom höjt laddtrucket lite för högt 1,2 bar vilket jag har förstått är lite riskabelt:( går det förästen att sänka laddtrycket själv eller måste jag lämna in bilen på om mappning?

Min tanke är att sedan börja på toppen, så då undrar jag vad som skall göras med den osv...
Sen undrar jag hur mycket hk original turbon klarar och hur mycket bar.
Har nänmligen precis lämnat iväg bilen för att byta turbo till en ny original, den nuvarande läcker lite väl mycket olja för min smak hehehe.

Hur långt kan man sen gå innan det blir daggs att byta kolvar och stakar och lite annat i den nedre delen på motorn?

Tacksam för svar/johannes
jottaking
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 21:17:07
Bilmodell: MR2 turbo
Årsmodell: 1993
PostOrt: Höganäs
Land (Country): Sverige

Re: Uppgradering av mr2 turbo?

Inlägg av jottaking »

Motorn är en gen2 och nej jag fick inten cd-skiva efter mappningen bara ett papper med lite kurvor på som visade hur mycket extra HK och NM jag hade fått. hur långt klarar man sig på original kolvar då? antar att det e en lite större operation att byta dem...
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Uppgradering av mr2 turbo?

Inlägg av Larco »

Simon skrev:1,2 skall inte vara några bekymmer om bilen är ordentligt mappad med unichip, med orgsprut verkar de ge sig mellan 1,3-1,4.
Har ej kollat nått på unichip på dator, men fick du med nån skiva med programmvara? antar att de använder org. kablarna till att
styra en magnetventil.

vet ej om du har gen2 eller gen3 motor, gen3 motorns topp tror ja tar stopp vid 400 motorhästar.
Kolvar skulle ja byta rätt omgående, samma med spridare, Bränslepump och nytt filter.
Org. stakar hänger med rätt långt så länge du inte tänkt varva mycket mer än org, skall du dock över 400 så byt dem.
Att säga att sprutet hänger med till ett visst laddtryck är ju inte sanning... Det beror snarare på hur mycket luft turbon kan leverera...
Behrs gen1 topp med originalkammar tog inte stopp förän runt 400 hästar. Gen3 toppen flödar bättre och har vassare kammar, sägs flöda utmärkt upp till 500hk+. Gen2 toppen är närmare gen1 än gen3 men kan ha mycket vassare kammar än gen1.

Dock tycker jag också att du ska uppgradera bränslesystemet så den inte går snålt. Sen tycker jag du ska köpa dig en större turbo och mappa för den.
För att byta kolvarna måste du minst lyfta av toppen och ta bort sumpen så du kan lossa stakarna och dra upp kolvar o stakarna uppåt.
Stakarna är som sagt stabila men lite tunga.
Har motorn inte gått allt för långt kanske du ska låta bli att borra och stoppa i smidda kolvar i originaldimension. Då håller nog blocket håller över 450hk också.

Finns väl nån som klämt ur upp emot 700 hästar ur originalmotorn men då var det nog splitternya delar och det är garanterat inte hållbart.

Denna är ganska läsvärd. Det finns en hel del substans i den.
http://www.mrcontrols.com/primers/power.htm
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar