Nya motorn ST165 (CS-kolvar)

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
MagLight
Inlägg: 293
Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
Bilmodell: Celica ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Åkers Styckebruk
Land (Country): Sverige
Ort: Strängnäs

Nya motorn ST165 (CS-kolvar)

Inlägg av MagLight »

Har börjat spåna på vad jag ska ha till min nya motor och kollat runt en del på Ebay.

Det jag hittat är
Ställbar BTR
ARP-bultar till topp och svänghjul
ACL-racelager till vev och stakar.
Lättare Chromoly svänghjul.
MLS toppackning (1,3mm)
Någon som har några tips på något mer jag kan behöva? eller något som jag kan skippa?
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton

PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667

http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Nya motorn ST165 (CS-kolvar)

Inlägg av GT4-Force »

skippa 3sgte gen1-2-3 block effekt runt 500hk kör på original vevstakar.

Kan fixa delar med :thumbup:
Användarens profilbild
MagLight
Inlägg: 293
Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
Bilmodell: Celica ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Åkers Styckebruk
Land (Country): Sverige
Ort: Strängnäs

Re: Nya motorn ST165 (CS-kolvar)

Inlägg av MagLight »

GT4-Force skrev:skippa 3sgte gen1-2-3 block effekt runt 500hk kör på original vevstakar.

Kan fixa delar med :thumbup:
Förstår inte riktigt vad du menar med att skippa 3sgte?

Har ett Gen 1 block (tror jag att det var iallafall) med Carlos sainz kolvar och stakar som ska fixas ordning med nya lager och det jag nämnde ovan.

Och jag är inte ute efter 500Hk, nöjer mig med runt 300.
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton

PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667

http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Nya motorn ST165 (CS-kolvar)

Inlägg av Pipedreams »

ARP bultar till svänghjulet kan du hoppa över. De passar inte gen1 vevaxel.
Ställbar BTR finns det heller ingen anledning att montera. Satsa på en ny bränslepump iaf då de oftast inte räcker till när de kommit till åren.
En idé för bränslesystemet kan vara att köpa 550cc spridare från mitsubishi EVO, de bör passa. Och sedan köpa luftmängdmätare från Carlos Sainz som är lite större. Den har ett annat kontaktstycke så det behövs också sen krävs det lite omkoppling då den har en kabel mindre också men det kan jag hjälpa till med. Jag körde med denna setup på en st185 med e85 och det funkade kanon.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Nya motorn ST165 (CS-kolvar)

Inlägg av GT4-Force »

MagLight skrev:
GT4-Force skrev:skippa 3sgte gen1-2-3 block effekt runt 500hk kör på original vevstakar.

Kan fixa delar med :thumbup:
Förstår inte riktigt vad du menar med att skippa 3sgte?

Har ett Gen 1 block (tror jag att det var iallafall) med Carlos sainz kolvar och stakar som ska fixas ordning med nya lager och det jag nämnde ovan.

Och jag är inte ute efter 500Hk, nöjer mig med runt 300.
var mest blocket om du skulle borra och greja i ett 3s block är rätt mycket pengar i onödan i långa loppet :).. men om det är runt 300hk så är pipedreams tips perfekt.
zAmmE
Inlägg: 144
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 09:26:16
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1992
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Nya motorn ST165 (CS-kolvar)

Inlägg av zAmmE »

Passar gen3 fuelrailen på så har jag ett komplett med BTR och 540cc spridare liggandes som jag inte använder. Så hojta till om det är något du behöver. Har en Walbropump också som är väldigt lite använd men vet inte om den funkar i celican. Sitter i en MR2 nu.

/Thomas
Grön Mr2 Turbo (Gen3)
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Nya motorn ST165 (CS-kolvar)

Inlägg av Pipedreams »

Gen3 rail är inte i närheten då den har sidmatade spridare mot gen1 som har toppmatade sen sitter inte insugskanalerna med spridarhålen på samma avstånd.
Men walbropumpen passar men är inte lämplig för e85.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
MagLight
Inlägg: 293
Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
Bilmodell: Celica ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Åkers Styckebruk
Land (Country): Sverige
Ort: Strängnäs

Re: Nya motorn ST165 (CS-kolvar)

Inlägg av MagLight »

zAmmE skrev:Passar gen3 fuelrailen på så har jag ett komplett med BTR och 540cc spridare liggandes som jag inte använder. Så hojta till om det är något du behöver. Har en Walbropump också som är väldigt lite använd men vet inte om den funkar i celican. Sitter i en MR2 nu.

/Thomas
Pumpen är helt klart intressant. Hade tänkt byta den iallafall.

vad vill du ha för den?
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton

PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667

http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
Skriv svar