Klart. K: Prius fjäder(ben) bak - Trollhättan

Köp eller hyra av Toyota-relaterade delar och bilar. Glöm inte att ange K: för köpes eller H: för Hyres.
Håll tråden kort och uppdatera/editera första inlägget vid svar på frågor så vi andra slipper läsa igenom hela tråden.
Företag hänvisas till Företagsannonser
Kategoriregler
Köp eller hyra av Toyota-relaterade delar och bilar. Glöm inte att ange K: för köpes eller H: för Hyres.
Alla diskussioner måste tillhöra annonsens ämne.
Håll tråden kort och uppdatera/editera första inlägget vid svar på frågor så vi andra slipper läsa igenom hela tråden.
Företag hänvisas till Företagsannonser
dottis
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 14 jan 2014, 21:52:11
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2004
PostOrt: Trollhättan

Klart. K: Prius fjäder(ben) bak - Trollhättan

Inlägg av dottis »

Fjärdern gick av, önskar inte köra lowrider. Finns det någon som har fjäder eller fjäderben i närheten av Trollhättan? (MY2004-2009)

Dick - 0708-358848
Senast redigerad av dottis den ons 20 apr 2016, 22:09:08, redigerad totalt 1 gånger.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: K: Prius fjäder(ben) bak - Trollhättan

Inlägg av cheetah1 »

Nu är ju inte en fjärstackare så himlarns dyrt iofs, det som svider mest är väl att man alltid ska byta bägge för att få till konstiga vägegenskaper, och att du behöver ett par fjäderkompressorer.

https://www.autoexperten.se/produkt/fja ... -27077928/
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 11-64067sv
...eller hör med Toyota, behöver inte bli dyrt där heller.
dottis
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 14 jan 2014, 21:52:11
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2004
PostOrt: Trollhättan

Re: K: Prius fjäder(ben) bak - Trollhättan

Inlägg av dottis »

Nä, det är inte så dyrt med nya fjädrar, men jag hoppades på att någon hade nåt liggandes så jag kunde bytt nu i helgen medans den står uppallad. Jag har klor så jag kan trycka ihop fjädern, men det hade varit enklast med ett begagnat ben å jag bara behöver greja på ena sidan. Skroten i Alingsås verkar ha precis det jag behöver. Enda krånglet är att ta sig dit innan 17 eller om de är snabba på att skicka. Har ju fler bilar som behöver kärlek i garaget ;)
dottis
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 14 jan 2014, 21:52:11
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2004
PostOrt: Trollhättan

Re: Klart. K: Prius fjäder(ben) bak - Trollhättan

Inlägg av dottis »

Fjäderbenet köpt. Men med vilket moment ska skruvarna dras? Mest orolig för den stora muttern där nere.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Klart. K: Prius fjäder(ben) bak - Trollhättan

Inlägg av cheetah1 »

Beror ju lite på hur stor den är, men dom siffror jag har sett har varit högre än nån momentnyckel jag haft råd att köpa klarar av. Brukar handla om nånstans 150-250 Nm. När jag bytte bägge lagren bak på Skodan drog jag bultarna "lagom" och det känns bra än så länge efter 1500 mil iallafall. Själva lagret skulle dras 180 Nm + 180 grader. Krökte järnröret jag hade på hylsskaftet efter ungefär 90 grader. Gissar på att jag inte orkade mer vid ungefär 300 Nm. Det var en M14. Den är säkert inte tunnare än din, så du kan nog lugnt dra så mycket du orkar, så är det bra sen.
Skriv svar