Vad tål en camry växel låda 87-90

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Vad tål en camry växel låda 87-90

Inlägg av Johannes Rydberg »

Hej skall köpa en gammal camry växel låda som gått 30.000mil till mitt turbo projekt .detta är för att slippa startmotorn som sitter under grenröret. men vad tål denna låda för nm och hk. min turbo projekt har målet på ca 250hk . men 200hk till börja med.

vad tror ni?

mvh Johannes
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vad tål en camry växel låda 87-90

Inlägg av cheetah1 »

Dessa lådor brukar bli kassa i synkringarna efter typ 20-25000 mil.. :(
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Vad tål en camry växel låda 87-90

Inlägg av Johannes Rydberg »

men även om den körts lungt? En camry körs ju i regel lungt. Då kan man ju inte använda nån växel låda från samma års modell ju. Min celica har gått 17.000mil och det är riktigt lite på 21år. En camry körs säkert mer men lugnare

Men då kan jag ju inte turbo konventera celican. Kommer troligen inte hitta en låda som gått mindre än 20.000mil.

Suck dessa skit toyotor blir så trött. Hela tiden nånting som är skit.

Gubben jag prata med som hade lådan. Sa att den fungera jätte bra. Och det var inga skrap eller liknande vid växling. Men det är klart pressar man den sen med 250hk så kommer väl sånt som ett brev på posten. Eller ett bråk i en krog kö.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Vad tål en camry växel låda 87-90

Inlägg av Dale »

Johannes Rydberg skrev:Suck dessa skit toyotor blir så trött. Hela tiden nånting som är skit.
Om du nu tycker att Toyotor är skit så skaffa nått annat ist och sluta hacka.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Vad tål en camry växel låda 87-90

Inlägg av Johannes Rydberg »

hehe ja du .

Hacka. Det är en en stor skopa besvikenhet som kom ut. Inte första gången heller.

Vad är det som håller på dom då. Så tar vi det från det hållet istället. Så blir det inte för mkt.

Jag klagar när grejorna är undermåliga. En manuell växel låda skall hålla längre än 20.000-25.000mil. Så är det bara.

En automat har ju en beräknad längre driftstid.

Har massa planer för bilen. Men det kanske inte går att genomföra med alla undermåliga saker som hela tiden dyker upp.

Du kanske har kört toyota hela ditt liv. Jag har prövat en del olika bil märken och då fått en uppfattning av vad man kan förvänta sej av en normal bil. Och celican ligger under det strecket. Och med vissa saker en bra bit under. Det är lite synd.

Byta bil. Är en bra idé. Synd bara att min celica har fallit ihop så mkt att den inte är säljbar längre. Så man är lite missmodig.

Så jag är fast med den.

Kan man inte få uttrycka miss nöje med sin bil. Är detta nån slags sekt eller vad?

Jag funderar på att chansa och köpa camry lådan iaf. Jag tror inte ens att det kan vara så dåligt som ni säger.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Vad tål en camry växel låda 87-90

Inlägg av Larco »

Säger han att lådan funkar fint så gör den nog det. Synkringarna på de äldre celicorna är ju tyvärr ett bekymmer att de slits snabbt då bilarna brukar går rätt hårt. Camry är nog lite mer skonad från det pga biltypen. Men det är väl samma lådor i dem... Sen kan man fråga sig hur ofta hur ofta växellådsolja bytts, kan ju vara en del i problemet minst sagt! Jag vill hävda att den byts allt för sällan generellt.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Bellman
Inlägg: 212
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:39:44

Re: Vad tål en camry växel låda 87-90

Inlägg av Bellman »

oj oj antagligen så har camrylådan gått lugnare än celica lådan.
Min celica ifrån 88 hade gått 35 tusen när jag sålde den och lådan funkade fortfarande problemfritt visst växlade man på varvstoppet så kunde det skrapa lite till 3an men växeln gick i.

Så jag tror att den lådan är säkert inget fel på.
Men man ska ju inte för den delen ta för givet att man kan ta en 20 år gammal grej som har gått 30 tusen mil och sen slänga i den i något som ger nästan dubbla effekten och sen tro att den håller till nästa mellenium.

Men vill du bespara dig lite problem så gå igenom lådan när du ändå har den lös så att säga.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Vad tål en camry växel låda 87-90

Inlägg av Johannes Rydberg »

skönt att höra. Tänkte nog att så illa kunde det inte vara. Men är den svår att plocka isär? Håller med att det lika bra att se över allt innan. Jag tror inte att grejorna skall hålla jätte länge. Men iaf ett tag.

Tack för era svar.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vad tål en camry växel låda 87-90

Inlägg av cheetah1 »

Alltså, det som slits, som ger sig, är ju synkringarna. Med en sprängskiss, ett stort arbetsbord, och en digitalkamera kan du nog plocka ner den och byta vad som är slitet, och sätta ihop den igen, utan några större bekymmer.
Men se till att hålla reda på vilka kugghjul som sitter i vilken ordning på vilken axel osv, annars kan det bli jobbigt.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Vad tål en camry växel låda 87-90

Inlägg av Jonex »

Inte för att på något vis låta mallig här men varför lägga ned tid på din St162 för att turbokonvertera den ?
Gt4 av samma modell är mer hållbar och kraftigare byggd, i dessa dagar kostar inte en St165-Gt4 mycket mer, ligger runt 15-20 k och då har du redan turbo och sånt klart.

St162 är inte tänkt att vara en räser, det är däremot tanken med Gt4.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Skriv svar