Ebay träsket

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Ebay träsket

Inlägg av Dale »

Har sett flera som skrivar ett dom handlar på Ebay. Om någon frågar vart du köpte den prylen å svaret är ebay e inte de ett rätt kasst svar eller? E inte det lite som Blocket eller Tradera? En annonsplats där flera säljare är? Har för mig att även företag kränger prylar den vägen. Isf känns de ju som jag köpte den på internet eller? Rätt luddigt alltså. Borde man inte uppge isf om det är från en privatperson eller företagsnamnet GENOM Ebay eller nått?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Ebay träsket

Inlägg av Jonex »

På tal om Ebay, amerikanare är inte så noga med att ta reda på vad dom säljer och vad som passar till vilka bilar.

Söker du exempelvis på grenrör eller downpipe så står det : " Fits all models Alltrac/ Gtfours " .
Vilket det INTE gör, St165 har en en helt annan turbo med annan bultdelning mot Dp.
Se upp med liknande fadäser, billigt kan bli dyrt , glöm inte att det är Tull och moms på allt som tas in i sverige.

Men det finns klipp, mina svarta dimljus till bmw´n kostade 20 dollar + frakt 15 dollar , med tull och moms ~ 560 kr hemma på trappen.
I webbutik här kostar dom 1100 kr.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Ebay träsket

Inlägg av SHySwe »

Kan nog hålla med dej, Daniel. Är själv ganska dålig på att ange ebay-källor.
Fast jag handlar av olika företag hela tiden. Ser det som en slags evig loppmarknad där man inte vet vem som finns kvar, och säljer vad, nästa gång man handlar.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ebay träsket

Inlägg av Fnys »

jag antar att det är mig Dale pratar om men jag tycker att du är lite långsint nu ;) jag säger ju faktiskt numera att jag handlar via ebay :oops:
Jonex skrev:På tal om Ebay, amerikanare är inte så noga med att ta reda på vad dom säljer och vad som passar till vilka bilar.

Söker du exempelvis på grenrör eller downpipe så står det : " Fits all models Alltrac/ Gtfours " .
Vilket det INTE gör, St165 har en en helt annan turbo med annan bultdelning mot Dp.
Se upp med liknande fadäser, billigt kan bli dyrt , glöm inte att det är Tull och moms på allt som tas in i sverige.
Detta har jag också upptäckt och börjar bli rätt irriterad på det då jag ser texten "(Fits: More than one vehicle)" rätt ofta numera på artiklar jag vet inte passar till min bil t.ex.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ebay träsket

Inlägg av Hornlund »

"Köpt på ebay" är lite som synonym med "Hittat på loppis". Det är mer av ett begrepp än en källa i dagsläget.
Jag tycker det är ganska roligt att det blivit så stort. Och som sagt försäljare kommer & går hela tiden, varken sortiment eller personer består!

Men det är naturligtvis lite irriterande om man själv blir sugen på något till go-pris, fast både priser, frakt & valuta kan förändras. Så det som var billigt idag behöver tyvärr inte vara detsamma imorgon.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Ebay träsket

Inlägg av SHySwe »

Fast egentligen, är det ganska kasst att inte försöka söka nåt själv?
"Är det någon som kan hjälpa mej att googla på det jag vill veta" är betydligt taskigare attityd än att hänvisa till Ebay.
Om du letar Rota-fälgar till en KE20 på Ebay, är det inte lättare att du skriver "ke20 110" i sökfältet på Ebay än att söka efter en länk som jag hade tillhandahållit i en tråd för flera månader sen?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar