Sportkatalysator/racekatalysator till Celica st205

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Sportkatalysator/racekatalysator till Celica st205

Inlägg av Fnys »

Har planer på att byta ut hela avgassystemet på min 1996 Celica GT-Four st205...
I dagsläget så är systemet original förutom cat back-delen som är ett 3" Motoria-system.
Har en 3" downpipe och ett 3" frontpipe-system som jag tänkt sätta dit en sport/racekatalysator på men vilken katalysator krävs för att avgasreningen ska bli tillräckligt bra för att klara bilbesiktningen?
Behövs en 100 cell eller en 200 cell?
6674_3ecac138a3c51800e33322fa74f43c3c.jpg
6674_3ecac138a3c51800e33322fa74f43c3c.jpg (17.56 KiB) Visad 8759 gånger
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Sportkatalysator/racekatalysator till Celica st205

Inlägg av amby »

Jag är rätt säker på att jag har en 100 cell.

Något som liknar dennna
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ra ... ell-2.html

Jag och en kompis köpte var sin till våra bilar, han hade en nissan 200sx 1,8L
Jag har aldrig haft några problem med avgasvärden.
Vet dock att kompisen fick lite problem en gång när katten var kall och värdena blev då för höga, blev ombesiktning för han då. För besiktningsmannen hade inte tid att värma upp katalysatorn.

Men det brukar gå bra om man informerar besiktningsmannen att ta värdena så fort som möjlig medan bilen är varm.

Tror dock det är så med alla racekatalysatorer.
Den som KL säljer ska fungera upp till 4 liters motorer, 100 cells.

Tror min varit monterad i 6-7 år.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Sportkatalysator/racekatalysator till Celica st205

Inlägg av Glenn »

Ibland kan man köra igenom moderna bilar med bra motorstyrning UTAN katalysator bara som är genomvarma och besiktningsmannen tror det sitter en kat där.

Med andra ord, kraven är ganska låga, så en katalysator som över huvud taget fungerar brukar räcka.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Sportkatalysator/racekatalysator till Celica st205

Inlägg av MScME »

Får man fråga vad för system du tänkt sätta dit?

Jag är inne på ett supersilent från HKS, då jag inte vill låta mer är original egentligen. Men även supersilent, är bra mycket ljudligare än OEM om man läser datan från HKS :(

Frågan är om det finns något komplett rostfritt till ST204 som inte låter så jäkla mycket?

OT: blev det nån racekat?
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Sportkatalysator/racekatalysator till Celica st205

Inlägg av Glenn »

Jag tycker inte mitt mongoose låter speciellt mycket, ungefär som original vill jag minnas.

..Det är ju dock från downpipe och bakåt bara, och passformen var inte helt perfekt.

Typ: https://www.fensport.co.uk/parts/toyota ... st-system/

Fast jag har ett med "rolled in tailpipe", för jag ville det skulle se mer original ut. (När jag köpte mitt kunde man välja)

edit: fanns massor olika tydligen, jag har "type O" tror jag..

https://www.europerformance.co.uk/parts ... tailpipes/
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sportkatalysator/racekatalysator till Celica st205

Inlägg av Fnys »

Tack så mycket för respons och mer info :thumbup:
En fråga till: Efter downpipe, vart är första, bästa plats att montera en katalysator?
Bild

MScME skrev: tor 06 sep 2018, 16:24:48 Får man fråga vad för system du tänkt sätta dit?
OT: blev det nån racekat?
Det kommer bli ett ihopplock med delar av olika märken: Katalysator kommer förmodligen beställas ifrån Jspec: https://www.j-spec.se/motor/avgassystem ... m-med-ansl.
Senast redigerad av Fnys den tis 11 sep 2018, 21:33:04, redigerad totalt 1 gånger.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Sportkatalysator/racekatalysator till Celica st205

Inlägg av MScME »

Fnys skrev: fre 07 sep 2018, 22:04:38 Tack så mycket för respons och mer info :thumbup:
En fråga till: Efter downpipe, vart är första, bästa plats att montera en katalysator?
Direkt i din front pipe skulle jag säga. Roligt att vi kommer köra samma grejor, har tänkt beställa exakt samma downpipe och front pipe från GT4-Play. Jag har bett Steve kika på att sätta en 200-cell racekat i fronpipen, och det var inga problem, väntar på svar om pris bara. Fast du kanske redan har fått grejorna levererade? GT4-play har även HKS-systemet jag funderar på, och även RS-grenrör som gör helheten.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sportkatalysator/racekatalysator till Celica st205

Inlägg av Fnys »

MScME skrev: tis 11 sep 2018, 21:10:07 Direkt i din front pipe skulle jag säga. Roligt att vi kommer köra samma grejor, har tänkt beställa exakt samma downpipe och front pipe från GT4-Play. Jag har bett Steve kika på att sätta en 200-cell racekat i fronpipen, och det var inga problem, väntar på svar om pris bara. Fast du kanske redan har fått grejorna levererade? GT4-play har även HKS-systemet jag funderar på, och även RS-grenrör som gör helheten.
Jag kan inte se att katalysatorn skulle få plats innan främre "subframe".
Jaha, du... Tydligen skillnad på folk och folk! ;) Till mig sa han att han inte kunde montera en katalysator :P Nyfiken dock hur han ska veta var han ska kapa och montera katalysatorn om han inte har en st205 själv vilket jag inte tror att han har...?

Racekat kommer nog att beställas nästa månad. Grenröret är ej intressant för mig då jag bl.a har kvar TMIC på min bil.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Sportkatalysator/racekatalysator till Celica st205

Inlägg av MScME »

Haha, verkligen! :shock:
Konstigt ändå, men har å andra sidan inte fått någon offert ännu. Tror du inte den får plats innan alltså? Jag hade nog inbillat mig att den gjorde det, vad är det för inbyggnadsmått på den katen du kikade på?

Jag kan ju ställa fråga och höra var han ser att den kan sitta, för nej någon ST205 har han väl inte själv.

FMIC tänkte jag beställa från tuningdevelopments, men har förtvivlat svårt att få kontakt med dem via mail, vet inte om jag behöver någon clocking bracket eller inte. I och med det så tänkte jag satsa på grenröret också.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Sportkatalysator/racekatalysator till Celica st205

Inlägg av Spiidfriik »

Som sagts, är katten frisk och ordentligt varm ska det inte vara några problem, oavsett sort. Ju längre bak den sitter ju svårare är det att få upp tempen (längre körsträcka eller hårdare körning) och dessutom tappar den fortare värmen på tomgång.

Sitter ett 3" Mongoose på min ST205 och personligen tycker jag det är för tyst, det lilla jag har kört den. Än... Men nog låter det klart mer än ett originalsystem. Då sitter det iofs även downpipe, vilket förmodligen gör större skillnad än resten av systemet skulle jag tro.

Jag har förresten en XS Power dp med kat, så det ryms. Den är dock mindre än den på bilden ovan tror jag. Minns inte exakt vart på downpipen den sitter, men jag kan kolla om intresse finns.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Skriv svar