Bränsletryck varierar

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Andkje
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 20:15:47
Årsmodell: 0

Bränsletryck varierar

Inlägg av Andkje »

Hej

Polaren kör en st165 med en st185 motor/drivlina i. Han har ett konstigt problem med sitt bränsletryck.

Det skiljer väldigt mycket mellan det att motorn är varm och det att den är kall, det skiljer upp till 40 kpa. Han ställer trycket med vakuum så att den skall ha 2 kg på tomgång och när motorn kommer upp i temp så ligger trycket på 1.6 - 1.7

Han kör med Org st165 spridare i toppmatat org rail
Aeromotive regulator som sitter bakom stötdämpartornet på passagerarsidan
Org bränslefilter på org plats
En deatschwerk ( osäker på stavningen ) pump som skall vara tillräcklig ( tror det var en 265lph pump )
original styrning för pumpen ( går ju på två lägen med motstånd )

Så när vi startar bilen så har den 2 kg och när den blir varm så sjunker det ner till 1.6 ungefär. Vi har testat en annat mätare för att se om det var fel på den som han kör med men bägge har samma sak.

Regulatorn svarar som vanligt mot motorvakuumet så den funkar. Vi har haft ner regulatorn för att kolla om membranet var trasigt men det var lugn och ingen bränsle kommer ut på vakuumsidan av det så det håller tätt.

Någon som stött på detta ?

mvh
Anders
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Bränsletryck varierar

Inlägg av Pipedreams »

Man får mer vakum när motorn är varm och tomgången går ner så det låter inte som det är nåt fel. Men ni får jämföra bränsletrycket mot vakumet i motorn. De ska följas åt. Men det låter som bränsletrycket är lågt ställt. Original ligger runt 2,8bar med vakumet bortkopplat från regulatorn.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Andkje
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 20:15:47
Årsmodell: 0

Re: Bränsletryck varierar

Inlägg av Andkje »

Hej

Den följer vakuumet ( sitter en vakuum/turbo mätare i bilen )

Vakuumet rör sig inte så mycket mellan varm och kall, inte så mycket 0.3-0.4 kg iallafall.

Vi har justerat efter manual med och utan vakuum. Med vakuum säger den 1.9 till 2.2 på tomgång ( runt 900 rpm )

Nu har vi testat att sätta det när bilen är varm på 2. Lät den bli kall över natten och imorse så var trycket 2.4 ungefär när den var kall. Så det varierar mellan .4 från varm till kall. Förstår om det varit 2 psi men nu pratar vi .4 kg

Vi testar nästa att byta regulator.

Min fråga är om ni som kör med original regulator har mätt ert tryck för att se hur stor skillnad det är i det läget.

Vad kör ni med för typ av regulator ni som har bytt från original ?

mvh
Anders
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Bränsletryck varierar

Inlägg av Pipedreams »

Det ska inte vara nån skillnad varm/kall. Är det en äkta aeromotive eller kinakopia? Trycket ska ställas utan vakum på ca 2,8. Du kan få för stora variationer med vakum anslutet så det angivna trycket i boken på tomgång är bara en fingervisning. Vad är det för fabrikat på laddtrycksmätaren och bränsletrycksmätaren?
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Andkje
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 20:15:47
Årsmodell: 0

Re: Bränsletryck varierar

Inlägg av Andkje »

Hej

Det är en äkta Aeromotive. Nu har vi testat med en ny regulator ( ny aeromotive igen ) och det är samma problem.

Laddtrycksmätaren är den Defi.
Bränsletrycksmätaren är en Depo Racing ( från jspec ) samt att vi har kontrollerat med en liten vätskefylld mätare som vi satte på bränsleledningen.

Bägge mätarna visar olika tryck varm från kall.

vi har en kontrollmätare på gång in som vi vet är kalibrerad ( detta görs 3 gånger i veckan ) som vi tänkte kolla med

Vi har ställt med både vakuum och utan vakuum och problemet består i bägge fallen.

har aldrig varit med om detta.

Vad kör ni med för regulator på era bilar ? funderar på att installera original och se vad som händer.

mvh
Anders
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Bränsletryck varierar

Inlägg av Pipedreams »

Lite osäker på hur den styr bränslepumpen varm/kall men det skulle kunna vara så att pumpen körs på full spänning vid kall motor och vid viss temp slår den om till den lägre spänningen. Om något då inte är som det ska i den kretsen så den får för stort spänningsfall till pumpen.
Oavsett kan jag rekommendera att köra pumpen på full spänning hela tiden genom att koppla förbi alla extra relän och skit. Inne vid ecun sitter ett relä som heter circuit opening relay. Klipp blå/orange kabel och skarva på en ny kabel från relät till blå/svart kabel som går bak till pumpen. Den hittar du i kabelstammen som går längs tröskeln på förarsidan.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Andkje
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 20:15:47
Årsmodell: 0

Re: Bränsletryck varierar

Inlägg av Andkje »

Hej

jag var inne på det oxå så jag skall testa att låta den gå på full kräm hela tiden. Jag tror dock inte att det kommer spela någon roll då vi tittar efter ett tryck och inte ett flöde. Men jag skall testa.

Vad kör du med för regulator i dina byggen Håkan ?

Blir fan inte klok.

jag leker lite i helgen och återkommer med ovan test.

trevlig helg

mvh
Anders
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Bränsletryck varierar

Inlägg av Pipedreams »

Jag brukar ha kört aeromotive men nu kommer jag köra fuelab i en celica jag håller på och bygger.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Andkje
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 20:15:47
Årsmodell: 0

Re: Bränsletryck varierar

Inlägg av Andkje »

Nu har vi testat att låta pumpen gå på full kräm hela tiden och ingen skillnad.

Tänkte kolla om det är någon som kör med original regulator som kan mäta upp vad dom har för tryck vid kall som varm.

/
Anders
Andkje
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 20:15:47
Årsmodell: 0

Re: Bränsletryck varierar

Inlägg av Andkje »

Lite ny information om det är någon som stött på detta.

Vi har ju som sagt problem med trycket. Det måste vara värmerelaterat. Nu när det är kallt ( mycket snö = halt = skitkul ) så har vi varit ute och kört lite mer. Trycket stannar nu kvar ibland på 2.4 även när bilen kommit upp i arbetstemp. Stänger vi av motorn och låter den stå ett tag ( 20-30 min ) och startar den så har den lägre tryck igen, kan en regulator suga upp värme och påverka ?

Sedan har vi kopplat in en liten tryckmätare ( mekanisk, sådan liten med vätska i ) i bränsleledningen precis innan spridarröret. Denna visar att trycket är 2 när mätaren inne visar 2.4.

Detta känns ju helsnurrigt. Kan jag lite på dessa små mekaniska, visst att dom visar lite fel men så mycket som .4 ?

Några tankar ?

/
Anders
Skriv svar