210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort det i

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
srylul
Inlägg: 1079
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Inlägg av srylul » mån 18 nov 2013, 10:43:42

Reggning blir som ombyggt fordon, även med 3S-GE. För mycket hästar och vridmoment för en enkel regbesiktning.

Tidiga 3S-GTE har 185-190hk så det är inget problem om bromsarna dimensioneras rätt. Jag har fått klartecken för upp till 210hk på mina bromsar. Sen måste ju resten av bilen bedömas att hålla för det...

Den Beams du pratar om är en 3S-GE, och där hade du redan hittat en passande låda? 3S-GTE är utvändigt en likadan motor, fast med turbo och lite annat krafs.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L

boomi
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 nov 2013, 12:23:01
Årsmodell: 0
PostOrt: Fyll i här

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Inlägg av boomi » mån 18 nov 2013, 17:49:57

Den lådan från celica 165 fyrkrafs håller inte för rwd va?

Pipedreams
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Inlägg av Pipedreams » mån 18 nov 2013, 18:01:30

Gt4 har tvärställd motor så den lådan är inget alternativ.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374

Användarvisningsbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1596
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Inlägg av Johnny Blade » mån 18 nov 2013, 19:21:41

Låda från en Y-motor(tex Model F)eller C-motor(Diesel) passar mot en S-motor.
Bild
3 av 4 bultar passar direkt.
RWD C-motor såldes aldrig i Sverige (FWD i tex Avensis).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE

srylul
Inlägg: 1079
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Inlägg av srylul » tis 19 nov 2013, 10:49:19

Om man tar både låda och bakaxel från en ModelF så får man inte ha bråttom... Utväxlingen funkar till busdrifting och SBF (max 80km/h), men inte särskilt bra på tex Mantorp.
Tittade på den kombon ett tag, men övergav tanken eftersom min motor inte ska varva så extremt mycket. Nu bör 6k rpm bli ca 207km/h i min rolla, vilket är utmärkt.

Och Lexuslådan är en fantastiskt fin sak. Ska du ha en 3S-G nånting, så borde valet av låda vara enkelt?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L

Användarvisningsbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1596
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Inlägg av Johnny Blade » tis 19 nov 2013, 13:22:34

Den diffen i manuella model f här heter F293,alltså 4.1 i utväxling.Det är väl normalt.
Lådan är väl samma som W55 eller 57 fast med wireväxling.
Finns ens 3S-GE som 6växlar? Beamsen har väl W58?
Den 6växlade i IS200 ska tydligen vara lite klen,tom för original 155hk.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 3995
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Inlägg av Glenn » tis 19 nov 2013, 15:12:19

Frågan är ju om sexväxlat är nån fördel ens, alla tillverkare har ju en EXTREMT dålig ovana att låta sexan ha typ samma utväxling som en normal bil har på femman duh.. idioter, tror dom att jag vill växla mera ? nej, jag vill ju ha en HÖGRE VÄXEL ffs!

Vissa sexväxlade lådor är det ju dessutom knappt nån skillnad mellan femman och sexan, hur tänkte dom där ? då kan man ju lika gärna hoppa över femamn och växla 1-2-3-4-6..
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

boomi
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 nov 2013, 12:23:01
Årsmodell: 0
PostOrt: Fyll i här

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Inlägg av boomi » tis 19 nov 2013, 17:42:11

Någon som vet vad diffen har för utväxling på te72 från 81?

boomi
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 nov 2013, 12:23:01
Årsmodell: 0
PostOrt: Fyll i här

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Inlägg av boomi » tis 19 nov 2013, 18:12:12

Någon som vet vad diffen har för utväxling på te72 från 81?

Användarvisningsbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1596
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Inlägg av Johnny Blade » tis 19 nov 2013, 18:30:46

boomi skrev:Någon som vet vad diffen har för utväxling på te72 från 81?
T312 heter den.Alltså 6,7" öppen diff med 3.91 i utväxling.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE

Skriv svar