celica ta22 1976

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
dexyhe
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 08 jan 2020, 11:36:34
Årsmodell: 0
PostOrt: karlskrona

celica ta22 1976

Inlägg av dexyhe » ons 08 jan 2020, 11:39:29

Har en liten fundering på vad max hästar och max vrid i denna bil ?
Motorn är tyvärr skrot och tänkte uppgradera till nåt lite nyare och bättre

Men Enligt opus så måste jag då veta vad max på denna kaross är för att kunna registrera motorbytet.
Enklast för att slippa sfro

Användarvisningsbild
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3692
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: celica ta22 1976

Inlägg av cheetah1 » ons 08 jan 2020, 14:48:56

Satt det inte 2T-C i dessa? Isåfall är det 75 hästkrafter, eventuellt uppemot 90-100 beroende på hur man argumenterar. Frågan är om du kan argumentera att en första generations Celica är samma oavsett om det är en TA22, RA23, eller vad det nu är. Den starkaste motorn som suttit i en 1gen är 18R-G på 145 hästar, men den såldes inte i Sverige, och den satt bara i RA-serien.
BMW F650GS -01 - Min leksak
Kia e-Soul 64kWh -20 - Ny brukis, lev. jan 2020!
Toyota Avensis -04 - Mammas brukis
Hobby 650FSe/Fiat Ducato 2,8 idTD -99 - Vår husbil
Tidigare: Honda MT5 -91, Toyota Celica -77, Toyota Camry -88, Volkswagen Vento -99, Toyota Carina -72, Toyota RAV4 -01, Subaru Legacy -11, Subaru Legacy -06, Nissan Micra -98, Skoda Octavia -05, Subaru Outback CNG -14

Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4348
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: celica ta22 1976

Inlägg av Glenn » ons 08 jan 2020, 15:43:04

Finns det inga intyg från tillverkaren (och det tror jag inte det gör) så gäller ENBART den effekten den var registrerad med plus sedvanliga procent på effekt/vrid (+20% effekt +10% vrid) för ett rent motorbyte. .:Det seplar alltså ingen roll ifall det fanns starkare versioner av motorer i samma kaross, det är den som sitter i som man räknar ifrån. ..Finns det intyg däremot så gäller intyget, exempelvis saab och volvo var väldigtfrikostiga med dessa intyg förr om åren och har skrivit intyg på att "en saab 99 får konverteras med turbomotorn om man även byter xxx och yyy" och liknande, men som sagt tveksamt om toyota har gjort det, och dom gör det garanterat inte i dagsläget.

Reggar du om till ombyggt fordon kan du under vissa premisser få använda dej av regeln 15KW/100Kg tjänstevikt istället, men då brukar det krävas att du gör en del ändringar, byter till bättre bromsar osv, plus att SFRO ska bedöma att bilen klarar av effekten.

Efterssom bilen är tillverkad efter 1975 måste du dessutom ha en avgasgodkänd motor med katalysatorrening i originalskick, men det är väl inget problem kanske.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4348
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: celica ta22 1976

Inlägg av Glenn » ons 08 jan 2020, 15:50:42

En gång i tiden postade sfro-gustaf en lista på vilka bilar SFRO har intyg på, troligen på zatzy, vet att jag sparade den men har inte lyckats hitta den.. om man kan googla fram den är det ju en smal sak att se om celican finns med i listan..

(I teorin kan det ju finnas gamla intyg som SFRO aldrig sett och därmed inte finns i listan men..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Skriv svar