Snåltrimma st162 med överladd och kallstartsventilen

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
murra
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 07:41:41
Bilmodell: Celica GTi 16v
Årsmodell: 1989
PostOrt: Vallentuna

Snåltrimma st162 med överladd och kallstartsventilen

Inlägg av murra »

Jag och några polare kör rejsing med en st162a och det skulle ju inte vara fel med lite mera pulver innan bilen kastar in handduken.

Skulle det vara möjligt på ett enkeltvis att styra kallstartsventilen för att få mer soppa om man laddar typ 0.3bar? Hur det skulle gå till har jag ingen aning om men ni kanske har tips. :)

Med vänlig hälsning
rally celican
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Snåltrimma st162 med överladd och kallstartsventilen

Inlägg av Neblade »

Inte så säker på att kallstartsventilen fungerar så bra vid fullvarv, den lär nog bara fördela bränsle till två av cylindrarna om jag ska dra till med en vild gissning. Så det finns nog bättre alternativ i sådant fall.

Större spridare(GT4 ST165: 440cc/min istället för ST162: 295cc/min), högre bränsletryck, eller varför inte köra megasquirt :) (fast det kanske var överkurs)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Snåltrimma st162 med överladd och kallstartsventilen

Inlägg av Pipedreams »

Spridare från st165 och luftmängdmätare från en carlos sainz borde hamna i närheten utan andra modifieringar
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Snåltrimma st162 med överladd och kallstartsventilen

Inlägg av kribbe »

Pipedreams skrev:Spridare från st165 och luftmängdmätare från en carlos sainz borde hamna i närheten utan andra modifieringar
För nyfikenhetens skull. Vad "händer" i motorn med dessa modifieringar? tänker mest på luftmängdmätaren. Är det mer bränsle den får då?

Kör folkrace med dessa bilarna med så det hade varit kul att veta vad skillnaden kan bli. Blir det något tiotal hästar eller vad kan man räkna med?
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Snåltrimma st162 med överladd och kallstartsventilen

Inlägg av Pipedreams »

På en sugmotor utan större modifieringar skulle det inte direkt ge något med större luftmängdmätare. Men samma motor med turbo slukar mer luft och bränsle. Då kan man sätta i större spridare och luftmängdmätare som är ungefär lika många procent större än originalet som spridarna är större än original(tex 25% större spridare:25% större luftmängdmätare). Då hamnar man ganska rätt i bränsleblandning och så sköter lambdaregleringen det sista. Man hamnar dock på en helt annan lastpunkt i mappen mot med original så tändningen kan bli betydligt högre så man bör veta vad man gör :)
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Snåltrimma st162 med överladd och kallstartsventilen

Inlägg av kribbe »

Pipedreams skrev:På en sugmotor utan större modifieringar skulle det inte direkt ge något med större luftmängdmätare. Men samma motor med turbo slukar mer luft och bränsle. Då kan man sätta i större spridare och luftmängdmätare som är ungefär lika många procent större än originalet som spridarna är större än original(tex 25% större spridare:25% större luftmängdmätare). Då hamnar man ganska rätt i bränsleblandning och så sköter lambdaregleringen det sista. Man hamnar dock på en helt annan lastpunkt i mappen mot med original så tändningen kan bli betydligt högre så man bör veta vad man gör :)

ops. glömmde bort mig att det stog överladd i rubriken :P Dum fråga :)
Skriv svar