Vad tål en camry växel låda 87-90

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Vad tål en camry växel låda 87-90

Inlägg av Johannes Rydberg »

ja ifs. men då kan jag likväl köpa mk3 igen har ju haft ett par st innan. dom håller ju nästan ännu bättre.

men jag är ute efter själva bygget och att få det att fungera bra. sen är det roligare när det inte är en räser från början.

men jag förstår. vad du menar. det är mkt jobb och bök

men framför allt är det vikten jag är ute efter, håller jag mej runt 1200-1280 kg på celican så behöver den igen moster effekt. och kanske håller ändå trots att den inte riktigt är byggd för det- ibland så är vissa saker över dim.

har fått uppfattningen att st 162 drivlina tålde uppåt 300hk + även block och topp. men kanske att kolvarna ej tål mer än 250hk.

då borde ju camry lådan som är likadan oxå tåla det. och det duger utmärk för mej.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Vad tål en camry växel låda 87-90

Inlägg av Larco »

Johannes Rydberg skrev:ja ifs. men då kan jag likväl köpa mk3 igen har ju haft ett par st innan. dom håller ju nästan ännu bättre.

men jag är ute efter själva bygget och att få det att fungera bra. sen är det roligare när det inte är en räser från början.

men jag förstår. vad du menar. det är mkt jobb och bök

men framför allt är det vikten jag är ute efter, håller jag mej runt 1200-1280 kg på celican så behöver den igen moster effekt. och kanske håller ändå trots att den inte riktigt är byggd för det- ibland så är vissa saker över dim.

har fått uppfattningen att st 162 drivlina tålde uppåt 300hk + även block och topp. men kanske att kolvarna ej tål mer än 250hk.

då borde ju camry lådan som är likadan oxå tåla det. och det duger utmärk för mej.
Med risk för upprepning...
Origiankolvarna är den största svagheten internt på dessa manskiner förutom topplockspackningen då. Både gen1 och 2. Kolvarna har en tendens till att spricka i ringlandet. Annars är gen1 förvånansvärt stabila pjäser ändå. Det låga lyftet på originalkamaxlarna i gen1 motorn sätter begränsningar upp emot 400hk men du har GTi kammarna i din original så de klarar sig nog aningens längre än turbokammarna. Kompet är 9,4:1 vilket är lite högt för turbo men bör funka fint med tillräcklig sval insugstemp, högoktanigt bränsle och gärna lite vatteninsprut om du är riktigt seriös. ST162an saknar ju oljesprut på kolvarna också så lite extra kylning är nog inte fel.
Min gen3 har annars mycket vassare kammar, bättre flödande topp och oljesprut :D

Tror nog camrylådan blir bra för dig om den är i skick. Undrar bara hur bra den startmotorn funkar med ditt svänghjul?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Vad tål en camry växel låda 87-90

Inlägg av Johannes Rydberg »

jo man vet ju hur mkt bättre dom senare motorerna är. Därför blev man sugen på din maskin. Men det är framför allt växellåda som känns väldigt viktigt att den håller hyffsat.

För den effekten som jag har om mål klarar tydligen gen 1 motorn ganska lätt.

Jag har ifs oxå planer på en t3 t4 turbo på mitt projekt. Men då med lågt ladd.

Angående svänghjulet så köper jag med camry n s även startmotorn. Så hoppas jag kommit runt det problemet. Kanske med något tyngre sväng hjul då


Tror det lutar av camry lådan faktiskt. För enkelhetens skull.
Sen blir det byte av låda och koppling. Blir ombyggnad till 6puckad. Kanske med hårdare tryck platta om st 165 kanske passar på camry sväng hjul som är något större.

Men då tål förhoppningsvis camry lådan 300hk om man kör med vett.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Vad tål en camry växel låda 87-90

Inlägg av Johannes Rydberg »

det där med kolvarna. Vad byter man till för att dom inte skall spricka?
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Vad tål en camry växel låda 87-90

Inlägg av Larco »

Byter du till kralligare koppling är det nog större risk att lådan går sönder...

Kolvarna byter man till smidda JE eller liknande. Alla smidda lär vara bättre än originalet oavsätt fabrikat.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Vad tål en camry växel låda 87-90

Inlägg av Johannes Rydberg »

hmm men original koppling tål väl kanppt original effekten ? man är ju tvungen att ha nåt kraftigare .
Skriv svar