Sida 3 av 4

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Postat: tis 19 nov 2013, 18:48:36
av boomi
5växlad liftback är det. Bör den hålla för 240hk om man svetsar lite?

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Postat: ons 20 nov 2013, 21:51:45
av boomi
Har tänkt och fumderat massor nu. Det blir nog en s2000 motor och låda.. hoppas bara diffen håller.

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Postat: fre 22 nov 2013, 05:44:12
av SHySwe
Hondamotorn är trevlig. Men...
200hk/ton är max för gatlaglighet.
Minsta godkända tjänstevikt blir då ca 1200 kg?
Antar att det även krävs bromsskivor med >300mm diameter, så du behöver 17tums fälgar?

Ett tips som underlättar:
Välj en hållbar motor som standard har <180hk, turbo, bra motorstyrning.

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Postat: lör 23 nov 2013, 21:01:12
av Dale
srylul skrev:Hondamotorn är trevlig. Men...
200hk/ton är max för gatlaglighet.
Minsta godkända tjänstevikt blir då ca 1200 kg?
Antar att det även krävs bromsskivor med >300mm diameter, så du behöver 17tums fälgar?

Ett tips som underlättar:
Välj en hållbar motor som standard har <180hk, turbo, bra motorstyrning.
Lexus V8 1UZ-FE på 240 hk i alu lär viktmässigt vara i klass med en 3S-GTE. ST205's skivor är 315mm och det går bra med 16tums fälgar men de visste ni nog redan.

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Postat: sön 24 nov 2013, 01:12:36
av Glenn
Mja, det går bra med vissa 16" fälgar snarare, det är ju lite på håret där.. det är ju till och med så att vissa 17" kan vara tight.

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Postat: sön 24 nov 2013, 09:42:36
av boomi
Lexus V8 1UZ-FE, vilken låda lämpar sig till den motorn?

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Postat: mån 25 nov 2013, 00:52:05
av Glenn
Finns ett australiensiskt företag som tillverkar sprängkåpor för dels jänkelådor (automat :( ) och om jag minns rätt, supralådan (MkIV, getrag), och nån BMW-låda (M3 tror jag, så getrag eller zf).

Kanske finns fler alternativ, men när jag för flera då sen funderade just på det där var det vad jag hittade som verkligen ahde gerejerna klara för skeppning.

Tror inte toyota/lexus har en enda manuell låda i nån bil med 1UZ-FE.

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Postat: mån 25 nov 2013, 15:06:44
av Dale
Rykterna (internet) nämner R-154 som finns i Supra mk3 turbo eller W58 från supra mk4. Se http://www.lextreme.com/1uzfe_info.html

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Postat: tis 26 nov 2013, 19:31:32
av murra
Nu har jag inte byggt ngn toyota men min vw Jetta med 2.9l vr6 190hk har ju 280mm bromsar (golf/corrado vr6 original) och dessa sväljer ju 15" fälgar så jag tror man klarar sig bra med 16" om man hittar någon bra kombo med skivor och ok.

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Postat: fre 29 nov 2013, 07:15:22
av boomi
Jag kan inte välja motor...
Kan få tag i s2000 en hel bil för runt 35k. Jag har en bmw 325 icke vanos från 92 med m50b25 ståendes vid garaget.
Är ju lite sugen på att plocka bmw spis och låda.. men samtidigt sugen på att bygga bättre från början.. ekonomiskt så är ju bmw spisen mera gratis.. what to do?