K: MIG-Svets

Köp eller hyra av Toyota-relaterade delar och bilar. Glöm inte att ange K: för köpes eller H: för Hyres.
Håll tråden kort och uppdatera/editera första inlägget vid svar på frågor så vi andra slipper läsa igenom hela tråden.
Företag hänvisas till Företagsannonser
Kategoriregler
Köp eller hyra av Toyota-relaterade delar och bilar. Glöm inte att ange K: för köpes eller H: för Hyres.
Alla diskussioner måste tillhöra annonsens ämne.
Håll tråden kort och uppdatera/editera första inlägget vid svar på frågor så vi andra slipper läsa igenom hela tråden.
Företag hänvisas till Företagsannonser
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

K: MIG-Svets

Inlägg av Toyspeed »

Vad har ni?
Ska vara en fungerande maskin
Gärna 3-fas, Men inget krav
Gärna minst 150amp

Kom med vad ni har så får vi titta på det.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: K: MIG-Svets

Inlägg av cheetah1 »

Jag har ingen svets, vill ha nåt liknande själv, hehe (fast jag har inget garage just nu), men ett litet tips. Jag vet inte vad du ska ha den till, men för ombyggnationer i bärande chassidelar (exempelvis förstärkningarna när man bygger cab) kräver SFRO minst 150A och uteslutande trefas om man ska migga.
Men som sagt, jag vet ju inte vad du ska göra, så..
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: K: MIG-Svets

Inlägg av Toyspeed »

haha Tack för tipset.
Och du är mig liiite på spåren där faktiskt. ;)

Jag kommer köpa en ESAB 3-fas 170a som det ser ut!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: K: MIG-Svets

Inlägg av Glenn »

Det låter som ett bra val, Esab eller Kemppi trefas skulle vara mina förstaval, fast själv köpte jag nåt noname enfas istället för jag är snål :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: K: MIG-Svets

Inlägg av Toyspeed »

va och kollade hos lokala järnhandlarn efter en gastub igår...

ca 3500kr inkl fyllning för en liten ynklig 5liter!!

Dra ballen i gruset...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: K: MIG-Svets

Inlägg av Glenn »

Köp en begagnad för en tusenlapp, sen typ 400 för fyllning.

Eller fyllning och fyllning, det är ju utbytessystem.

Sen tillkommer ju regulatorn, brukar väl kosta 500-1000 beg iofs..

Jag har annars en 20l argonflaska stående, det är bara ett problem, AGA vägrar fylla den, men bor man nära finland ska den tydligen kunna fyllas i finland :D ..ska försöäka sälja den där flaskan till en finne vid tillfälle...

(Argon och misonflaskor är bytbara, alltså du kan lämna in en argon och få en mison eller tvärt om.)


Ghettovarianten är att bygga om en bransdläckare och köra på kolsyra, fast jag tycker inte det blir lika bra.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: K: MIG-Svets

Inlägg av Toyspeed »

som du säger, En gammal flaska flaska kräver en regulator..
Dom nya flaskorna sitter det inbyggd regulator i. Det är en klar fördel.

Sen har jag inte hittat någon till dom priserna du pratar om tyvärr. Runt 1000-1500 om man har lite flyt.

Jag ska köra lite rostfritt dessutom. Då funkar inte kolsyra alls. Då är de argon som gäller.
Möjligen argonmixen skulle kunna funka hjälpligt.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: K: MIG-Svets

Inlägg av Glenn »

MIG på alu funkar rätt dåligt tycker jag, iofs har jag inte haft riktigt bra utrustning men det går ju att bränna ihop grejerna, men snyggt blir det inte, inte alls som en TIG.

Dessutom fungerar väl ren argon dåligt på stål, då får man ha två flaskor och växla mellan.

Är den svetsen du tänkte köpa gjord för alutråd förresten ? annars brukar det gå lite sådär, helst ska man väl ha dragande handtag men då springer ju priset iväg.

Vilka flaskor är det med inbyggd regulator menar du ? vanliga "AGA-femmor" säljs iaf fortfarande nya, och då tillkommer regiulator, men det var på G att det skulle komma några större flaskor för friköp även hos AGA (11l?), efterssom air liquid började med sådana men jag vet inte om det verkligen hände.

Eller är det air liquid-flaskor du tittat på ? har inte sett hur dom ser ut faktiskt.

edit: googlade och dom verkar ha inbyggd regulator, till vilken anledning kan man fundera på iofs.


Jag har en vanlig 5l iaf, jag svetsar såpass lite, förr kostade det ju 200:- att fylla men nu är det lite dyrare dessvärre, men jag klarar mej vanligen flera år på 5l.

Jag har f.ö en extra regulator också, eller ja, extra och extra, den hör till 20l-flaskan, men jag tänkte göra mej av med båda två vid tillfälle.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: K: MIG-Svets

Inlägg av Toyspeed »

Nu har jag läst min egen text 5ggr.. =)
Var har jag skrivit att ja ska svetsa Aluminium???

Jag måste va blind...

Jag ska svetsa plåt och stål till största del, Men även en beskärd del rostfritt.

Aluminium kommer jag be en kompis tiga ihop.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: K: MIG-Svets

Inlägg av Johnny Blade »

Jag använder kolsyra till min svets.
Bild
Den är ju liksom till för det.(släckare måste man vända upp och ner).
Jag har provat svetsa rostfritt med rostfri tråd,det blev ganska ok efter en del justeringar (väldigt lite gas).
Argon till svartplåt funkar inte alls,det blir som att inte ha nån gas alls.
Vad menas med inbyggt regulator? Sitter klockan hop med flaskan? Det verkar isf väldigt dumt.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar