Sida 1 av 1

Nya motorn ST165 (CS-kolvar)

Postat: fre 11 okt 2013, 19:25:06
av MagLight
Har börjat spåna på vad jag ska ha till min nya motor och kollat runt en del på Ebay.

Det jag hittat är
Ställbar BTR
ARP-bultar till topp och svänghjul
ACL-racelager till vev och stakar.
Lättare Chromoly svänghjul.
MLS toppackning (1,3mm)
Någon som har några tips på något mer jag kan behöva? eller något som jag kan skippa?

Re: Nya motorn ST165 (CS-kolvar)

Postat: lör 12 okt 2013, 00:54:55
av GT4-Force
skippa 3sgte gen1-2-3 block effekt runt 500hk kör på original vevstakar.

Kan fixa delar med :thumbup:

Re: Nya motorn ST165 (CS-kolvar)

Postat: sön 13 okt 2013, 04:11:51
av MagLight
GT4-Force skrev:skippa 3sgte gen1-2-3 block effekt runt 500hk kör på original vevstakar.

Kan fixa delar med :thumbup:
Förstår inte riktigt vad du menar med att skippa 3sgte?

Har ett Gen 1 block (tror jag att det var iallafall) med Carlos sainz kolvar och stakar som ska fixas ordning med nya lager och det jag nämnde ovan.

Och jag är inte ute efter 500Hk, nöjer mig med runt 300.

Re: Nya motorn ST165 (CS-kolvar)

Postat: sön 13 okt 2013, 08:49:54
av Pipedreams
ARP bultar till svänghjulet kan du hoppa över. De passar inte gen1 vevaxel.
Ställbar BTR finns det heller ingen anledning att montera. Satsa på en ny bränslepump iaf då de oftast inte räcker till när de kommit till åren.
En idé för bränslesystemet kan vara att köpa 550cc spridare från mitsubishi EVO, de bör passa. Och sedan köpa luftmängdmätare från Carlos Sainz som är lite större. Den har ett annat kontaktstycke så det behövs också sen krävs det lite omkoppling då den har en kabel mindre också men det kan jag hjälpa till med. Jag körde med denna setup på en st185 med e85 och det funkade kanon.

Re: Nya motorn ST165 (CS-kolvar)

Postat: sön 13 okt 2013, 17:17:12
av GT4-Force
MagLight skrev:
GT4-Force skrev:skippa 3sgte gen1-2-3 block effekt runt 500hk kör på original vevstakar.

Kan fixa delar med :thumbup:
Förstår inte riktigt vad du menar med att skippa 3sgte?

Har ett Gen 1 block (tror jag att det var iallafall) med Carlos sainz kolvar och stakar som ska fixas ordning med nya lager och det jag nämnde ovan.

Och jag är inte ute efter 500Hk, nöjer mig med runt 300.
var mest blocket om du skulle borra och greja i ett 3s block är rätt mycket pengar i onödan i långa loppet :).. men om det är runt 300hk så är pipedreams tips perfekt.

Re: Nya motorn ST165 (CS-kolvar)

Postat: tis 22 okt 2013, 12:24:28
av zAmmE
Passar gen3 fuelrailen på så har jag ett komplett med BTR och 540cc spridare liggandes som jag inte använder. Så hojta till om det är något du behöver. Har en Walbropump också som är väldigt lite använd men vet inte om den funkar i celican. Sitter i en MR2 nu.

/Thomas

Re: Nya motorn ST165 (CS-kolvar)

Postat: tis 22 okt 2013, 13:00:17
av Pipedreams
Gen3 rail är inte i närheten då den har sidmatade spridare mot gen1 som har toppmatade sen sitter inte insugskanalerna med spridarhålen på samma avstånd.
Men walbropumpen passar men är inte lämplig för e85.

Re: Nya motorn ST165 (CS-kolvar)

Postat: tor 24 okt 2013, 16:23:47
av MagLight
zAmmE skrev:Passar gen3 fuelrailen på så har jag ett komplett med BTR och 540cc spridare liggandes som jag inte använder. Så hojta till om det är något du behöver. Har en Walbropump också som är väldigt lite använd men vet inte om den funkar i celican. Sitter i en MR2 nu.

/Thomas
Pumpen är helt klart intressant. Hade tänkt byta den iallafall.

vad vill du ha för den?