Utländska bilköpare på blocket??

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Utländska bilköpare på blocket??

Inlägg av Pugho »

Jag försöker sälja corollan på blocket och får många SMS på engelska. Olika avsändare men snarlikt innehåll.
Jag har inte sett detta och har hittills ignorerat dem som spam. Är det nån som vet nåt om dessa "spekulanter"? Om man svarar så känns det bara som att man bekräftar att det finns nån här att blåsa, men jag vill ju bli av med bilfan. Nån med erfarenheter?
____________________________
Mikael Cedergren
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Utländska bilköpare på blocket??

Inlägg av Dale »

Räkna med strul och alla försöker blåsa dig. De mesta jag säljer på stora stycka internet går jag undercover och klär på mig pseudonym-kostymen och kör då med oregistrerat kontantkortsabonnemang och någon nyreggad hotmailadress eller liknande tills jag känner att det är en seriös i andra ändan. Men jag antar ni gör lika med. På det viset har jag (peppar, peppar å offra en get) klarat mig lindrigt. Dock kan det bli lite lustigt om den i andra sidan e lika dan. :-)
Har dock hört av andra köpare/säljare som blivit mer eller mindre blåsta. Bland annat en som sålde sin bil fick problem med parkeringsböter och trängselavgifter trots han var med och postade ägarbeviset.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
boivie
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 01 jun 2011, 18:05:44
Bilmodell: Progrès NC300
Årsmodell: 2003
PostOrt: JÖNKÖPING
Land (Country): Sverige

Re: Utländska bilköpare på blocket??

Inlägg av boivie »

Pugho skrev:Jag försöker sälja corollan på blocket och får många SMS på engelska. Olika avsändare men snarlikt innehåll.
Jag har inte sett detta och har hittills ignorerat dem som spam. Är det nån som vet nåt om dessa "spekulanter"? Om man svarar så känns det bara som att man bekräftar att det finns nån här att blåsa, men jag vill ju bli av med bilfan. Nån med erfarenheter?
På slutet av nittiotalet sålde jag några Corolla KE70 och Starlet KP60. Då var det ofta personer med utländskt ursprung som ville köpa dem för att exportera till olika länder i Afrika. Oftast fungerade det bra med försäljningen.
Nån ville betala för en risig bil osedd (tror det var en KE30). Den hämtades inte förrän ett par år senare, då var den ännu risigare.
En KP60 står jag fortfarande som ägare på. Där gjorde jag misstaget att lita på att köparen skulle posta ägarbytet. Men bilen försvann nog fort från landet för jag har inte fått några böter eller nåt på den, mer än registerhållningsavgiften.
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Utländska bilköpare på blocket??

Inlägg av Pugho »

Det är ju det.. skiter fullständigt i vad som händer med bilen, bara jag får betalt, slipper se den på uppfarten och slipper stå som ägare.. Aja... får väl se om det dyker upp nån seriös annars får jag väl svara på nån såndär.
____________________________
Mikael Cedergren
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Utländska bilköpare på blocket??

Inlägg av Glenn »

Det största problemet är väl folk som vill köpa bilen, betalar med en check, och antingen får bilen varvid checken senare inte cleearar 8falsk9 och banken tar tillbaka pengarna, eller så har dom ens törre check och vill ha mellanskilnaden, och sen hämtar dom aldrig bilen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Utländska bilköpare på blocket??

Inlägg av tobo »

Det verkar ha blivit en stor business det här med att köpa upp och sälja vidare begagnade bilar (i privat namn). Massor av "bil köpes av alla slag" -annonser hela tiden på Blocket och andra annonssiter. Extra stort riv efter japanare...
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Utländska bilköpare på blocket??

Inlägg av Hornlund »

Ja jag blir också lite skeptisk till de som vill köpa osett, från andra sidan landet utan att ens besvära sig att ringa!
Tröttnade när jag skulle sälja min Carina E för något år sedan. Men har insett, precis som du, att det inte är så vettigt att bara ha en bil som står. Så i maj, när nya bes-perioden börjar, blir det ett nytt försök att hitta en vettig bilköpare.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar