Senaste köpet

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Senaste köpet

Inlägg av Glenn »

Mja, men jag köpte det större av de två batterierna i vartas rekommendationslista, men i min ST202 har jag ett större (och därmed bredare) tudorbatteri.

Dock har jag aldrig haft problem med originalbatteriet så detta lär räcka fint :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Senaste köpet

Inlägg av PierreW »

Köpte precis. :wtf: :mrgreen:
Sen behövs det adaptrar, antingen svarvar och fräser jag till de på jobbet eller så får kompisen göra de i sin verkstad, han gör inget annat än just sånt ;)

Bild

Bild
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Senaste köpet

Inlägg av cheetah1 »

Senaste inköp, batteri till hojen. Köpte med fel polaritet, så för att komma åt och sträcka över sladdarna till tvärt om fick jag ta bort luftburken, varpå jag upptäckte att filtret inte satt i sitt hål, utan låg inne i luftburken och var dränkt i olja, så det var bara att panikleta rätt på nån som hade ett sånt i lager en lördag, eftersom hojen skulle på långtur på söndan. Tack för det...

Men jag lyckades, så nu är jag "hemma" (där jag är skriven) igen, med hojen i garaget.

Före det köpte jag en ny ficklampa: http://goinggear.com/olight-sr52-intimi ... light.html
Hujedamig vad det lyser.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Senaste köpet

Inlägg av cheetah1 »

Jag har syndat. Jag har köpt en Nissan Micra -98...
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste köpet

Inlägg av Fnys »

Hittade en helt fantastisk sak som säkert inte många visste att det fanns.
Har du en nyare Toyota och med OBD2-uttag vid förarplatsen så är det här inget nytt och ej heller för era bilar men vi andra med äldre modeller och med ett Diagnosuttag (DLC1, OBD1) som trott att ni i princip bara kan läsa av felkoder via det här uttaget bör se hit! :D

TOYOBD1 Android datalogger
Bild
Requirements
Android 2.3.3
Bluetooth capabilities on cellphone
OBD1READ circuit
TOYOTA OBD1 compliant ECU

Features
MPG calculator
Text Display of obd1 data
Graphical Display of obd1 data
Logging of every frame in an SQLite database on the phone.
Replay your data when not connected to a car. Can be quite usefull to show stuff to your friends.
Extraction of log entries for specific parameters , time frame, specific ECU id, different extraction modes, output to *.CSV file for deeper analysis in a spread sheet application.

Configuration of engine data interpretation( raw data must be interpreted knowing your engine sensors )
Configuration of displayed fields
Glossary of terms
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Senaste köpet

Inlägg av Glenn »

det framgår ju inte så väl, men den där verkar inte göra så mycket egentligen ? ..vilket iofs nog beror på att det inte finns mycket data att hämta från porten i fråga ?

Du får återkomma med en beskrivning sen när du använt den :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste köpet

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev:det framgår ju inte så väl, men den där verkar inte göra så mycket egentligen ? ..vilket iofs nog beror på att det inte finns mycket data att hämta från porten i fråga ?

Du får återkomma med en beskrivning sen när du använt den :)
Tycker den gör massor och killen som har gjort modulen och appen har gjort ett fantastiskt jobb från och utav någonting som är väldigt begränsat. Det finns bara två nackdelar vad jag kan komma på och det ena är att den kan inte mäta rpm-värden över 6375 rpm samt att den har en uppdateringsfrekvens på 1.3s. Men det är bilens ECU som bestämt dom begränsningarna. Inte han som gjort appen.

Några bra saker...
  • T.ex.
  • Du får ett larm om kylartempen överstiger 100 grader.
  • Du kan få fram en rätt exakt bränsleförbrukning.
  • Du får massor av temp-värden och övriga värden i mer exakt digital form som du kanske bara hade en analog mätare innan för... om ens det?
  • Du får fram i vilket läge din ECU arbetar och/eller om om den är i "self diagnosis mode".
  • Du får reda på om knack-sensorn detekterar för knackningar.
  • Du får reda på luftblandningen (bränsleblandningen också?) och om motorn går fett eller tunt.
  • Du får reda på när motorn har uppnått arbetstemperatur och ställer om sig.
...osv! I mina ögon viktig, nördig och intressant information som jag vill veta av både nytta och nöje.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste köpet

Inlägg av Fnys »

Smart sak om man vill koppla på extraljus och inte vill göra åverkan på original kablage och riskera en avärgad kabel efter några år pga. en otät strömtjuv eller kabelsko :thumbup:
Bilagor
2016-01-28 08.36.57.jpg
9005/9006 High Beam Splitter
(633.22 KiB) Inte nerladdad ännu
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar