darton foder

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

darton foder

Inlägg av Showiit » fre 29 nov 2013, 17:08:21

hej!

har googlat runt lite och hittat foder till 3sgte från tillverkaren darton!
någon med någon erfarenhet av dessa? är det ett bra alternativ om man vill åka 3sgte med mycket effekt utan att spendera minst 5000 pund på ett tte block om man ens kan få tag i ett numera?

mvh
Ante

Zerocool
Inlägg: 334
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: darton foder

Inlägg av Zerocool » lör 30 nov 2013, 17:43:16

Mycket enklare och billigare att bygga på ett 5s block
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)

Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

Re: darton foder

Inlägg av Showiit » lör 30 nov 2013, 18:20:27

Zerocool skrev:Mycket enklare och billigare att bygga på ett 5s block
är de verkligen det?
håller på att räkna lite och väntar på lite offerter från motorfiror så får vi väl se.
kan ju va så att de e billigare om man måste starta från början me båda blocken men nu har ja ju redan en stabil 3s botten att utgå ifrån
de ja va ute efter att få veta är vad som håller bäst, 5s eller nya foder i 3s? är ju lite fräckt me typ 600bhk i en 3s, verkar ju inte va så vanligt;)

Användarvisningsbild
engan
Inlägg: 131
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: darton foder

Inlägg av engan » lör 30 nov 2013, 19:35:44

Om du har möjlighet att montera foder själv kanske det blir billigare. Sist jag kollade vad det kostar att montera foder låg det kring 2000-3000 per cylinder. :shock:
Eftersom 5S block är så billiga är det svårt att motivera om du inte kan hitta det för ett bättre pris :thumbup:

EDIT: glömde skriva att det va ink. foder. Arbetskostnaden va ca 1500 per cyl.

Ett plus kan ju vara att oil squirters finns i 3sgte men inte i 5sfe och du behöver inte slipa i blocket för att det ska passa mot 4wd växellåda.

Sen har du knaset med antal bultar på svänghjulet om du ska använda 5s veven.

Summan av kardemumman är ju att ingen av lösningarna är helt problemfri :D
Senast redigerad av 1 engan, redigerad totalt 0 gånger.

Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

Re: darton foder

Inlägg av Showiit » lör 30 nov 2013, 19:40:14

engan skrev:Om du har möjlighet att montera foder själv kanske det blir billigare. Sist jag kollade vad det kostar att montera foder låg det kring 2000-3000 per cylinder. :shock:
Eftersom 5S block är så billiga är det svårt att motivera om du inte kan hitta det för ett bättre pris :thumbup:

EDIT: glömde skriva att det va ink. foder. Arbetskostnaden va ca 1500 per cyl.
Har en kompis som jobbar med just detta så håller på att kolla va de skulle kunna kosta:)
Har hittat foder ifrån Polen tror jag de va för under 6000kr.
Men då återkommer vi till coolhetsfaktorn;) vad är coolast 3s eller 5s:p

Sen tillbaka till ordinarie fråga, vad tror ni håller bäst?

Användarvisningsbild
engan
Inlägg: 131
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: darton foder

Inlägg av engan » lör 30 nov 2013, 19:52:49

Vad man kan läsa sig till så är kylningen otillräcklig för att köra sleevat på en 3sgte. Vad som händer, om det blir för varmt, är att sleeven reser sig ur blocket och trycker upp toppen. Resten kan ni räkna ut själva :lol:

Anledningen är att fodren expanderar mer än blocket pga högre temperatur närmast kolven. Var beredd på att bygga om kylsystemet om du ska ha riktigt hög effekt.

Här är någon polack som sleevat:
http://www.gt-four.pl/project/1/celica-st205-race

Inte för att vara tråkig, men det känns som väldigt mycket jobb OCH pengar när det finns enklare och billigare lösningar i och med 5S blocken. :roll:

Pipedreams
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: darton foder

Inlägg av Pipedreams » sön 01 dec 2013, 01:42:11

Okej att man kan se lite prestige i att köra 2l men till vilken kostnad? 2,2l iom 5s ger inga som helst nackdelar, du får tidigare spool, veven är precis lika stark och klarar utan bekymmer 800hk och blocket likaså. Ett 3s block får du kosta på många tusenlappar för att det ska hålla för samma effekt. Svårt att motivera.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374

Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: darton foder

Inlägg av Toyspeed » mån 02 dec 2013, 08:43:52

dessutom finns de ytterligare en nackdel på 3S blocken, Beroende på årsmodell iofs.
Men de är inte bara loppen som spricker, vilket du skulle skydda dig mot med foder.
Utan blocken spricker vid en toppbult när krafterna blir för stora.

Tipset är 5S alla dagar i veckan

GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: darton foder

Inlägg av GT4-Force » tis 10 dec 2013, 19:46:02

har kört 2.0l med 5s block och 3s vev på cirka 600hk på original stakar :thumbup: så billigare med 5s block alla gånger.

Skriv svar